Nybörjare utrustning

ja det krävs väl kanske att man uppskattar sådant för att man ska få va med i det coola gänget ;(
jag påminner mig att det var ett himla småätande under kursen xD

tack så mycket för snabbt svar

blir väl o beställa 5mm då kanske så testa med det o se vad jag tycker är ju inte hela världen om jag föredrar tunnare/tjockare :)
funderar på o beställa från utlandet då det är så otroligt mkt billigare
Hittils hittat
bannanafingers.co.uks
Barrabes.com

vet att det går att leta runt på forumet och hitta liknande men tänkte när det ändå var så snabba svar här

sitter nu med ufnderingar på att beställa ett rep då det tidigare har rekomenderats.
och när jag ändå håller på o det blir billigare så kanske ett set med kilar och kanske 10m statiskt rep
och ngr fler karbiner och kanske ngr olika slingor
då harj ag ju faktiskt allt för att bygga ankare o köra topprep.
tål att tänkas på.
Det är möjligen inte ngn som ska till ngn av klätterhallarna i gbg nu udner veckan som orkar släppa med sig en rookie?
hade gärna varit på o klättrat utomhus för den delen men har ju inget utöver personliga utrustning samt ingen hjälm ^^
kan väl tillägga att på kursen klättrade vi 5or och det kändes som att det är där ngnstans jag ligger om det ska bli ngt klättrande men e gärna på o testar med 6or också!

Jag delade upp mina större utrustningsinköp i olika steg.
Första steget var personlig utrustning, strax efter kursen (sele, skor, krita, broms mm).
Nästa steg kom sen när jag ville börja topprepa/sportklättra utomhus också, då tillkom rep, statiskt rep, quickdraws mm.
I takt med att jag blev mer varm i kläderna och ville börja leda kom jag till nästa steg där jag köpte säkringar mm.
Sen blev jag förstås nyfiken på isklättring och där kom nästa steg...och ja så fortsätter det så långt man intresserar sig för nya discipliner. Skönt att jag inte har intresserat mig för aid... Än...

Men vet du vad du vill och har pengarna så är det väl bara att shoppa på. Men om du vill känna dig för lite inomhus/utomhus så tycker jag du till och börja med ska skaffa den personliga utrustningen först (sele, skor, kritpåse, hjälm, broms+hms, prusik+karbin, självförankringsslinga+karbin). Har du de grejerna kan du hänga på nån som har resten, tills du vet vad du mer behöver. Den personliga utrustningen är det som jag förväntar mig att min klätterpartner tar med sig när vi ska klättra.

Sen beror det på om du vill inrikta dig (till och börja med) mot inomhus/sport eller utomhus/topprep.
I båda fallen behöver du ett rep. Börja med ett enkelrep. Ska du börja leda lite inomhus eller sportklättra i Aspen så köp även quickdraws. Men är du mer åt utomhus/topprep-hållet så behöver du utrustning för ankarbygge. Då kan det vara bra med ett statiskt rep 15m brukar räcka bra runt om i Gbg. Men på vissa ställen behövs det även lite kilar/cammar/hexor el dylikt för att bygga ankare.

Om du sen vill börja leda så är det ju säkringar, quickdraws, slingor och karbiner som behövs.

Så såg det väl i grova drag ut för mig när jag började ackumulera grejer. Jag köpte en hel del begagnat, men det är ju alltid en chansning eftersom du då inte känner till grejernas historia. Av princip köper jag aldrig "mjukvaror" begagnat (rep, slingor mm).
Akta bara så inte prylfebern drabbar dig ;-) !!
Som mest hade jag själv 47 cammar!!

Jag bor inte längre i Gbg. Men jag är i Gbg lite då och då. Så vill du klättra så skicka ett meddelande med dina kontakt-uppgifter så kan vi se om vi kan styra upp något.
Nu är jag dock inte tillgänglig gör klättring förrän i oktober!

Jag klättrar vad du känner för topprep/inomhus/trad/is till och med sport om det skulle vara kris.
 
Sådär då har man iaf hunnit med en runda bort till Fjällsport i gbg, stressigt o hinna med efter jobbet kan jag lova ^^
köpte ett av deras paket
sele
skor
broms
hms karbin
kritpåse + borste

Med risk att låta som socialstyrelsen eller nåt: Du glömde hjälm. Köp den före eget rep, även om det är en "tråkigare" pryl. Det ramlar saker från klippor och en sten i huvudet är inte kul.
(Att oroa sig över om ens säkringsman får en sten i huvudet är inte heller kul.)
 
Då har du åtminstone lärt dig någonting! :) (Polkagris, jag har aldrig ätit polkagris när jag klättrar, någon som har erfarenhet, för- och nackdelar?)

Sockerkladdet är fantastiskt på branta svaturer, bara kladda på och köra. I England och staterna anses det dock vara dålig etik och de brukar generellt klassa det som aid. Fransoser och italienare är lite mindre nogräknade (som alltid) och ser det mest som en utveckling av krita/pof och faktum är att många av de senaste hårda bouldersarna och tyngre sportlederna där nere är satta mha polkagris. Senaste ryktet är att till och med de stora namnen, Ondra, Sharma och gänget har testat och numera uteslutande använder polka!

Personligen är jag mer tveksam. Det känns som en bra produkt och den är 100% biologiskt nedbrytbar. Dessutom vattenlöslig, så vid regn tvättas klippan! Men det kommer ju ta bort känslan av många av de klassiska skräckturerna, till exempel i Nissedal. Kommer det leda till mindre bultande? Jag tror inte det. Egentligen är nog det enda rätta att frisola utan vare sig skor eller krita, tekniska framsteg är ju inget vi klättrare tycker är bra. Helst naken också. Annars är man ingen riktig klättrare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1
bananmannen Nybörjare gör bort sig. Klättring allmänt 3
GreenHorn Osäker Nybörjare Klättring allmänt 12
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Johan_84 Nybörjare Klättring allmänt 4
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
SmakfullFilé Nybörjare i Bohuslän. Klättring allmänt 4
Hanna S. Nybörjare inom klättring Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Putte74 Firning/Nybörjare Klättring allmänt 8
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
bestintheclass Nybörjare Klättring allmänt 23
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
karin w Nybörjare i Chamonix Klättring allmänt 11
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Kalle Sigurd Toprepstur i Göteborg med nybörjare Klättring allmänt 3
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Trident21 Nybörjare med frågor. Klättring allmänt 4
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
Freddie nybörjare!?? Klättring allmänt 1
Lite nybörjare Klättring allmänt 5
stelow Klätterkurser för nybörjare i södra europa? Klättring allmänt 3
gerra Nybörjare Klättring allmänt 3
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.