Nybörjar tips!

Mkt bra förklaring där med hur man gör när man klättrar löst... precis de handlar de om när man åker cross, håller man i för glatta livet så kan man stanna i depån efter 2 varv då ens armar är gjorda av sten.

Men ja vill verkligen klättra led så snart som möjligt... vill inte begränsa mig på något sett.
Fast jag tycker ju friklättring verkar häftigast men då lär man vara ganska säker om man ska hålla på med det.

Jo jag ska försöka köra minst 2-3 ggr i veckan hela vintern så man bygger upp sig inför utesäsongen. Men ska försöka lyssna på mig själv så man inte drar av eller skadar några senor i händerna... De vore inte roligt.

Men de ska bli as kul o prova klättra löst om någon timme :D
 
Men ja vill verkligen klättra led så snart som möjligt... vill inte begränsa mig på något sett.
Fast jag tycker ju friklättring verkar häftigast men då lär man vara ganska säker om man ska hålla på med det.

För att reda ut begreppen lite. Det du syftar på antar jag är soloklättring. Med detta brukar man ofta mena klättring utan rep på leder över boulderhöjd, s.k. frisolo. Det finns även tekniker att säkra sig själv med rep om man är ensam vilket kallas repsolo. En del klättrare finner detta mycket givande men du bör betrakta det som något för erfarna klättrare med mycket god pejling på sin egen klätterförmåga, omdöme och psyke. Detta är inget alternativ för rookies.

Friklättring är den "vanliga formen" av klättring där man använder händer och fötter för att klättra uppåt och har rep och säkringar för att stoppa ett eventuellt fall. Man använder alltså inte utrustningen för att dra sig upp eller hänga i repet och vila.

Jo jag ska försöka köra minst 2-3 ggr i veckan hela vintern så man bygger upp sig inför utesäsongen. Men ska försöka lyssna på mig själv så man inte drar av eller skadar några senor i händerna... De vore inte roligt.

2-3 gånger i veckan låter som en rimlig dos, mer än så kräver stor försiktighet och planering av träningen. Lär dig att leda inne under vintern och gå grundkurs i klippklättring till våren. Med de förkunskaper du skaffat under vintern borde du kunnat gå en s.k. avancerad grundkurs där du även får lära dig grunderna i att leda på klippa.
 
Kan bara instämma med tidigare skribenter, börja leda så tidigt som möjligt, även om det är inomhus, så att du tränar psyket också och inte bara kroppen, men även fysiskt blir det jobbigare att leda eftersom du hänger mycket mer. De flesta kan inte leda samma grad de klarar på topprep utan får gå ner ett par hack.
Det är annars lätt att vänja sig vid tryggheten med att ha ett topprep, och då känns det onödigt läskigt när du ska leda utomhus, så småningom kanske på egna säkringar.

OBS!
Prova inte att leda helt på egen hand utan fråga någon erfaren om hjälp eller gå en kurs...
 
Okey aa jag har inte full koll på uttrycken än men de kommer nog....
Det var i varje fall "frisolo" som jag menade, tycker de verkar riktigt häftigt!

Hur skulle du säga att man ska lägga upp träningen då?
Vad är de man ska tänka främst på?

Jag körde igår en och en halv timme själv... De jag höll på med var...
+ Träna på att "Klättra löst" 20 min
+ Klättra tak 10 min
+ Klättrade överhäng 6+ och 7- 30 min
+ chins och armhävningar 10 min
+ hänga i jeans :)1 min
+ strech

Är de ett bra pass?

MVH Johan
 
Bålstabilitet! Det är lätt att bli för stark i ryggen jämfört mde magen och det straffar sig vid överhäng. Träna mycket bålstabilit med balansboll och balansplatta.

Hm, man borde visserligen bli bålstabil av att åka cross... men det skadar inte att träna extra
 
Okey så bålen är viktig ja...
Men ja crossen ger ju ganska mkt av de men bålen är inte min starka sida så de var ju ett mkt bra förslag ändå...

Funkar hjulet bra att köra? Om du vet vad jag menar, och inte nån såndär skitmaskin med hjälp på tillbaka vägen...!
 
Lite uppvärmning kanske

Nåt som inte har nämnts (kanske självklart) är uppvärminingen. När jag börja klättra va jag så taggad att jag hoppade upp på allt jag såg, vilket snabbt resulterade i hårda mjölksyretunga underarmar vilket inte är optimalt för fortsatta träningspasset.

Så va noga med uppvärmningen. Traversera lite försiktigt tills du blir varm i 10 min. Kan va bra tekninkträning dessutom.

En klassiker på crux är att traversera hela stora salen runt in i boulderdelen runt den och sen försöka sätta sig på bänken där man betalar. Men nu var det ju uppvärmingen jag skulle försöka slå ett slag så vänta men denna övning tills du är varm.

Kör hårt
 
Ja precis, självklart så kör jag lite lättaare i början...

Men crux travsersen har jag provat och klarade hela rummet och halv taket där in andra rummet men sen tog jag tvär slut... De är inte så lätt som de ser ut att travesera faktist!

Men de är en grym uppvärming de, fast jag fick sjuk armpump efter den... men de är nog för att jag är ovan och håller för hårt i greppen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.