Om att få bra komfort ur en ramryggsäck

Om spännet glider trots att det är rätt draget genom spännet kan det funka fint att sicksacka på remmen. Då ökar du friktionen mellan spännet o remmen och det kommer inte att glida på samma sätt som innan.
 
köp av lösa avbärarbälten och axelband

Jag har mejlat Norröna och Bergans, men båda firmorna skriver att de inte säljer lösa avbärarbälten eller axelband. Däremot fick jag ett positivt svar från Haglöfs, jag saxar från deras mejl: "Det du kan göra är att gå till en butik som har våra artiklar och beställa shoulderstraps Alaska (art.591901 ca 500:) och hipbelt special (art.530700 ca 600:- )". Jag har ännu inte fått något svar från Fjällräven.
Daniel
 
Funderade som många andra på om du har rätt typ av spänne överhuvudtaget samt om det är rätt trätt. Med remmarna till axelbanden menar jag de remmar som gör att du får säcken närmare ryggen på moderna säckar.
 
Ja, ni hade rätt! Jag hade satt på spännet på fel håll, men har nu rättat till det och det blev mycket bättre. Avbärarbältet är fortfarande inte vadderat, men det är något jag skulle kunna fixa senare. Nu glider det i alla fall inte!

Och nu förstår jag också vad ni menade med "Stabilitet kan du få genom att exprimentera med remmar som går snett ut från axelremmarnas övre del så nära axeln som möjligt och ut till ramrören på säcken.". Det verkar vara en väldigt bra idé. Jag ska se om jag kan lyckas åstadkomma något sådant.

Och dako, du får gärna säga till om du får något svar från fjällräven.

Tack så mycket för er hjälp, allihopa!!
 
Jag tror jag ska köpa någon slags spännrem a la clas ohlson/biltema/jula och sy fast på axelremmarna och sätta fast dem på den översta (horisontella) pinnen på ramen. Vad tror ni om det?
 
Jag tror jag ska köpa någon slags spännrem a la clas ohlson/biltema/jula och sy fast på axelremmarna och sätta fast dem på den översta (horisontella) pinnen på ramen. Vad tror ni om det?

Låter som en vettig sak att experimentera med. Kolla gärna på moderna ryggsäckar var på axelremmarna de har satt fast toppstramarna.
/Niklas
 
Jag har mejlat Norröna och Bergans, men båda firmorna skriver att de inte säljer lösa avbärarbälten eller axelband. Däremot fick jag ett positivt svar från Haglöfs, jag saxar från deras mejl: "Det du kan göra är att gå till en butik som har våra artiklar och beställa shoulderstraps Alaska (art.591901 ca 500:) och hipbelt special (art.530700 ca 600:- )". Jag har ännu inte fått något svar från Fjällräven.
Daniel

Norröna och Bergans borde ha lösa avbärarbälten och axelremmar som reservdel. Det var i.o.f.s. ca 15 år sedan jag laborerade med mina ramsäckar och då kunde min friluftsbutik i Uppsala (numera Alewalds) fixa hem sådana från Norröna.
/Niklas
 
Jag tror jag ska köpa någon slags spännrem a la clas ohlson/biltema/jula och sy fast på axelremmarna och sätta fast dem på den översta (horisontella) pinnen på ramen. Vad tror ni om det?

Jag har gjort ungefär så på min gamla Skarja, och det funkar hyggligt.

Fast om du inte är hemskt lång i ryggen så blir det gärna lite konstigt. Moderna ryggsäckar har två fästpunkter där din har en, så ditt enda fäste för axelremmarna sitter ungefär i mitten mellan axelremsfästena och toppstramarna på en modern ryggsäck. Jag skarvade på remmarna så att jag kunde flytta ner fästet till tvärslån under den ordinarie fästpunkten istället, för att få remmarna att ligga mjukt över en större del av axeln.
 
Svaret från Fjällräven:
Det finns bärsystem att köpa. Vet du vad din ramryggsäck heter? Hur gammal är den? Vet du inte vad den heter så kan du fota och skicka en bild. Vi säljer genom Naturkompaniet butiker.
Daniel
 
Jag har gjort ungefär så på min gamla Skarja, och det funkar hyggligt.

Fast om du inte är hemskt lång i ryggen så blir det gärna lite konstigt. Moderna ryggsäckar har två fästpunkter där din har en, så ditt enda fäste för axelremmarna sitter ungefär i mitten mellan axelremsfästena och toppstramarna på en modern ryggsäck. Jag skarvade på remmarna så att jag kunde flytta ner fästet till tvärslån under den ordinarie fästpunkten istället, för att få remmarna att ligga mjukt över en större del av axeln.

Okej! Jag märkte att det blev lite konstigt också! Det jag gjorde var att sätta toppstramarna i själva säcken istället för i ramen, så att toppstramarna inte drog upp axelremmarna så högt upp som de gjorde annars. Det kändes bra när jag testade det, men jag måste ju gå längre för att se om det fungerar bra i längden.

Tack dako för att du mailade dem! Jag har nu mailat dem för att få mer info.
 
Ospreys avbärarbälten är riktigt bra, med lite tur kan man få tag på ett, de har en tendens att ta slut.

Just nu hade dessa några inne. Bioform är för tyngre laster.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Varför så få ofodrade polycottonjackor Utrustning allmänt 66
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
Janval Vad för Haglöfsrygga? Utrustning allmänt 25
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
Nalta_eljest Anatomisk eller ramryggsäck? Utrustning allmänt 4
henrikbjorck Ramryggsäck eller inte? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.