Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris.

den byxa jag föredrar när jag går på tur (skidor), går på topptur, åker långärdskridsko är en lätt stretchig byxa med windstoppermembran och blixtlås i sidan för ventilation, gärna med hängslen och lite högre i midjan. Ibland biter blåsten och då är det skönt när det är tätt. När man sen fått upp ångan öppnar man i sidan och blir det riktigt varmt har man öppet från höft ner till knä, då blir det riktigt luftigt runt benen.

De jag hittat nu har t.o.m. tvåvägsblixtlås hela vägen från svanskotan bak upp till midjan, något som dessutom underlättar kisspauser. Håller med om att G-tex & motsvarande blir för tätt.

/Rickard
 
den byxa jag föredrar när jag går på tur (skidor), går på topptur, åker långärdskridsko är en lätt stretchig byxa med windstoppermembran och blixtlås i sidan för ventilation, gärna med hängslen och lite högre i midjan. Ibland biter blåsten och då är det skönt när det är tätt. När man sen fått upp ångan öppnar man i sidan och blir det riktigt varmt har man öppet från höft ner till knä, då blir det riktigt luftigt runt benen.

De jag hittat nu har t.o.m. tvåvägsblixtlås hela vägen från svanskotan bak upp till midjan, något som dessutom underlättar kisspauser. Håller med om att G-tex & motsvarande blir för tätt.

/Rickard

Tack för tipset Rickard! Kikandet efter byxor fortsätter....
 
Tänk vindtätt, inte vattentätt. Vill du vara utrustad för fulväder så ta med en regnjacka, regnbyxor i ryggan som reserv. Själv kör jag i vindtäta men ej vattentäta kläder (längdskidåkningsbyxor + löparjacka alt softshelljacka beroeende på väder) och med ett lätt regnställ som extrakläder i ombytespåsen (marmot precip). Då kan jag byta kläder till dem och det blir ordentligt med regn eller om jag plurrar. Men regnar det rejält från början så stannar jag nog hemma.
 
Tack David! Personligen tycker jag att detta är en djungel.. Finns massor att välja bland men svårt att veta vad som är "bäst".. Ditt tips var kanon!

// Pernilla
 
Snygg jacka = billig

Vad gäller jacka är mitt tips är att kosta på lite och hitta något du trivs i till mer än bara skridskoåkning. En snygg och funktionell jacka blir billig per användning då den används mer. I övrigt kan det vara bra att skippa membranen som många redan sagt.

En sådan jacka är enligt mitt tycke t ex Bergans Nusfjord, 1 400:-
 
Vad gäller jacka är mitt tips är att kosta på lite och hitta något du trivs i till mer än bara skridskoåkning. En snygg och funktionell jacka blir billig per användning då den används mer. I övrigt kan det vara bra att skippa membranen som många redan sagt.

En sådan jacka är enligt mitt tycke t ex Bergans Nusfjord, 1 400:-

Tack Boot! Olika plagg från Bergans har jag kikat lite på. Håller helt och fullt med dig om det med "ekonomin" med att köpa plagg som kan användas till mer än långfärd. Fortsätter kika runt - det verkar dröja till nästa tur ändå :(
 
Många klär sig alldeles för varmt när de åker skidor eller skridskor. Ner till - 5 grader räcker det med en-lagers vindtät anorak med superställ under. Då känns det behagligt och man kan åka aktivt utan att bli svett. Eventuellt kan man förstärka med en funktions t-shirt och en halsduk om det blåser mycket. Men det är viktigt att man har med sig en varm jacka som förstärkningsplagg när man rastar. Samt sittunderlägg. Det kan också kännas värmande att ha knäskydd av samma material som sittunderlägget på knän och armbågar.

Min Helly-Hansen anorak har fungerat för vinteraktiviteter i många år. Testa att köpa billigt på blocket: http://www.blocket.se/vi/20580720.htm?ca=11_s
 
Christer:
Vilken toppenbra info - svårt det här med kläder och hur mycket man ska ta på sig, enda sättet att lära sig är att fråga andra eller testa sig fram.. Jag hatar att frysa och det är inte så roligt att bli på tok för varm heller.. Tack för jättebra hjälp!
 
Individuellt

Vad gäller val av rastjacka så bör man tänka på att denna skall kunna dubblera som reservjacka ifall 'den falske Ran' gör ett hål i isen. Efter ett plurr blir t.ex.en dunjacka mycket snart alldeles för varm (och bylsig).

T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
larslinder Biljett till SSSK välkommenkväll önskas Långfärdskridsko 0
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.