Överlevnad till havs

Såg ett program på kanal 5 förra veckan

Det är en överlednadsserie som går vid 2030 tiden på tisdagar. Senaste avsnittet handlade om en kille som spenderade 50-70 dagar i en räddningsflotte.

Han hade med sig i sitt ditchkit en bok som en annan engelsman skrivit om sina erfarenheter om överlevnad till havs. Kommer inte ihåg vad boken hette, tyvärr. Men kanske detta tips kan leda någonvart!?

hälsningar David - Utsidan
 
överlevnadshandboken

Det finns en bok med massvis av överlevnadstips, bland annat till havs, Överlevnadshandboken, massvis med illustrationer och bra skriven. Skriven av engelsman, men om det är den boken som frågas om vet jag inte...
 
Frivilligt skeppsbruten

Boken kanske heter Friviligt skeppsbruten och är skriven av Alain Bombard. Jag hittade den i min morfars boksamling från när han var ung. Den är gammal och innehåller ett par saker som strider mot vad de flesta säger att man ska göra. Blandannat dricka saltvatten. Efter lite forskning hade han kommit fram till att om man bara dricker måtliga mängder tar inte njuten stryk. Jag facinerades av hans mod att ge sig ut och testa sin forskning och slukade boken.
John Wiseman har skrivit Överlevnads handboken som har ett kapitel om överlevnad till havs plus (nästan) alla andra naturområden på jorden.
 
Alla råd är inte goda råd

Beträffande Alain Bombard och hans experiment med att överleva till havs, bör man känna till att han dog i sviterna av sitt experiment, ganska kort efter det han skrivit boken. Det sätter onekligen en del av hans slutsatser i lite tvivelaktig dager, för att nu göra dagens understatement. Själv lär han in i det sista ha hävdat att han mådde jättebra och att hans teorier var korrekta, men han må förlåta om vi tvivlar lite...
 
wiseman

Håller med om att Wisemans bok är bra. Men om man vill ha böcker som mer tar upp vårat eget klimat rekomenderar jag istället Uteliv av Lars Fält, Överleva på naturens villkor av Lars Fält Och Stefan Källman eller Bushcraft av Mors Kochanski. Dessa tar visserligen inte överlevnad till havs, men som överlevnadslitteratur i sig är de nog de bästa i min mening.

Praeparatus Supervivet
 
Re: Alla råd är inte goda råd

kajaken@yahoo.com; sa:
Beträffande Alain Bombard och hans experiment med att överleva till havs, bör man känna till att han dog i sviterna av sitt experiment, ganska kort efter det han skrivit boken. Det sätter onekligen en del av hans slutsatser i lite tvivelaktig dager, för att nu göra dagens understatement. Själv lär han in i det sista ha hävdat att han mådde jättebra och att hans teorier var korrekta, men han må förlåta om vi tvivlar lite...


Vart hittade du den informationen att han dog i sviterna av sitt expriment? Har letat lite på nätet om vad som hände med honom, men informationen har varit minst sagt tunn. Har precis läst boken och måste säga att han har en väldigt skrävlande ton när han berättar! Och jag var ju också lite fundersam till varför man aldrig hörde något om hans rön, typ att man skulle dricka havsvatten och det ena med det tredje! :) Men kul om nån har lite mer information!
 
Överleva, Steven Callahan, 91-582-1136-5

Den här kille klarade det precis....Kliver av en sjunkande segelbåt i Atlanten och blir uppplockad i havet utanför Guadeloupe, 76 dagar senare.
Han hade nästan gett upp flera gånger och det tog tid för honom att läka ihop och lära sig gå igen men han överlevde...

Go överlevnad

Johan K
 
..atlantroddarna..

..att ro över atlanten kanske inte direkt handlar om överlevnad... men erfarenheterna borde är intressenta.. team uppsala.com skall göra en interaktiv cd om sina erfarenheter och på deras hemsida ( http://team.uppsala.com ) kan man läsa om vad de hade för prylar med sig...
 
kustöverlevnad i SÖS

Svenska överlevnadssällskapet håller kurs i kustöverlevnad nu i september. Jag vet inte om det krävs medlemskap (gått SÖS grundkurs eller motsv) eller inte men kolla med instruktörerna. Mer info hittar du på http://www.survive.nu
Jag gick kursen för några år sedan och vi avhandlade bl a hypotermi, ställningar i vatten för att spara värme/energi, livflotte, nödsignaler, färskvatten, mat i kustmiljö. Kursen heter ju inte havsöverlevnad men väl kustöverlevnad. Jag vet itne om det är vad du söker men en del beröringspunkter finns ju (inget hav utan kust och tvärtom ;-)
Kan gissa att militären har sjööverlevnad på Berga, minns inte vad just den enheten heter men har du kontakteri Marinene kan de säkert hjlpa dig vidare där.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
LeckT Virke till eld? Olagligt att ta dött trä! Överlevnad 6
Dan B Vevladdare till mobilen. Överlevnad 21
Gabriel1985 böcker till skogen som tål Överlevnad 28
marja från krogen till skogen Överlevnad 37
mipert Finns det statistik över olika "överlevnads"-scenarior? Dödsfall till exempel... Överlevnad 53
mipert Jag har plats i bil till överlevnadskurs, Tollerup 2/6 Överlevnad 1
backpack tänkte mig en tripp till kebenekaise Överlevnad 1
sajberjohan Alternativ till Puritabs? Överlevnad 36

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.