Forumet Nytt forum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har tyvärr gjort samma både trista och märkliga iakttagelse. Något gick uppenbarligen snett i samband med migreringen av databasen.
Integrationen mellan kontot/profilen på utsidan.se och kontot/profilen för forumet är dessutom, åtminstone delvis, bruten. Viss information, som för- och efternamn, måste nu anges i båda kontona/profilerna.
/Birger
Jag tror jag ser det mesta jag startat från menyn ovanför en träd: "HItta trådar -> Dina trådar" men inte från "min sida" - där får jag felmeddelande på "skapade trådar"
/Patrik
Jag får just nu upp ca 1240 av mina inlägg om jag startar från "Hitta trådar" (lika slumpmässigt fördelade i tiden som Bicos, ser inget mönster), bara 56 st (även här utan mönster) om jag startar från min signatur på forum, men felmeddelanden om jag startar från "Min sida" (både via fliken "inlägg) och via "Skrivit nn inlägg" i högerspalten). På "Min sida" uppdateras heller inte antalet inlägg - det har stått stilla på 3199 sedan programbytet, medan min profil på forum nu visar 3214.
 
Risken är att det inte går att backa tillbaka. Åtminstone inte utan omfattande insatser från någon med tillräckliga tekniska kunskaper.

Användaren ”ekis” påpekande om en så kallad beta-version med det nuvarande parallellt med det tidigare hade uppenbarligen, åtminstone med facit i hand, varit en mycket god idé. Som sagt var: Att låta användare testa i produktion är mycket sällan förenat med framgång. 34 år i IT-branschen talar sitt mycket tydliga språk.

Det kan dock ha funnits tekniska omständigheter som omöjliggjorde användandet av parallella miljöer. Inkompatibilitet mellan databasscheman kan ha varit en av flera tänkbara orsaker.

Oavsett alla tekniska brister, problem och oklarheter: Det är mycket märkligt att ingen ansvarig för utsidan.se har kommenterat de problem som har identifierats och påtalats.

Enstaka problem som kommenteras och adresseras är givetvis ok.
Flertalet problem som varken kommenteras eller adresseras är inte ok.

Som tur är är jag ännu inte plus-medlem.

/Birger
 
Jag får just nu upp ca 1240 av mina inlägg om jag startar från "Hitta trådar" (lika slumpmässigt fördelade i tiden som Bicos, ser inget mönster), bara 56 st (även här utan mönster) om jag startar från min signatur på forum, men felmeddelanden om jag startar från "Min sida" (både via fliken "inlägg) och via "Skrivit nn inlägg" i högerspalten). På "Min sida" uppdateras heller inte antalet inlägg - det har stått stilla på 3199 sedan programbytet, medan min profil på forum nu visar 3214.

Ni har rätt - jag ser inte allt, inte matematiskt i alla fall. Då man listar ser man 20 resultat per sida och jag får 9 sidor egna trådar men har enligt min sida startat 240 trådar. "Trådar med mina inlägg" ger 95 sidor *20 = knappt 2000 inlägg men räknaren på min sida säger 3355 inlägg gjorda.
Det äldsta som jag kunder söka fram var från år 2000 men neligt min sida blev jag medlem 1998.

Det finns en diff, men vet inte om det är det äldsta som försvunnit, Y2K-buggen gör comeback?

Kan det vara inlägg/trådar med några specialtecken som inte följde med i migreringen? Som inte nya db gillade?

/Patrik
 
Risken är att det inte går att backa tillbaka. Åtminstone inte utan omfattande insatser från någon med tillräckliga tekniska kunskaper.

Användaren ”ekis” påpekande om en så kallad beta-version med det nuvarande parallellt med det tidigare hade uppenbarligen, åtminstone med facit i hand, varit en mycket god idé. Som sagt var: Att låta användare testa i produktion är mycket sällan förenat med framgång. 34 år i IT-branschen talar sitt mycket tydliga språk.

Det kan dock ha funnits tekniska omständigheter som omöjliggjorde användandet av parallella miljöer. Inkompatibilitet mellan databasscheman kan ha varit en av flera tänkbara orsaker.

Oavsett alla tekniska brister, problem och oklarheter: Det är mycket märkligt att ingen ansvarig för utsidan.se har kommenterat de problem som har identifierats och påtalats.

Enstaka problem som kommenteras och adresseras är givetvis ok.
Flertalet problem som varken kommenteras eller adresseras är inte ok.

Som tur är är jag ännu inte plus-medlem.

/Birger

Om fler varit betalande medlemar hade det kanske funnits mer pengar till forum-underhåll och utveckling.

/Patrik, betalande medlem
 
Om fler varit betalande medlemar hade det kanske funnits mer pengar till forum-underhåll och utveckling.

/Patrik, betalande medlem

Så kan man mycket väl se det. Men att bli en betalande plus-medlem under rådande omständigheter är inte aktuellt för min del. Dessutom är det inte nödvändigtvis en ekonomisk fråga.

Innan jag på nytt funderar på att bli en betalande medlem vill jag se att någon ansvarig adresserar det som behöver adresseras för att få ordning på det som inte längre fungerar.

/Birger
 
Senast ändrad:
Hej har just upptäckt ett allvarligt felresultat av bytet, som verkar påverka sökfunktionen.
Jag skriver in ett sökord, t ex Padjelanta. Då kommer det upp en resultatsida. Där kunde man tidigare klicka på Forum-fliken och få upp alla forumtrådar där ”Padjelanta” finns med. Så icke längre!

Detta omöjliggör sökningar i Formtrådarna! (Eller har jag missat nåt?)
 
Hej har just upptäckt ett allvarligt felresultat av bytet, som verkar påverka sökfunktionen.
Jag skriver in ett sökord, t ex Padjelanta. Då kommer det upp en resultatsida. Där kunde man tidigare klicka på Forum-fliken och få upp alla forumtrådar där ”Padjelanta” finns med. Så icke längre!

Detta omöjliggör sökningar i Formtrådarna! (Eller har jag missat nåt?)

Det du beskriver fungerar inte längre för mig heller, antagligen beroende på att integrationen mellan kontona/profilerna för utsidan.se och för forumet, åtminstone delvis, är bruten.

Det är troligen samma brutna integration av konton/profiler som medför att man sedan migreringen är tvungen att ange sitt för- och efternamn i kontot/profilen för forumet trots att man redan har angivit sitt för- och efternamn i kontot/profilen för utsidan.se om man vill att för- och efternamn skall visas till vänster om inlägg under användarnamn.

/Birger
 
Kan vi få en uppdatering från admin om vad som händer, testas och tänks?

En hel del försämringar har lyfts, bl a sökfunktion och mobilvänlighet. Hur resonerar admins?

Själv har jag öht inte orkat gå in i forumet från mobilen denna vecka, det funkar för dåligt. Saknar det!
 

clindh

Forumvärd
Har fixat ingången via sökrutan i övre högra hörnet. Forumets sökfunktion verkar lite "sådär", jag skall kika på vad som kan görad med den.

Ni slipper också epitetet (invektivet) "forumräv" - tog bort den där antal inlägg-"stegen" helt, tillför inget egentligen.

Viktigast att få bukt med nu är mobilanpassning, kan ni som har problem bara skriva vilken mobilmodell ni har? Det är något med vid vilken brytgräns det är lämpligt att slå på mobiljusteringarna.
 
Jag har vissa smärre problem kopplat till mobilanpassningen som åtminstone i huvudsak går att komma runt. Det gäller framförallt att inlägg inte radbryter korrekt, framförallt inte i porträttläge. Jag har en iPhone XS.

/Birger
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.