Nybörjar tips!

Hejsan!

Har precis börjat klättra med en polare i Crux hallen i Uppsala, har kört 5 ggr nu och de är svin kul...
Första gången klarade man knappt 5+ väggarna men nu glider jag ganska lätt upp för väggar med 6+/7-...
Problemet som kommer nu är att de gör så sjukt ont i händerna efter ca 1 timmes klättring, vill köra mer tills man är helt slut i musklerna... vill inte att händerna ska sätta begränsningarna...

Kan man tejpa händerna för att slippa lite av smärtan eller finns de några andra bra tips?

och sen... Finns de några bra overall tips för 2 nybörjare som oss?

Tack på förhand... Johan
 
Förmodar att du får ont i huden. Fila ner alla hårdheter i händerna, så de blir riktigt mjuka. Valkar är inte bra, då de "hugger" river av huden.

En bakomliggande orsak är också att du förmodligen håller för hårt i greppen. Tänk på att klättra med benen och försök hålla balansen med händerna. Träna på att klättra "löst" med händerna. Du sparar då också på din energi.

Efter ett tag vänjer sig också händerna. Vänta bara till du kommer utomhus och kör lite bouldering... då kommer det verkligen göra ont i händerna.
 
Tjenare du :) Jag tror du ska tänka så här dina andra muskler i kroppen kanske är vana med träning, ,men dina fingerleder och muskler har väl nästan aldrig tränats ? Så ta det lugnt och stressa inte du får bara sota för det i slutet. Lederna behöver sin tid att bygga upp sig och vila. Kroppen är inte starkare än sin svagaste länk , så ta det lugnt det kommer igång :)
 
Jaa men de var ju bra tips där aatt fila ner valkarna... Jag kör ju cross annars och då vill man ju verkligen ha elefanthud i händerna annars blir de bara massa blåsor...
Men aa klättra löst ska jag pröva imorn när vi ska köra... känns dock inte så lätt när man ska förbi riktiga överhäng men ja jag ska prova ivf :D

Men tack för bra tips... de uppskattas!
 
Hejsan!

Har precis börjat klättra med en polare i Crux hallen i Uppsala, har kört 5 ggr nu och de är svin kul...
Första gången klarade man knappt 5+ väggarna men nu glider jag ganska lätt upp för väggar med 6+/7-...
Problemet som kommer nu är att de gör så sjukt ont i händerna efter ca 1 timmes klättring, vill köra mer tills man är helt slut i musklerna... vill inte att händerna ska sätta begränsningarna...

Kan man tejpa händerna för att slippa lite av smärtan eller finns de några andra bra tips?

och sen... Finns de några bra overall tips för 2 nybörjare som oss?

Tack på förhand... Johan

Inte dåligt att köra 6-7 efter bara 5 ggr.
 
Tackar tackar... Känns faktist som att de går lite för bra för att va sant =)
Men tekniken är inte fulländad nånstans... ska försöka kolla mer hur dom duktiga gör och kopiera...

Men jag gillar skarpt den träningen som klättring ger, perfekt till cross åkningen!
 
Börja med att klättra utomhus så mycket som möjligt (skonsammare mot leder, fingrar, axlar, etc) och se inomhusdelen som ett kompliment till träningen.

Mina fem cent idag?

Hehe, inte så lätt det när man bor i Uppsala :).

När jag började bouldra utomhus hade jag som mest blödande sår på 8 av mina 10 fingrar men sen dess har de alltid hållit! Tålamod är oxå ett bra tips :)
 
Neej Uppsala är ju inte nått känt för sina stora berg direkt :D
Men de finns ju några fina väggar i närheten har jag sett. dock inte så lockande nu när de är kall och blött ute...
Joo allt handlar ju om tålamod, de ska blöda annars har man inte tagt i =)
 
Om det är blött och dåligt väder ute så är ju plasten ett alternativ (både på gott och ont), men en liten pippi viskade något intressant i mitt öra häromdagen: trenden verkar gå mot att man föredrar att klättra plast oavsett väderlek? Självklart bättre för de få som är ute och klättrar, fast samtidigt synd på ett annat sätt....

Men om vi återgår till trådens fråga så vill jag fortfarande påstå att en av de bästa nybörjartipset man kan ge, är att klättra så mycket som möjligt ute efter sina villkor?

Mina andra fem cent!
 
Jag skulle ju absolut helst klättra ute, de är ju de som är de roliga.
Är dock riktig nybörjare så jag kan bara klättra topprep än, ska försöka lära mig ledklättra och hur man sätter säkeringar o allt de så snabbt som möjligt.

Ska klättra idag igen, händerna har hämtat sig sedan i måndags nu så de ska bli as kul.
Verkar som man få köra solo dock, inte så kul...

Men idag ska jag prova tipset "klättra löst", förstår inte riktigt innebörden av de att man inte ska hålla lika hårt i greppen. Då ramlar man väl ner eller? =)

Aa men ska testa ivf!
 
Kanske inte så löst... Självklart måste man hålla i för att stanna kvar på väggen men inte mer än nödvändigt. Prova att lyfta en tung väska från golvet. Du måste spänna handens muskler för att hålla den i handen men behöver inte hålla allt du orkar. Det borde vara samma sak på en crosscykel, du måste hålla i styret ordentligt för att inte tappa greppet men inte allt du orkar. Tror nog du fattar...

Vad gäller att leda som du nämner så anser jag att det är något man bör börja med tidigt, det är ju trots allt så det går till ute på klippa. Att bara klättra på topprep är att begränsa sig själv enormt. På inneväggen där du hänger finns säkert någon instruktör som visar hur det går till. Om inte så leta rätt på en någon annanstans.

Klättra mycket, men inte för mycket. Det är lätt att dra på sig skador av överansträngning i början, i synnerhet om du börjat komma upp lite i svårighet så fort. Som redan nämnts ovan så går det fort att bli stark i fingrarna men senor och ligament hinner inte med lika fort, här är skaderisken stor.

Lycka till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.