Segla till Söderhavet

Jag långseglar mot Västindien och Söderhavet med start i juni. Första målen är Norge, Shetland - och Orkneyöarna för att sedan till mitten av juli vara med i Classic Malts Cruise där man seglar mellan whiskydestillerierna på Skottlands västkust; Isle of Skye, Tobermory på Mull och inte minst Islay.

Sedan vidare söderut och in i Biscayabukten för att sedan utforska norra Spanien och Portugal. Västra Afrika och Brasilien lockar men möjligen blir det direkt till Västindien med Kuba, Belize, Guatemala och Kuna Yala (San Blas) och sedan Söderhavet om allt stämmer.

För nästan nio år sedan seglade jag över Söderhavet med egen båt och en bättre miljö att tillbringa en tid på finns inte. Galapagos, Tuamotus, Tahiti Nui, Bora Bora, Rarotonga, Niue, Va’vau, Fiji och sedan söderöver till Nya Zeeland och södra Australien är den grovt planerade rutten.

Jag räknar med att det tar ett par, tre år att komma till Söderhavet (eller längre - trivs man på vägen stannar man ett tag). På vägen ska vi också hinna med att uppleva mycket; från djungelvandringar till mycket dykning.

Jag har plats för någon eller ett par personer till ombord – en del av tiden i Europa är släkt och vänner med, men gärna någon som har tid, lust och möjlighet att hänga med ett längre tag.

Jag har vissa planer på att segla i etapper (lägga upp båten emellanåt) för att åka tillbaka till Sverige för att arbeta, men i bästa fall kan jag jobba från båten och åker bara hem till Sverige för att uppleva svensk sommar (vill inte missa) och kanske för att fira lite jul och åka lite skidor

Seglingskunskaper inte lika viktiga som inställningen ;-). Jag lär dig att segla (och allt det andra man behöver också också) på några veckor om det behövs.

Båten ligger i Stockholm och är drygt 8 meter lång, trygg och gedigen långseglare med långköl, kutterrigg och mycket uppdaterad utrustning.

Kontakta mig direkt om du är intresserad …

Micke
 
Segla

Hej. Har inte någon som helst erfarenhet av segling, men jag och en kompis är riktigt sugna på ett riktigt äventyr när vi slutat skolan. Det som du skrivit om söderhavet o.s.v gör att man blir jättesugen på att upptäcka avlägsna platser och paradis!

//Philip
 
Nordsjön och Skottland

Nu har jag varit på havet i två månader - och det är otroligt härligt! Förvisso har det regnat några gånger och vinden nästan varit i näbben hela tiden (det är alltid så när man seglar!) men på det stora hela har vädret varit fint, hamnarna och ankarvikarna i Skottland och Irland trevliga och det har varit lätt att träffa lokalbefolkningen på de lite mindre ställena. Segling här kommer att öka i pouläritet, även om det inte är helt lättseglat med närheten till Atlantens lågtryck och tidvatten.

Sverige och Norge passerades i ganska rask takt i juni för att hinna till Skottland och whiskyseglingen Classic Malts Cruise. Många delfiner (eller tumlare om man ska vara petig) på vägen över Nordsjön. Oljeborrplattformarna fascinerande, speciellt på nätterna. Sträckan Farsund (sydvästra hörnet på Norge) till Inverness 380 M tog 74 timmar med ganska dålig vind och motorgång på slutet.

Väl i Skottland seglade vi mellan destillerierna och blev bjudna på provningar och fester där hela personalen och grannarna var med. I Nordirland är det ännu inte så mycket turister, men seglarna finns där!

Nu blir det uppläggning i Irländska sjön eller Biscaya om jag inte bestämmer att dra till Västafrika och Brasilien redan i år. Det skulle gå, men jobbet kommer att bli lidande. Framme i Trinidad i april i så fall.

Har du några frågor om långfärdssegling ska jag gärna försöka svara på dem (om jag kan) :)

Och du - skillnaden mellan umbäranden och äventyr är bara din inställning ...

/M

Bilden nedan är Tobermory där Mishnish (pub och hotell) målat om hela huset från gult till svart.
 

Bilagor

  • Skottland1.jpg
    Skottland1.jpg
    39.8 KB · Visningar: 3,002
behöver du fortfarande gast så säg till. Jag börjar skolan på måndag och blir upptagen ett år, men det finns ju lov och flyg.
jag har seglat i hela mitt liv så segla kan jag.

Hör av dig!

/Rasmus
 
Vinteruppehåll

Seglingen fortsätter i april/maj med Irland (Dublin och sydöstra ön) och sedan vidare söderut mot de vilda öarna i Biscaya och Galicien (Spaniens nordkust) och sedan Portugal. Båten ligger vinterförtöjd i det mycket vackra Wales i några månader.

Jag var nere i båten i måndags och tittade till den, det är alltid lite nervöst att ha en båt i vattnet en längre period eftersom man inte är i närheten om den skulle börja läcka ...
Men det mesta stod bra till förutom en diskhandduk som jag glömt ombord och som genom att bli fuktig hade börjat mögla. Jag tycker verkligen inte om mögel och den medföljande "skutdoften" som luktar gammal träbåt.

Solen strålade, det var 13 grader varmt och man ville verkligen ut på sjön igen ,-)
 
Snart sommar och segling

Nu är det snart dags för etapp två. Segling från 20 april från Holy Head (ligger i Wales, Ryanair till Liverpool) med första mål Dublin.

Troligen kommer jag ha plats för en besättningsman/kvinna som kan och vill vara med och segla men också fotografera och filma en hel del och för att upptäcka en fantastisk bit av Europa.

Efter Dublin är tanken att gå ner längs irländska sydostkusten mot till Kinsale och därifrån över till Scillyöarna utanför Land's End. Över kanalen till Raz de Sein och sedan södra Bretagne med öarna Belle Ile ("Vackra ön") och Ile-d'Houat och Hoedic som är de mest fotograferade öarna med Söderhavsliknande stränder.


La Rochelle och Les Sables-d'Olonne är ett par stopp på vägen ner till Galiciens vackra kust i norra Spanien.

Framme i Povoa de Varzim (alldeles vid Porto i norra Portugal, återigen Ryanair) andra veckan i juni, för hemflyg till svenska sommaren ;-)

Sedan är det Atlanten som gäller från 15 september.
 

Bilagor

  • Segling_maj-juni_09.jpg
    Segling_maj-juni_09.jpg
    49.1 KB · Visningar: 3,849
Senast ändrad:
Hej Micke

Det låter fantastiskt!
Är det fortfarande möjligt att hänga me som gast, trotts knappa seglingserfarenheter? Jag skulle gärna ta ledigt från jobbet framför datorn och hänga med några veckor när hellst det finns plats.

Hälsningar, Liv
 
Har du gott om gastar? Jag letar också besättning, s om du har några bra tips så tas det tacksamt emot!

Så här ser mitt projekt ut:

Tilda (62 fots ketch) ska seglas från Belgien till Sverige alternativt Medelhavet. Det är inte helt klart än. Men klart är att hon kommer avmastad och omålad med fraktfartyg till Belgien i slutet av maj och därifrån ska hon seglas åt ettdera hållet. Ett par veckor till Sverige och lite mer åt andra hållet men start i början av juni.

I vanlig ordning får man inget betalt för att följa med och man betalar för mat samt resor till och från båten och försäkringar å vad man nu kan tänkas beöva. Alla kostnader för båten (diesel, reparationer, kanalavgifter etc etc) betalas av Tilda.

Jag letar efter omkring fyra-fem raska seglare.

Mer info och inspiration kan man få av mig på

karlbeckman@gmail.com

0702 41 28 03 (Mitt S-nr. Sällan på innan ca maj)

mvh

Kapten Beckman
 
Biscaya, Galicien & Finisterre

Nu blir det 4 veckors segling i norra Spanien och Portugal där det fortfarande är sommar i slutet av september. Start 12 september La Rochelle och mål 12 oktober runt Porto (Båda hamnarna har Ryanair i närheten).

Vandring på pilgrimsleden till Santiago de Compostela och kanske lite coasteering i Galicien. Mestadels dagsseglingar och mycket besök i vikar och hamnar i lugn takt. Någon dag måste jag jobb och stillaliggande i hamn med bra uppkoppling ;-)

Jag har plats för en person under dessa veckor. Du står för egen resa, mat och ev försäkring. Tag kontakt genom meddelanden. Det finns också en gastbank på Oceanseglingsklubbens forum.

(Möjligen, om jobbet tillåter, blir det Atlanten från 12 november till cirka mitten mars. Mer om det senare)

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
Vega 28 Låna min seglare! Segelsporter 1
Kathrine H Vem vill lära mig ordentligt att segla? Segelsporter 9
waltruz Vill lära mig segla i GBG-området. Hur och var? Segelsporter 5
Skeppskatten Köpa segelbåt i medelhavet Segelsporter 2
fjllrv Segla blå bandet i öppen båt Segelsporter 34
epkhnil Segla i medelhavet 2011 Segelsporter 0
greendanger Lära sig segla... Segelsporter 7
swedma Segla med oss i Brazilien/ Karibien Segelsporter 0
simsone Segla jorden runt! Söker besättning! Segelsporter 2
johanrosander Gast som vill segla ut i värden! Segelsporter 3
axeisi segla på västkusten? Segelsporter 0
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Segelsporter 3
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
archipel Vill segla i första veckan i augusti Segelsporter 0
Tridenter Någon som kan tänka sig att lära mig segla Hobie Cat?! Segelsporter 3
Eweliina 2 flickor, 18 år söker vänner/ungdomar att segla med:) Segelsporter 1
tompa_m Segla ensam i öppen båt? Segelsporter 5
daniel.jsn Vill segla i sommar Segelsporter 2
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
jurre Någon som vill segla Trimaran?? Segelsporter 8
nettan_ börja segla jolle Segelsporter 4
annaells Segla GBG? Segelsporter 7
skogsdaniel Segla jorden runt. Segelsporter 3
johannakoppel Två vill segla v.34 Segelsporter 0
helge.zink Vem vill segla katamaran som gast? Segelsporter 3
Alina Vill segla!! Segelsporter 3
fibbla segla i tyskland Segelsporter 1
börje2 Segla ensam? Segelsporter 13
fbodin Segla på datorn! Segelsporter 0
marwi43 Segla i Norge Segelsporter 12
helge.zink Vem vill segla katamaran i Malmö? / gäst sökes Segelsporter 0
3405 Sugen på att segla klassiskt? Segelsporter 1
plast segla som gast? Segelsporter 4
lenagirl Sökes: besättning till arktisk/subarktisk seglats Segelsporter 0
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Segelsporter 0
gurrel Besättning sökes till Jordenruntsegling! Segelsporter 1
nabertil Gast Sokes - Ystad till Bergen Segelsporter 0
Toppman Sistaminuten! Chans att hänga med på Atlantsegling Västindien till Sverige. Segelsporter 0
MartinP Besättning Västindien till Sverige sökes. Segelsporter 0
Gocraft Törs man ansluta en solcellspanel till en bärbar dator? Segelsporter 4
sven L GAST till Medelhavet????? Segelsporter 3
azzi Segel expedition till Grönland 2010? med endast tjejer... Segelsporter 1
viktorviktor Gastar sökes till midsommarlångsegling! Segelsporter 0
unicuum Sjökort till GPS Segelsporter 8
Onedge Resesällskap till Karibien jan-maj -09 Segelsporter 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.