Övningsprov till förarintygkurs

Hejsan, jag söker övningsprov eller gamla prov till förarintyg för båt. Är det någon som har sådana liggande eller vet var man kan få tag på?

Mvh Olof
 
Får inte behållas?

När jag tog förarintyg och skepparexamen (visserligen för ganska länge sedan) så var dom noga med att samla in frågorna. Man fick titta på sina svar efter rättningen och se vad som var fel, men sedan var man tvungen att lämna in allt.
 
Jo så var det när jag gjorde det också- det räknas som fusk.
Satsa på att läsa i boken i stället, provet är inte så svårt så du klarar det nog utan fusk:)
 
Nu har jag förvisso inte skrivit detta prov, men jag förstår faktiskt inte varför studier av gamla prov skulle vara fusk? Återanvänder de samma prov, med samma frågeurval, år efter år?

Huvudsaken är väl att man genom sina studier får relevanta kunskaper - sen om man genom taktiska studier effektiviserar sitt pluggande skadar väl ingen?

Nåja, detta mynnar ut i en pseudodiskussion. Jag har ändå inga gamla prov liggandes, så jag kan inte bidra med annat än lite kritiskt tänkande :)
 
Jag tror att dom inte vill visa vilken typ av frågor det brukar vara för att få deltagarna att träna på hela boken. När jag läste förarbevis var det 13 gånger à 3 timmar (Ca 30 min fika). Skulle man få se gammla prov skulle man nog kunna lära sig det man behöver på tre gånger eftersom det är en sån liten del som kommer på provet.
 
Jag håller en del kurser för förarbeviset, men examinerar inte mina elever, det gör någon annan. Jag vill dock påstå att det prov som mina elever skriver verkar täcka i stort sett alla områden som ingår i provet, även sådana som både jag och kursboken går igenom ytligt.

Jag brukar dela ut en del övningsfrågor till eleverna, som finns på www.uffenordholm.se/navigation.php. Tre små varningar dock: frågorna förutsätter att du använder övningssjökort 616, det förekommer en del slarvfel i frågorna, och för de flesta finns det inget facit. Jag kommer inte heller, ifall någon nu undrar, att tillverka fler facit än det redan finns innan näste termin kommit igång. Frågorna täcker inte in alla avsnitt som ingår i provet, tyngdpunkten ligger på sjökortsarbetet.
 
Jo det är sant att det var frågor på de allra flesta områden men det står oftast djupare beskrivet i boken- och då är det svårt att veta hur mycket man måsste kunna på provet.
Nu känns det som vi kom in på ett annat ämne:) Men det är endå av någon anledning förbjudet.
Vet du varför Uffe?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lenagirl Sökes: besättning till arktisk/subarktisk seglats Segelsporter 0
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Segelsporter 0
gurrel Besättning sökes till Jordenruntsegling! Segelsporter 1
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
nabertil Gast Sokes - Ystad till Bergen Segelsporter 0
Toppman Sistaminuten! Chans att hänga med på Atlantsegling Västindien till Sverige. Segelsporter 0
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
MartinP Besättning Västindien till Sverige sökes. Segelsporter 0
Gocraft Törs man ansluta en solcellspanel till en bärbar dator? Segelsporter 4
sven L GAST till Medelhavet????? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
azzi Segel expedition till Grönland 2010? med endast tjejer... Segelsporter 1
viktorviktor Gastar sökes till midsommarlångsegling! Segelsporter 0
unicuum Sjökort till GPS Segelsporter 8
Onedge Resesällskap till Karibien jan-maj -09 Segelsporter 1
hassex Raka spåret till Kapstaden Segelsporter 0
ErikSim Centerbord till Örnjille Segelsporter 7
hss Tips till er med barn och ungdomar. Segelsporter 0
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Halvarsson Cykelkärra till windsurfingbrädan,Ritningar någon??? Segelsporter 2
Fritjof varma handskar till havs Segelsporter 3
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
Fritjof Transport av segelbåt från kust till kust Segelsporter 2
Brune Kustväder nu till lokalsamtalskostnad Segelsporter 0
Outsidern Älgskinn till ratten Segelsporter 4
lantis Hur kommer man till Gotland? Segelsporter 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.