Vildmarksmässan blir allt sämre

Jag kommer precis hem ifrån Vildmarksmässan i Sollentuna, och den blir ju allt sämrre för varje år som går.

Det är ju numera alltmer 'kränga så mycket som möjligt' och allt mindre friluftsliv. De stora tillverkarnma bryr sig inte ens om att ställa ut i egna montrar.

Nä, den mässan har nog överlevt sig skjälv och kan läggas ner.
 
Vildmarksmässan

chralm; sa:
Jag kommer precis hem ifrån Vildmarksmässan i Sollentuna, och den blir ju allt sämrre för varje år som går.

Det är ju numera alltmer 'kränga så mycket som möjligt' och allt mindre friluftsliv. De stora tillverkarnma bryr sig inte ens om att ställa ut i egna montrar.

Nä, den mässan har nog överlevt sig skjälv och kan läggas ner.

Också nyss hemkommen, och jag är besviken. Inte en tälttillverkare importör förutom Moskoselkåtan. Knapp en sovsäck, knappat några kajaker, knappt någon … Och en sådan där vedeldad tunna ryms varken i kajaken eller på cykeln :(. Så nästa år stannar jag nog hemma. Det enda som är bra att det inte gick åt så mycket pengar. Nu återgår jag till symaskinen.

Per Brune Västerås
 
På väg neråt

Även jag har just kommit hem från årets mässa och är mycket besviken.
Det blir mer och mer av en inomhus kiviksmarknad, än en friluftsmässa.

Som tidigare var sagt så deltar inte ens de större friluftsföretagen och trenden pekar neråt.

En bra sak var att jag vann min biljett(tack utsidan!) och slipper ha ångest över något biljettpris.

Mycket tråkigt tycker jag, då jag brukade se fram emot mässan.

Mvh, Per Nyberg.
 
Jag har inte varit på årets mässa (och med tanke på hur det låtar här var det nog lika bra), men jag misstänker att den styrs av "marknaden" på samma sätt som sportaffärerna.

Jag var häromveckan inne på Intersport i Kista (ny stor butik). Jag höll på att knappt hitta socksäckar och ryggsäckar där de var inträngda under rulltrappan (bakom några hyllor med annat). Däremot har de en STOOOR vägg med skor på, för att inte tala om alla märkeskläder. Anledningen är ganska uppenbar: De inriktar sig på sådant som är mode och som skolungdomar till stor del tjatar till sig av sina föräldrar. Sovsäck och ryggsäck köper man kanske vart tioende år eller så så det tjänar de inga pengar på.

Tycker det lutar mer och mer åt det hållet även i de butiker som traditionellt har mer friluftsprylar (och där börjar det väl dessutom bli monopol snart så då kan man ju gissa hur det kommer att se ut när Naturkompaniet ska börja konkurrera med Stadium och Intersport).
 
Massor på mässan

zeromaker; sa:
En bra sak var att jag vann min biljett(tack utsidan!) och slipper ha ångest över något biljettpris.
Vad är mer frustrerande än att betala in sig, ha så bråttom att jag typ sprang genom hallarna, stod stilla vid max sex ställen. Mässan motsvarade inte mina höga förväntningar... När jag kommer till jobbet hittar jag irriterande nog gratisbiljetter...
-Dock räddade den magnifika räkrullen den dagen.
(Vi ses nästa år...)
 
Magnus Fischer var den stora behållningen

Håller delvis men inte riktigt med de som sågar Vildmark & Äventyrsmässan rakt av. Visst fanns det inslag som jag gärna sluppit betala för - t. ex Jakt- och fiskeavdelningen samt Camping & husvagn som jag tyvärr är helt ointresserad av. Men däremot fanns det annat som verkligen inspirerade mig. Till exempel Magnus Fischers otroligt intressanta föredrag om hans paddling runt Skandinavien. Två timmar späckade med bilder och underfundiga berättelser. Också helt OK att Utemaggan bjöd på inträdesavgiften. Utöver detta fann jag också en hel del inspiration och information om multisport och naturfoto. Och så hade man ju chansen att följa SM i bouldering live! Så visst fanns det saker att göra. Men man kan ju undra var de stora outdoorföretagen höll hus. Kanske dags att frigöra sig från husvagnarna och läderbrallorna och skapa en fristående Äventyrsmässa?

//Petra
[Ändrat av madir 2002-04-21 kl 22:32]
 
Magnus Fischer, ett plus i kanten

Självklart fanns det små ljusglimtar på mässan.

Jag såg och lyssnade också på Magnus Fischer och det var en riktig höjdare. Och boulderingen var lysande. Och fotoutställningarna var också roliga att se. Föreläsningarna om foto var dock exakt de samma som på förra årets mässa och det tycker jag verkar lite dammigt att ta fram igen.


Så visst fanns det vissa bra inslag på mässan också men om man ser det hela i stort så tycker i varje fall jag att vildmarksmässan har sett sina ljusaste dagar.


Mvh, Per Nyberg.
 
Mässarean hade tydligen ökat men innehållet minskat - i alla fall inom min intressesfär - kajaking, uteliv...

Jag hade gärna sett tillverkare som Fjällräven, Haglövs, Hilleberg etc.

Jag såg fram emot att kolla in olika flytvästar för kajaken men det var mycket tunt. Det fanns ju en del men hos i alla fall en utställare var intresset av att snacka om det man ändå tagit sig tid att visa rätt svalt.

Jag hade gärna sett mer av Garmins nyheter på GPS-fronten men jag kan tyvärr inte säga annat än att deras monter var dötrist! I stort sett en hög med de redan inkörda eTrex-modellerna.

Avdelningarna för jakt & fiske samt "kom till vårt landskap och lek Robinsson eller äventyrare" upplevde jag som att de hade utökat. Husvagnsköret missade jag helt, tack och lov - de kan hålla till på Husvangsmässan i Jönköping.

Jakt och fiske är helt ok, även om inte jag är så intresserad av det. Dock funderar jag på om inte alla dessa researrangörer passat bättre på en resemässa. I år hoppade jag över denna avdelning. Jag upplever den som mer för de som vill köpa sig en prova på biljett till "äventyret" än för de som håller på med nåt speciellt och vill finna info om hur man kan utöva det i just den regionen.

Avdelningen för uteliv med saker som sovsäckar, kök, kajaker, tält var klart mindre än förut.

Årets behållning var att träffa mässbesökande kajakkompisar och att lyssna på Magnus Fischer. Även förra året var föreläsingarna stor del av behållningen (bl.a. Johan Nilsson).

Blir det inte tydligt att det skett förändringar nästa år så blir det inget för mig.

Mitt tips till mässarrangörerna är att ta hjälp av Utsidan för att ta in önskemål angående mässan ifrån oss som håller på med våra äventyr i vildmarken.


Mvh
/SJ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.