Nybörjartur vecka 31 på Kungsleden

Hejhej!

Jag har äntligen kommit till skott och bestämt mig för att komma upp i fjällen o vandra i sommar. Tänkte höra lite om råd, tips och synpunkter... Jag har väl egentligen tusen och en frågor eftersom jag är helt grön på detta, men jag börjar i en ände och fyller på sedan :)

Först om själva huvudplanen. Jag har tänkt mig översta delen av Kungsleden, nybörjare som jag är. Vad jag förstår ska det inte vara allt för jobbig vandring? Jag kommer eventuellt att gå själv, och det är ju ytterligare ett skäl att välja denna led, den är ju rätt vältrafikerad vad jag förstår! Tidpunkten för detta är troligen vecka 31, alltså 27 juli - 2 augusti. Börjar i Abisko och slutar i Nikkaluokta alltså. Eller tvärtom? Jag kommer troligen att sova i fjällstugorna på vägen, inget tältande alltså - fast jag kanske ändrar mig på den punkten. Det hade ju känts mer frihet att ha tält men det kanske är tillräckligt mycket frihet med tanke på att jag är helt "oskuld"...

Och så frågor...

Fråga 1: Finns det för/nackdelar med att gå söderut/norrut denna sträcka?

Fråga 2: Vad kan man förvänta sig för väder i slutet på juli där uppe? Med tanke på vad jag ska ha för kläder o så...

Fråga 3: Är det så att man borde ha med sig ett tält "utifall att" även om man planerat att övernatta i fjällstuga hela vandringen?

som sagt, det kommer nog fler men jag börjar smått :)

Tack på förhand!
//daniel
 
1. Går du söderut har du solen i ansiktet, norrut har du den i ryggen. Jag har fått för mig att dom flesta går söderut.

2. Väder... +30 till -5. Sol, regn eller i värsta fall lite snö (men troligen inte).

3. Nej. Släpa inte med mer än nödvändigt.

/Ulf
 
ok, tack för de ulf! Hade inte tänkt på det där med solen...

Återkommer kanske med fler frågor, ska surfa runt här o läsa o klura... o framför allt skaffa utrustning!

Apropå det - det finns ju gott om specialbutiker på nätet för "outdoorutrustning" etc, medan om jag vill handla på hemmaplan är Intersport det närmaste jag kommer - vilket hade varit skönt så man kan prata med en riktig människa om vad man ska köpa för nåt... Nu är det ju en stor allmän prisskillnad på grejer, typ Mckinley-prylar, på Intersport och sånt man hittar på getout.se o liknande ställen.

Så, en jättedum fråga säkert på sätt o vis, men betyder det att Interports grejer är skit jämfört med dyrare utrustning som jag hittar på getout o andra ställen?

//daniel
 
...
Så, en jättedum fråga säkert på sätt o vis, men betyder det att Interports grejer är skit jämfört med dyrare utrustning som jag hittar på getout o andra ställen?

//daniel

Nej!
Utrustning från Intersport/Stadium duger gott för de flestas behov.
(Sen kommer du hitta trådar här på utsidan där folk påstår att man måste ha ett värstingtält för att våga tälta norr om Dalälven, att du kommer att dö om du inte använder Lundhagskängor... etc... ;) )

/M
 
skodon och rengkläder.

Fråga 2: Vad kan man förvänta sig för väder i slutet på juli där uppe? Med tanke på vad jag ska ha för kläder o så...

//daniel

Håller med Ulf, det år båttre att gå söderut.

Vad det gäller utrustning är det framför allt två saker som man ska satsa på. Bra skor, de flesta föredrar någon form av vandringskänga och ett bra regnställ. Det finns få saker som kan få ner humöret lika effektivt som skoskav och dyngsura kläder....

I övrigt klarar man sig långt med vanliga hederliga "träningskläder" eller liknande, det enda som man bör undvika som pesten är alla bomullskläder.

/ Stefan
 
Håller med Ulf, det år båttre att gå söderut.

Vad det gäller utrustning är det framför allt två saker som man ska satsa på. Bra skor, de flesta föredrar någon form av vandringskänga och ett bra regnställ. Det finns få saker som kan få ner humöret lika effektivt som skoskav och dyngsura kläder....

I övrigt klarar man sig långt med vanliga hederliga "träningskläder" eller liknande, det enda som man bör undvika som pesten är alla bomullskläder.

/ Stefan

Just skor och jacka är grejer som jag kanske har som skulle duga, men jag vet inte. Skor har jag ett par Timberland-kängor jag köpte förra vintern som vanliga vinterkängor, inte speciellt höga skaft, Gore-Tex. De är ju varma att ha i sommarklimat men upp till +10 grader funkar de utan att jag svettas allt för mycket i dem.

Jacka har jag också en vinterjacka jag köpte för allmänt bruk förra vintern, en Didriksons, med skal och innerdel. Tänkte att skalet kanske kunde vara nåt att använda på vandringen? Den är åtminstone hyfsat vind- och vattentät.

Vad tros om det?
 
De e' bare att prova!

Det är svårt att ge några definitiva råd vad det gäller kläder och skor eftersom det viktigaste är att det passar en själv. Det finns massor med människor som glatt knatat år ut och år in med gummistövlar och gallonregnställ i fjällen, medans andra (bland annat undertecknad) skulle drabbas av varme - och -svettslag efter 50 meter.

Har du grejer som du gillar är det bästa du kan göra att göra någon form av testvandring. Helst på ett något mer kuperad led/spår. Om vaderprognosen stämmer verkar det t.ex finnas goda möjligheter att testa regnstället till helgen! Om du kan vara ute i ett gäng timmar i regn utan att bli blöt och kan vandra typ 2 mil eller så i varmt väder utan att få skavsår finns det ingen anledning att köpa nytt.

Ett tipps bara, se till att ta med dig skavsårstejp ifall att. Personligen tycker jag att Compeed suger och kör alltid med leukoplast, som du bland annat hittar på apoteket.

/ Stefan
 
På många butiker finns det förståsigpåare som hävdar att du kommer att dö om du inte köper en jacka för 5000 spänn (nja kanske en liten överdrift). Jag kör på Everest/McKinley eller liknande och tycker att det funkar bra.
Själv har jag en skaljacka med en fleecejacka som foder. Brukar använda antingen fleecejackan eller skaljackan, men om det är kallt tar jag på båda då jag stannar.

Dina Timberland funkar troligen bra. Se till att behandla dom (vax) så att dom är hyfsat vattentäta.
Ta med extra strumpor så du kan byta till torra då du rastar, passa på att lufta fötterna en stund. Undvik bomullsstrumpor.

/Ulf
 
Ja det är väl sant, bara att testa de grejer jag har då :) Och skaffa en ryggsäck snarast så jag kan testa med packning - och för träningens skull också... Man får väl vänja sig lite vid att kånka på förhand innan jag åker upp!

Ja, leukoplast låter som bra alternativ - jag använde det när jag löptränade lite smått förr, smidigare än "riktiga" skavsårsplåster som tillfälligt skydd.

Men vax ska man väl inte ha på Gore-Tex?!

En fundering till då - ryggsäck som sagt. Hur stor? Har läst rekommendationer att 50-60 liter är lagom till en sådan här tripp om man inte har tält med, annars typ 80. Kan det stämma?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
plastfolie Vindstyrka på nybörjartur Fjällvandring 1
Mirlo Välmärkt men stillsam nybörjartur? Fjällvandring 2
robertho Nybörjartur, Abisko/björkliden - Tips? Fjällvandring 1
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Nilgrens Tips på nybörjartur v33-34 Fjällvandring 4
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
werran Vandring vecka 20 - 2019 Fjällvandring 3
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Joakim Ambrosson Vandring v29-32, 1 vecka Fjällvandring 4
Mansson Grövelsjön vecka 38 Fjällvandring 0
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
bernekorn Dovre fjell - vandring om en vecka Fjällvandring 0
bernekorn Saltfjellet nästa vecka, för blött? Fjällvandring 2
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
flamingoe Vandra i Jämtland nästa vecka!? Snabba svar Fjällvandring 15
fjallenv34 Vandring vecka 34 Fjällvandring 7
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
Napoleon Sarek nästa vecka? Väderprognosen ser inte bra ut... Fjällvandring 11
Floydan En vecka i Jämtland Fjällvandring 2
iwalkalonelyroad En vecka i Rogenområdet - tips? Fjällvandring 1
mattisandersgard Sylarna vecka 26? Fjällvandring 0
HAJKer En bekväm vecka i Jotunheimen sommaren -09 Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Ruskväder i fjällkedjan nästa vecka.. Fjällvandring 5
Massajen En vecka i Sarek Fjällvandring 3
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
KarlG Helags fjällvandring vecka 20 Fjällvandring 4
Svenjohansson Tips på en vecka i Abisko sommaren 2007 Fjällvandring 5
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
JET I fjällen vecka 26, Lappland eller Jämtland? Fjällvandring 3
lökarn Vandring nästa vecka Fjällvandring 5
pedhan En vecka runt Helags Fjällvandring 2
Brylling Hemavan-Abisko vecka 25? Fjällvandring 16
omitimo Ruttförslag området Sylarna-Helags vecka 37 Fjällvandring 12
pedhan Abisko - Keb nästa vecka Fjällvandring 3
napmaster Hjälp! Var vandrar vi vecka 23? Fjällvandring 5
Basho Vandring Grövelsjön/Långfjället vecka 22 Fjällvandring 0
Franz321 En vecka i Sylarna Fjällvandring 3
Treriksröset vecka 18? Fjällvandring 3
sursta Kebnekaise vecka 26 Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.