Olivolja.

Har länge funderat varför det aldrig pratas om olja. Om jag förstår rätt så är olja den absolut bästa energikällan förhållande till vikt.

100 gram olja ger 880 kcal. En matsked olja väger cirka 15 g och ger följaktligen 132 kcal medan en tesked väger 5 g och ger då 44 kcal.
Så om man tillsätter en matsked olja till varje måltid så ökar du ditt energiintag väldigt mycket?!

Olivolja (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
Energi: 884.3kcal/3700kJ
Vatten: 0g
Protein: 0g
Fett: 100g varav mättat: 14.4g, enkelomättat: 72.1g, fleromättat: 9.08g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 0g, varav sockerarter: 0g
Fibrer: 0g
Vattenlösl. vitaminer:
Fettlösl. vitaminer: Karoten (A-vit): 25mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 11.9mg
Mineraler: Fosfor: 1mg, Järn: 0.4mg, Kalcium: 0.2mg, Natrium: 1mg, Zink: 0.1mg
 
Viktigaste för mig under en vandring är att jag inte får för lågt blodsocker (är rätt känslig för det) och inte är hungrig. Om jag sen tappar lite vikt under en veckas vandring så är det ett plus.

Vet att iden med stenålderskosten, dvs lite (inga) kolhydrater utan bara protein och fett gör att man håller sig mätt längre och därmed kan totalt sett få ett lägre kaloriintag (trots högre energiinnehåll per viktenhet), om man nu skulle vara seriöst intresserad av att gå ner i vikt... men från vad jag har förstått så behöver man just kolhydrater för att få i sig snabb energi under fysisk aktivitet. Så jag frågar oxå hur skulle inkluderandet av olja påverka min mättnadskänsla/blodsocker nivå under vandring?.

Normalt äter jag gröt med nötter till frukost (kolhydrater varav mkt fibrer och dessutom protein och fett från nötterna), cous-cous till lunch (mest kolhydrater), snickerbars till vandring (socker och fett) och pasta/ris till middag (kolhydrater/protein/fett). Därtill lite feta kex och salami/mjukost (protein och fett) som extra tilltugg. ca 600g per dag och 2500 kalorier. Skulle jag kunna dra ner min matvikt med ytterligare 50-100g om jag byter ut nåt mot olivolja istället? och fortfarande hålla mig mätt?

Har oxå hört att magen kan bli lite konstig av för mkt fett.

Egentligen är det väl bara att testa (någon som gjort det?)

/Petri
 
Är det inte så att kroppen väljer att omsätta fetter eller kolhydrater lite beroende på intensitetsnivån i aktiviteten?
 
Mycket energi

2500 kalorier är för lite för mig om jag ska orka gå en hel dag med tung packning.. skulle säga att jag behöver komma närmare 3500..
ska testa och tillsätta en matsked olja i maten hemma några dagar och se hur magen reagerar!
 
Hmm... har fått för mig att man inte direkt kan omsätta olja till energi (via maten) utan den måste först göras om till blodsocker (glykogen??) så om det är orken du är bekymrad över så är det nog kolhydrater du behöver. Fett bär du ju redan på kroppen förhoppningsvis... Om inte kanske det bästa är att äta upp dig innan vandring och då passar ju olja bra :)

Fast jag vet inte, spekulerar mest och väntar på att nån annan skall berätta hur det är :)
 
Senast ändrad:
Jag brukar tillsätta 2 msk raps- eller olivolja per måltid när jag vandrar. Ordentligt energitillskott. Problemet jag upplever är att det blir så stor ketonkroppsproduktion, vilket i princip innebär att jag blir lite seg i huvudet. 1 - 1,5 msk olja per måltid upplever jag dock inte som problem. Jag tror egentligen att det är en vanesak, att jag får de här obehagskänslorna av så mycket olja eftersom jag inte är van vid så mycket fett. Nästa vandring funderar jag på att börja äta massa fett 2-3v innan vandring för att se om det blir någon skillnad på upplevelsen.

Olja kan omsättas direkt till energi, det har bara en annan metabol väg än vad kolhydrater har. Kolhydrater är snabbare energi, men vandring är jo ändå så lågintensivt och man kan i princip omöjligt energikompensera med kolhydrat oavsett.

För övrigt blir det inte samma sak att ta upp olja från maten som att ta det från fettväven. Det är begränsat vilket hastighet fettväven kan släppa fett, med andra ord är olja från maten bättre än från fettväven. Stort energiunderskott så borde en hel del muskler och annat funktionellt protein ryka efter som fettväven inte hinner med ...
 
Hmm... har fått för mig att man inte direkt kan omsätta olja till energi (via maten) utan den måste först göras om till blodsocker (glykogen??) så om det är orken du är bekymrad över så är det nog kolhydrater du behöver. Fett bär du ju redan på kroppen förhoppningsvis... Om inte kanske det bästa är att äta upp dig innan vandring och då passar ju olja bra :)

Fast jag vet inte, spekulerar mest och väntar på att nån annan skall berätta hur det är :)

Det går bra att använda den som energi. Vilken substrat som får stå för energi beror på vilken intensitet du håller. För vandring är det till stor del fett som förbrukas. Men att äta upp sig är kanske lika gott det, även om det blir mer att bära på redan från början. Vad är det Skinnarmo säger - en äventyrare ska vara fet och glad!

Dock är olivolja gott till viss mat så det kan absolut plockas med av rent kulinariska skäl.

Jag brukar tillsätta 2 msk raps- eller olivolja per måltid när jag vandrar. Ordentligt energitillskott. Problemet jag upplever är att det blir så stor ketonkroppsproduktion, vilket i princip innebär att jag blir lite seg i huvudet. 1 - 1,5 msk olja per måltid upplever jag dock inte som problem. Jag tror egentligen att det är en vanesak, att jag får de här obehagskänslorna av så mycket olja eftersom jag inte är van vid så mycket fett. Nästa vandring funderar jag på att börja äta massa fett 2-3v innan vandring för att se om det blir någon skillnad på upplevelsen.

Olja kan omsättas direkt till energi, det har bara en annan metabol väg än vad kolhydrater har. Kolhydrater är snabbare energi, men vandring är jo ändå så lågintensivt och man kan i princip omöjligt energikompensera med kolhydrat oavsett.

För övrigt blir det inte samma sak att ta upp olja från maten som att ta det från fettväven. Det är begränsat vilket hastighet fettväven kan släppa fett, med andra ord är olja från maten bättre än från fettväven. Stort energiunderskott så borde en hel del muskler och annat funktionellt protein ryka efter som fettväven inte hinner med ...

Upplever du ökade nivåer av ketoner så beror det på att kolhydratintaget blivit lidande. Jag antar att oljan ska vara ett extra tillskott och då borde övriga energigivare hållas på samma nivå som annars.

Vid ett energiunderskott kan man räkna med att muskler ryker. Det går att motverka dugligt genom att öka proteinintaget men frågan är hur praktiskt det är under vandring. Och visst skulle det gå bra att kompensera energiförlusterna vid vandring med kolhydrater. Problemet jag ser är att de är väldigt volymösa i förhållande till sitt energiinnehåll. Men det kanske var så du tänkte?
 
Upplever du ökade nivåer av ketoner så beror det på att kolhydratintaget blivit lidande. Jag antar att oljan ska vara ett extra tillskott och då borde övriga energigivare hållas på samma nivå som annars.
Jag tror snarare det är resultat av energifördelningen. Jag har haft kolhydratintag på 375g/dag, ketoner kan lika gärna indikera hög användning av fett som energisubstrat som kolhydratbrist. Nu är jag iofs inte bombsäker på att det var just ketoner som gjorde att jag kände mig lite illamående, mätt och seg i huvudet men... det är bästa förklaringen jag kan komma på. Mättnaden kan iofs förklaras av stort energiintag. Det är ju inte osannolikt att de 375g kolhydrat oxideras ganska omgående efter absorption då jag haft förbränning på 6400kcal/dag.

Vid ett energiunderskott kan man räkna med att muskler ryker. Det går att motverka dugligt genom att öka proteinintaget men frågan är hur praktiskt det är under vandring. Och visst skulle det gå bra att kompensera energiförlusterna vid vandring med kolhydrater. Problemet jag ser är att de är väldigt volymösa i förhållande till sitt energiinnehåll. Men det kanske var så du tänkte?
Vid stora energiunderskott så oxideras väl proteinet ganska omgående ändå. Är ändå svårt att få i sig så mkt protein om man inte lever på proteinpulver :) Men visst borde väl proteinbehovet vara stort i sig. Prio blir väl ändå att energikompensera för att undvika proteinkatabolismen?

Hehe.. räkna på hur mkt rent socker jag behöver bära med mig för att energikompensera med kolhydrat - det blir inga långa turer med så tung packvikt :) Det var främst packvikten jag tänkte på.

Lust att du nämner det med volymen, jag har faktiskt prövat ha med massor av torkade grönsaker, pasta etc för att få i mig 5000kcal/dag... men det var som du skriver för volymiöst, jag var chanslös :)
 

avslutad210712

Gäst
Jag tillsätter alltid raps- eller olivolja i egentorkad mat eller pasta när jag vandrar. Däremot hoppar jag över det i frystorkat men det finns ingen logisk förklaring utan det beror bara på att det liksom inte blir av.
 

avslutad210712

Gäst
Vid ett energiunderskott kan man räkna med att muskler ryker. Det går att motverka dugligt genom att öka proteinintaget men frågan är hur praktiskt det är under vandring. Och visst skulle det gå bra att kompensera energiförlusterna vid vandring med kolhydrater. Problemet jag ser är att de är väldigt volymösa i förhållande till sitt energiinnehåll. Men det kanske var så du tänkte?

Tar inte kroppen av fettreserverna först och sen av musklerna. Om det är tvärtom så skulle man aldrig kunna banta för bantning är alltid ett energiunderskott. Visst åker det en del muskler om man bantar mycket men nog lär fettet åka först.
 
Hade för mig att Ola Skinnarmo drog i sig en hel del olja när han var på Antarktis, och mycket riktigt:

Andra frågor rör de ca 5800 kalorier mat jag trycker i mig vare dygn, varav 55% rent fett i
form av matolja. Frukosten exempelvis består av välling, mysli, en halv deciliter olja och en
halv liter C-vitamindryck. Mums.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.