Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig!

Askan,
Jag tycker att du beskriver det mycket bra och du tillför en viktig aspekt, knivar har idag blivit slit och släng varor - från att tidigare varit värdefulla saker som även var en manlighetsymbol för pojkar i 10 års åldern när de fick sin första kniv.

Jag har full förståelse för att stadsbor vill ta sig ut i skog och mark, tända eld, tälja en grillpinne och koka kaffe på elden. Jag uppmuntrar detta när det görs med respekt för naturen.

Jag ogillar starkt när stadsfolk skadar naturen i sin iver att testa hur bra deras knivar fungerar när de hugger med dem i växande träd, osv...

Alla har vi brister i vårt kunnande eftersom ingen kan allt. Det är alltså inget fel med att inte ha kunskap inom ett visst område. Människor som söker kunskap och som vill lära sig nya saker har jag stor respekt för.

Thomas
Håller med dig, helt och hållet.
Ärligt, räcker inte en vanlig billig Mora. Jag har jobbat på lager med frukt, grönt, blommor, schark, mejeriprodukter mm, kört servicebil med alla möjliga uppdrag, jobbat inom växthandel, varit ute och vandrat + allt jag använt den till hemma. Bla kabelskalning, öppna färgburkar mm.
Jag har alltid klarat mig utmärkt med dom billigaste moraknivarna som blivit ordentligt misshandlade, men ändå aldrig blivit utslitna, bara utbytta för att dom är så billiga.
Med andra ord, kniven används till allt, bara att slipa igen när det behövs. Kniven är ingen prydnadssak utan ett verktyg.
 
Vanhedern,

Japp, knivar är verktyg. De designas utifrån ett behov.

Denna bild visar lite olika knivar. Den äldsta kniven är från yngre stenåldern, sedan två bronsåldersknivar, två vikingatidaknivar - och sist en medeltida kniv.

2r29irc.jpg


Stenåldersknivens design sägs härstamma från bronsåldersknivarna, alltså en sorts "billigare kopia" i sten av en bronsålderskniv. Men jag tvivlar på den tolkningen, jag tror att originaldesignen kommer före kopian, alltså, bronsålderssnubbarna gjorde sina första knivar efter den kunskap de hade från stenåldersknivarna...inte tvärtom... Något facit finns inte så var och en tror vad han vill :)

Ta slipade stenåldersyxor som exempel. Det sägs att man slipade dem dör att de skulle bli vassa. Så var det inte. Stenåldersfolkets knivar och yxor var betydligt vassare än våra knivar. Obsidan, vulkaniskt glas, gav eggar där skäreggen var 1 molekyl tjock. Vassare egg än så finns inte.
Flinta ger eggar som är 6 molekyler tjocka. Stål ligger på ca 15 molekyler....

En egg som är 1 molekyl tjock är alltså fruktansvärt Vasa och mycket tunn, alltså bryts den lätt av - så man började slipa bort material för att eggen akulle bli mer tålig och mer användbar. Man valde alltså en "slöare" egg som tålde att arbeta med framför en vass egg :)

Stenåldersfolket för 6000 år sedan förstod alltså att knivar bara skall vara så vassa de behöver vara för sin uppgift....

Ett av våra vanliga fynd från bronsåldern är rakknivar. Dessa höll man mycket vassa för att kunna raka sig med dem. Brukskniven var bara så vass den behövde vara för sin uppgift eftersom den måste tåla att arbeta med...

Idag fattas denna kunskap. Stadsfolk slipar sina knivar "rakbladsvassa" och internet är fullt av videor på folk som rakar sig med jaktknivar, gärna Bowies, machetes och yxor.... Strävan på internet är att visa upp den vassaste kniven oxh just nu ör det populärt att ta fram verktyg som kan mäta hur vassa knivarna är :)

Varenda traditionalist vet att om kniven är "rakbladsvass" blir den slö och därmed oduglig, inom 20 sekunder när man använder den i skog och mark...

Lär av stenåldersfolket !
 
Edgepal, jag avnjuter dina texter och håller med dig till fullo. Jag är förvisso stadsbo men uppväxt på landsbygden, även numera ägare till mina fäders hemman med vad detta innebär samt ivrig fiskare och jägare. Snickrar på hus när jag får en chans samt fuskalöjda ibland. Dessutom känner jag några generationer bakåt och vad de hade för värderingar. Hade det funnits en gilla knapp på det här du skriver hade jag tryckt hårt.

Bosse
 
Hej Bosse, tack, trevligt att du gillar vad jag skriver. Du bor ungefär som jag då oxh har liknande intressen. Eftersom Du är jägare och fiskare vet du vad som fungerar och inte dungerar när det gäller knivar - och eftersom du lever så är du traditionalist och rädd om dina knivar :)

Jag bor i Jämtland oxh ute i skogen, just nu står det två älgar och ett rådjur utanför huset, jag såg dem för två dagar sedan så tydligen håller de ihop dessa tre ? Älgarna är fjolingar oxh nyligen bortstötta - men jag har aldrig sett rådjur som håller ihop med älgar förut, har du?
 
Idag fattas denna kunskap. Stadsfolk slipar sina knivar "rakbladsvassa" och internet är fullt av videor på folk som rakar sig med jaktknivar, gärna Bowies, machetes och yxor.... Strävan på internet är att visa upp den vassaste kniven oxh just nu ör det populärt att ta fram verktyg som kan mäta hur vassa knivarna är :)

Varenda traditionalist vet att om kniven är "rakbladsvass" blir den slö och därmed oduglig, inom 20 sekunder när man använder den i skog och mark...

Lär av stenåldersfolket !

Halaj!

Äschh, slappna av lite nu. Du tar i så jag riktigt kan se hur det bultar i tinningarna på dig ;-)
Jag tror inte att folk som slipar sina knivar sådär jättevassa tar det på allvar, utan det är nog mer som en kul grej. Det vet väl vilken träskalle som helst att en extremt vass kniv tappar den där skärpan direkt när man börjar att använda den. Det är inget man behöver leva eremitliv i en timmerstuga i skogen för att lära sig.

Känsla för skärpan på eggverktyg är också nåt som varenda kotte som jobbat i mekanisk verkstad känner till.
Ibland, för vissa arbeten, kan det vara så att man väljer bort det TiN-belagda hårmetallverktyget till förmån för det handslipade sylvassa snabbstålet. Eggen blir slö fort och bearbetningshastigheten sjunker dramatiskt, men resultate blir mycket bättre.

//T
 
Micro chipp

Kolla in S1 review

https://www.youtube.com/watch?v=QBWf1P7QDzA

Hon får riktigt fina kommentarer för sitt test!

Undra om Bark Rivers är lika

Skulle nog säga att alla mina Fällkniven i VG 10 (F1,S1,A1) ofta lider av egg problem s.k Micro chipp (inte lika stora som hon fick) .Märks oftast inte vid normal användning men de finns där..skulle du råka stöta på ett gruskorn så..ja..beroende på hur hårt du skär så riskerar du lite större "hack". Den största boven är F1 och jag skulle nog våga säga att alla som inte bara täljer "fin" trä hemma för eller senare får Micro chipp men som tur är så går de ofta att få bort med hjälp av en stropp och det tar ett tag innan de orsakar några större problem (förutom vid skärning i papper). Att bryta spetsen på F1 eller S1 är inte heller direkt svårt men vid vanlig användning (jakt, fiske, korvgrillning) så lär det inte hända. Spontant..ja..jag gillar ju mina fällkniven..men stålen har utvecklats en hel del den senaste tiden och VG10..nja..för det nuvarande priset skulle jag i alla fall inte köpa en ny fällkniven i VG10.

BarkRiver..ja det beror på vilket stål och kniv vi pratar om(A2,3V,Elmax,CPM154,CPM S35VN..osv)

Upplever inte att varken A2 och 3V har samma problem..men knivarna är ju inte 100% lika..olika geometri, stål, härdning osv. Överlag så känns BarkRiver som mer prisvärda redskap (tycker jag)..men visst fällkniven är ju fällkniven och det är ju kanske värt en hel del för vissa. Vissa föredrar även plastslidor och gummihandtag framför läder, trä, micarta och G10..vad som är rätt beror ju på behov, tycke och smak.

Tjejen..ja..för henne var det inte en optimal kniv. Jag är dock inte förvånad över resultatet. Att leka med en Fällkniven i laminerat VG10 stål nära smutsigt trä, gruskorn, kokosnötter, tändstål och hårda snäckor är ju en ren avrättning.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fixa så softshellbyxor blir vattenresistenta? Utrustning allmänt 2
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
tompa_m Varför blir det alltid så här? Utrustning allmänt 5
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
avslutatmedlemskap1004 Plus och minus blir noll Utrustning allmänt 22
Exinor Nu blir ryggan lättare! Utrustning allmänt 10
Jerja Vem blir först upp på nordtoppen Utrustning allmänt 5
jonssonmartin Hur blir vädret framöver Utrustning allmänt 5
thureb Varför blir det skavsår? Utrustning allmänt 7
Almgren Vildmarksmässan blir allt sämre Utrustning allmänt 7
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.