Överlevnad - funderingar

Har funderat kring det här med överlevnad...ämnet är intressant men svårdefinierat - hur mycket kan man ha med sig ut innan det övergår till regelrätt camping? Att ha en liten låda fullproppad med överlevnadsgrejer känns inte rätt för mig, det måste vara så få grejer som möjligt. Mina tankar går direkt till första filmen av Rambo,,,(det var nog den filmen som drog igång mitt intresse för överlevnad för länge sedan), vad hada han? Tänker mig en kniv (den glömmer man inte), tändstickor och en sovsäck... i alla fall hade han en sovsäck i början men är inte säker på om han fick med sig den från polisstationen? Men så fanns det väl lite saker i kniven också.. en kompass exempelvis.. Jag bestämmer mig för att jag får ha med mig 5 saker ut när det är överlevnad som gäller: Kniv, Tändstickor, Tarp, Sovsäck och Liggunderlag. Kanske kan listan göras kortare i framtiden men just nu känns det lagom. Prövade att göra eld i dag,, minus 4 grader, vindstilla och sol. Jag tog en torr tallgren, tjock som en tumme, och täljde loss lite spån från den,,,la det i en liten hög och tände med tändaren,, det tog sig ganska lätt, jag bröt lite torrt tallris och la på och elden tog sig fint. Det hela gick lättare än jag trodde. Kände mig nöjd med dagens överlevnadsövning. Nästa gång blir det väl att sova under en gran, återkommer i detta.
/Gustav
 
I överlevnad ingår alltid insamling

Att därför lämna säcken, nätpåsen hemma verkar vara att göra det svårare än det behöver vara...

Go forts och glöm inte att göra grävpinne, härdad behövs om det är frost.....
 
Varför överlevnadsövning?

Jag förstår att det är kul med överlevnadsövningar men när skulle man få användning för det?

Risken för att hamna i en situation där man verkligen behöver överlevnadskunskaper måste väl anses vara minimala, eller?

Skulle man däremot göra en "riktig" överlevnadsövning så bör man väl inte ha mer grejer än det man har i kläderna, tex någon form av "överlevnadskit" i benfickan eller nåt liknande.

Sannolikheten att man skulle hamna i en överlevnadssituation och dessutom ha med sig sovsäck och presenning kan inte vara så stor.
 
Jag förstår att det är kul med överlevnadsövningar men när skulle man få användning för det?
.

problemet är att många av oss som är intresserade av dessa tekniker egentligen inte över för överlevnad, vi sysslar med friluftsliv med minimal utrustning, engelsmännen har ett bättre namn, buschcrafting. överlevnad ger en felaktig bild av vad som egentligen förse går.
 
Nåt jag undrar över är varför många letar rätt eller fel. Som utomstående blir det nördigt på ett negativt sätt.
Jag tycker det är löjligt kul att dra till skogs ett par dagar campa underbar himmel. Laga mat i eldgrop.
Öva på att göra eld på blöt ved eller någon gång sätta det där med att nöta fram eld.
Med andra ord gå ut och ha kul.
Exakt som tråd skaparen skrev att han gjord han gick ut och tände en eld med en tändare. kul och trevligt.
Men jag kan inte förstå inledningen?????

Har funderat kring det här med överlevnad...ämnet är intressant men svårdefinierat - hur mycket kan man ha med sig ut innan det övergår till regelrätt camping? Att ha en liten låda fullproppad med överlevnadsgrejer känns inte rätt för mig, det måste vara så få grejer som möjligt. Mina tankar går direkt till första filmen av Rambo,,,

För mig rimmar det illa och med ens låter det inte roligt... Jag ser det som om det är upp till var och en alltså inget hitta en norm om vad som är överlevnad.
När det väl skiter sig får man se vad man har och därifrån lösa problemet så bra som möjligt med de förutsättningar som finns då, det är att överleva.

Annars låter det patric skriver om intressant. Har funderat på att göra en paddel tur med så lite moderna prylar som möjligt. inget gore tex, inget gummistövlar. Inge tändare eller tändstickor utan flinta och elddon osv...
 
Det är lite här som absoluta majoriteten av mitt friluftliv har hamnat. Men bushcrafting låter också ganska nördigt. Varför inte bara "enkelt friluftsliv"? Vi har till och med föreslagit ett eget forum för det.
 
Det finns militär överlevnad, soldater är ibland värdefulla och det kostar att utbilda dem så det är bra m de kan komma tillbaka om oväntade händelser sker.

Civil överlevnad vid katastrofer och andra väntade händelser, men för folk som håller på med frluftsliv så brukar erfarenheten göra att man undviker obehagliga överaskningar

Uteliv, Enkelt Friluftsliv, Bushcrafting o.s.v. en del a friluftslivet för folk som söker sig till ett mer naturnära friluftsliv med gamla äldre tekniker. Gära utrustade med kniv yxa och presenning =)
 
Fast jag ser inget problem med nördigheten. Utan snarare att alla försöker vara så matcho som möjligt och sen få det till en norm. Att öva överlevnad är säkert skit kul. Men begränsningarna och utrustningen och allt runt om kring måste vara upp till var och en.

Samma negativa nördighet finns hos klättringen. Vilken form av klättring som ska ses som riktig klättring.
Klättrade på Karbin (klätterhall i stockholm). Stod bredvid tjuvlyssnade på två grabbar som ledklättrade. Var på den ena säger att han inte förstår sig på alla som inte klättrar på riktigt.
Här kunde jag inte vara tyst längre så jag frågade vad han menade?
Hans resonemang var att alla som bouldrade (klättra utanrep på mindre klippor 4m) och de som topprepklättrade inte var riktiga klättrare!!! Som information sa jag att det var nog väldigt få som höll med honom. Samt att jag undrade varför han hängde på en inomhusvägg och inte utomhus klättrande traditionellt med kilar eller varför inte med bladbultar, skyhoks och hammare....?
Hans svar var inte som jag väntat mig utan han sa att det hade han inte provat på ännu...

Så det jag inte fattar varför det är så viktigt att sätta en norm om vad som är vad är det viktigt.
Och klättrarna i mitt exempel kan de ens uttala sig om vad klättring är???
 
För mig är det nog innerst en längtan att komma bort från alla prylar, att närma mig något rent, ursprungligt, enkelt.....jag vet inte riktigt,,, men det var kul att få eld med bara tändaren o kniven.. blev lite barn på nytt där jag låg på alla fyra och blåste på lågorna...jag blev såpass inspirerad att jag bestämt mig för att gå vidare i mitt sökande efter kunskap och erfarenhet och tänker sova under en gran till helgen....det skall bli spännande. Att fälla ett djur kan det ju inte bli tal om så några grillkorvar får ersätta vildsvinssteken. TallbarrsThe tänker jag prova också. Lämnar nog presseningen hemma men sovsäcken får följa med...

givetvis finns det inga normer eller regler, det var bara mina egna små funderingar...vad som passade mig....
håller med om att beteckningen "enkelt friluftsliv" kanske skulle passa bättre än överlevnad (jag talar nu förstås om det jag tycker är kul och prövar nu - att klara sig med få prylar...)
/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.