Om att få bra komfort ur en ramryggsäck

Hej!

Jag har nyligen tagit fram en gammal fjällräven ramryggsäck som jag köpte billigt på en second hand för något år sen. Då den saknade avbärarbälte har jag inte använt den, men har nu skapat mig ett fungerande avbärarbälte (ett gammalt midjebälte+nytt hållbart knäppe). Dock har jag lite problem med bältet. Det glider nämligen när jag drar åt för hårt. Det har jag löst tillfälligt genom att dra den överblivna stumpen bakom det åtspända bältet, men om ni har någon bra lösning på hur man kan få det att inte lossna av sig själv/glida upp, så får ni gärna säga det! Annars är jag nöjd med bältet!


Men vad gäller att packa ryggsäcken på bästa sätt är jag osäker på hur jag ska göra. Vad jag lärt mig så ska man bygga ryggsäcken på höjden med det tyngsta högst upp (bild 1). Men jag upplever det som att ryggsäcken blir mycket ostabil om man gör så, och det känns bättre att sätta själva ryggsäcken längre ner, men då är det svårare att få en naturlig plats där man skulle kunna ha eventuellt tält och liggunderlag fastsatt på ramen (bild 2). Är det så att ett bröstband skulle göra ryggsäcken stabilare om man bygger på höjden med det tyngsta överst? Eller är det helt enkelt bättre att lägga det tyngsta längst ner?

dsc2773h.jpg

dsc2775z.jpg


Tack på förhand!
 
Traditionellt har ju ramsäckarnas avbärarbälten och axelremmar betydligt sämre vaddering än nyare softpacks. Dock är dessa detaljer betydligt enklare att modifiera på en ramsäck än en softpack. Lösa höftbälten och svängda axelremmar finns att köpa från både Fjällräven, Bergans och Norröna. De två sistnämnda brukar vara betydligt bättre polstrade än fjällrävens motsvarigheter, men kan å andra sidan kräva en del modifiering för att passa.

Sedan beror framför allt höftbältets utformning en hel del beroende på vad säcken ska användas till. Vid vandring vill jag gärna ha ett löst höftbälte med gyroeffekt, så att jag slipper lyfta den fullpackade ryggsäcken i varje steg. Vid skidåkning vill jag å andra sidan ha ett fast höftbälte, så att inte ryggsäcken kan leva sitt egna liv. Sysslar du med bägge aktiviteterna, så är det läge för två olika höftbälten med andra ord.

Har du liksom jag en lång rygg, är det läge för att montera på en ramförlängare, samt svetsa på ett extra stag på ramförlängaren för toppstramarna. Då kan du sedan höja infästningen av axelremmarna så att ryggan kan ställas in för din rygglängd.
/Niklas
 
Prova att sätta spännet på midjeremmen bak och fram så att den lösa änden är mot magen. Det är möjligt att du behöver ett spänne med annan geometri. Om du gör ovanstående får spännet några grader till för att kunna låsa. Du får eventuellt justera först och sen klicka igen.

När det gäller packning tror jag du kan få hyfsad komfort genom att exprimentera med viktfördelningen med säcken i nedre läget. Ha sovsäcken längst ner. Viktfördelningen på packningen i övrigt får du exprimentera med. Tältet skulle jag sätta tight bakom nacken ovanpå och liggunderlaget omedelbart bakom.

Stabilitet kan du få genom att exprimentera med remmar som går snett ut från axelremmarnas övre del så nära axeln som möjligt och ut till ramrören på säcken.
 
Sy och använd bälteshällor av kahyskeband 15-20 mm. Sy fast ena halvan av spännet genom att sy remmen. Stoppat midjebälte hemsytt eller köpe rekommenderas.
Bärbälten brukar ha hängande avbärning av ramen.
 
Senast ändrad:
hejsan yeah

själv bär jag nästan all vikt med höftbältet så mitt råd är att skaffa ett bra ett; köpa eller tillverka.

att bära 15 - 30 kilo utan ett riktigt bra höftbälte skulle definitivt inte funka för mej.

tanken är att fästa höftbältet för gyroeffekt med möjlighet till att "låsa" gyrot...om du förstår vad jag menar..

go tur
vänligen nils
 
Oj, tack för alla svaren!

Då ryggsäcken kommer vara min andra ryggsäck för vandringar där jag inte behöver min 80-liters bergans ryggsäck så kommer jag antagligen inte bära så tungt med den.

Niking: Jag har kollat på fjällrävens (och norrönas och bergans) hemsida efter avbärarbälte, utan resultat. Vet du vad de kan tänkas kosta? Min rygg upplever jag dock som precis lagom lång för den här ramen, vilket är skönt. Vad innebär gyroeffekt i sammanhanget?

luktafotogen: Att sätta den bak och fram ska jag testa, det verkar vara en bra idé. Jag kommer antagligen inte att bära med mig något tält med ryggsäcken överhuvudtaget, så det kommer nog inte bli något problem. Men jag ska experimentera! Ska antagligen ut en sväng i helgen, och då får jag möjlighet att testa ryggsäcken.

Med remmar som går snett ut ifrån toppen på axelremmarna, menar du såna som man håller i med tummarna (om man inte använder stavar) som finns hos de flesta nyare ryggsäckarna?

seobserver: Vad är kahyskeband?

hallonraden: Jo, jag brukar också bära väldigt mycket av vikten på höfterna, men med den här ryggsäcken (i alla fall i ett tidigt stadium av användandet av den här ryggsäcken) kommer jag antagligen inte bära mer än 8-10kg max, och då tänkte jag att jag inte behöver lägga ner så mycket arbete på ryggsäcken. Som det är nu upplever jag inte midjebältet som obekvämt, även om jag förstår att det blir obekvämare ju tyngre ryggsäcken är med ett smalt ostoppat bälte.

Återigen, vad innebär gyroeffekt i sammanhanget?
 
Kalsonggummiband.

Med gyroeffekten till ditt midjebälte-ryggsäck så hänger ryggan stilla sidledes medan höften går i sina cirklar samtidigt som midjebältet lyfter säcken. Det kräver annan upphängning än din visade men ger stora praktiska fördelar.
Störst fördel är dock att bära så lite att höftbälte inte behövs alls.
 
... Jag har kollat på fjällrävens (och norrönas och bergans) hemsida efter avbärarbälte, utan resultat.

Bor du i Sthlm kan jag skänka dig en hel ryggsäck inkl traditionellt avbärarbälte att experimentera med.

.. Vad innebär gyroeffekt i sammanhanget?

Jag tänker IAF på den gamla fjällräven Raven Gyro. http://www.google.se/imgres?imgurl=...ndsp=25&ved=1t:429,r:10,s:47&biw=1259&bih=839

Den hade en variant där höftbältet fästes i konsoller som stack ut från sidorna längst ner på ramen. En hopplös ryggsäck att stuva i fordon, men väldigt bekväm att bära iochmed att höftbältet kunde röra sig lite mer trots att det bar vikt.

...Med remmar som går snett ut ifrån toppen på axelremmarna, menar du såna som man håller i med tummarna (om man inte använder stavar) som finns hos de flesta nyare ryggsäckarna?

Nja.
Visst kan man hålla i dem om man tycker det är bekvämt, men de är inte tänkta som tumhållare.
Med en klassisk axelrem kan man antingen sätta den övre fästpunkten långt ned mellan skulderbladen och få en stor och bekväm anliggningsyta - men då blir ryggsäcken gärna svajig upptill. Eller så kan man flytta fästpunkten högre upp - då minskar svajet men samtidigt minskar också anliggningsytan och så småningom drar det axlarna bakåt mot ramen ganska mycket.
Med toppstramarna kan man låta remmen fästa in bekvämt långt ner mot skulderbladen samtidigt som "tumhängarna" gör att säcken inte pendlar ut för långt och blir svajig.

Men jag ska experimentera!

Det rekommenderas. Det kan ta ett tag innan man hittar ett system man är nöjd med.

Som det är nu upplever jag inte midjebältet som obekvämt, även om jag förstår att det blir obekvämare ju tyngre ryggsäcken är med ett smalt ostoppat bälte.
jo, det där är väl mest en svajsäkring snarare än nåt viktupptagande.
 
Spännet felmonterat?


Jag är inte helt säker men det ser ut som att remmen är dragen åt fel håll genom spännet till vänster i bilden. Det kan vara orsaken till att remmen glider så prova att vända på det.

Men som sagt skulle ett riktigt avbärarbälte nog göra susen...

//A
 
Remmen skall i sträckt (åtdragit läge) låsa sig själv med friktion mot sig själv och spännet. Du verkar ha trätt så att det glider.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Varför så få ofodrade polycottonjackor Utrustning allmänt 66
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
vexing Komfort i tält Utrustning allmänt 27
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
Janval Vad för Haglöfsrygga? Utrustning allmänt 25
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
Nalta_eljest Anatomisk eller ramryggsäck? Utrustning allmänt 4
henrikbjorck Ramryggsäck eller inte? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.