Ont i armbågarna

Hej

Jag har klättrat 2-3 ggr i veckan sedan nyår och har nu fått djävulskt ont i armbågarna. För ett par veckor sedan började det att kännas lite, ett par timmar efter träningen, men sedan gick det över. NU gör det ont hela tiden.

Vad är det?
Vad skall jag göra?
(Hur borde jag träna/klättra istället?)
(Finns det bra botemedelsträning?)
(Finns det bra läkare i Gbg?)
(Finns det något bra skrivet om detta?)

Svara gärna på min epostadress: Patric.Petersson@volvo.com.

Tacksamt, Patric
 
Armhävningar

Det är viktigt att träna alla muskler inte bara klättermusklerna.
När jag började klättra så fick jag fruktansvärt ont i armågarna efter ett tag, jag fick då tipset att börja göra armhävningar av alla de slag.
Detta hjälpte och efter några veckor så var värken borta och den har inte kommit tillbaka.
 
Har samma problem, tennisarbåge...

Har upplevt samma sak den senaste tiden, och tydligen är det riktigt vanligt bland klättrare med tennisarmbåge - vilket gör riktigt ont.

Jag har själv varit i kontakt med allmänläkare som ordinerat 6månaders vila (vilket inte hjälpte, problemen återkom då jag började träna igen) samt antiinflamatoriska medel. Jag har försökt få kontakt med någon mer insatt läkare men inte lyckats, de jag har pratat med har inte varit överdrivet intresserade av att hitta en lösning annan än att sluta träna och klättra.

Jag har också testat att klättra med div. tennisarmbågsstöd, finns olika varianter från bla. Vulcan, men inte med nått lysande resultat.

Vem ska man prata med, nån som har nått tipps? Idrottsläkare, sjukgymnast.. För inte kan det vara så att det inte går att lösa.....

Tack för svar.
 
Sjukgymnaster är bra!

Jag har själv inte haft problem med armbågen, men jag tycker att du ska prata med en sjukgymnast. De är mycket duktigate på sånt som har med rörelseapparaten och muskler att göra än allmännläkare.
Sjukgymnaster kan göra underverk med ens kropp!

/B
 
Kortisonspruta

Hej!

Jag har haft samma problem som du med ont i en armbåge.
Jag fick en kortisonspruta i höstas + gelé "Orudis" att smeta på området. Vilade sedan ifrån klättring cirka fem veckor utan att armbågen blev bättre. Jag bytte då hand för datormusen och efter tre veckor till kändes armbågen helt bra. Musrörelserna på jobbet underhöll således den ömmande senan.

Sedan klättrades det duktigt inomhus hela vintern.
Efter ett tag återkom dock ömmandet. Vilade till och från någon vecka. Men ömmandet återkom. Vilade då fem veckor utan märkbar förbättring. Fick en ny spruta med tillhörande gelé för fyra veckor sedan. Var ute och provklättarde lätt i lördags med gott resultat.

Vid senaste injektionen förklarade läkaren att en överansträngd sena kan få kramp. Den drar ihop sig så att tillförseln av blod stryps. Därav den mycket långsamma läkningen.

Kortisonsprutan innehåller åxå ett bedövningmedel som släpper krampen. Själva kortisonet slår ut inflammationen och får fart på kroppen egna läkningsprocesser.

En spruta och recepet på "Orudis" kan du få hos din företagsläkare eller husläkare.

Du kan även komplettera med en lätt dos "Ipren" som åxå hämmar inflammation. Kolla dock detta med din läkare först.

Sedan är väl grundtipset att köra igång mycket försiktigt. En sjukgymnast kan hjälp dig att bygga upp musklerna runt armbågen. Starka muskler byggs fort, starka senor tar tid.

Företagshälsovården kan även hjälpa till med att en ergonom kan komma och titta på din arbetsplats för se om där kan finnas något att göra.

Lycka till!

M v h
Örjan :)
 
klättra lätt

Tjena!! Jag har samma problem som du. Vad du kan göra under de perioder som du kännar att du har ont är,vila några dagar, klättra lätt och lodrätt, undvik överhäng och tak,samt undvik att ta underclings. Stretcha din armbåge(fråga en sjukgymnast hur, för det finns olika sätt beroende på vad det kan röra sig om) Vanligtvis beror smärtan på en inflamation i ett litet muskelfäste vid armbågen som gör att muskeln eller nån sena eller nåt, klibbar fast vid benet. Det kan också röra sig om en inflamation i slemsäcken.Värm upp ordentligt och se till att inte armbågen utsätts för kyla,,framförallt på vintern. Får du akut ont kan man med varierande framgång, kyla ner det aktuella området med kallt vatten. Det kan hejda inflamationen för ett litet tag. Jag skulle också rekomendera att du testar akupunktur. Har funkat ganska bra på mig,,Tar dock ej bort inflamationen helt o hållet. Lycka till
Ps: Tennisarm är ett helvete
 
knak o brak bågen

Hej
Det som gäller är att träna de "motsatta" musklerna (antagonisterna tror jag det kallas)typ styrketräna mellan varje klätterträning.
tex vid frontning på slopers används triceps,styrketräna biceps osv
Värm upp MYCKET noggrannt med tex armhävningar "väderkvarnen" "huvud axlar knä o tå"
Stretcha efter träning!!!!!
Tänk på att en muskel börjar dra ihop sig efter ca 4 timmar i vila så för att få ut den värkande muskeln gäller stretchning minst morron midda kväll även när du har vilodagar.....
Detta gäller även om man kör med antiinflamatoriska medeciner typ orudis, mobic dyl
Hoppas det hjälper!!!!!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.