nya lundhags skalkängor, vad tänka på?

PPerfekt! Då börjar jag med fett och avslutar med vax och skaffar extra sulor :) racj för alla utförliga råd och tips!!

Skippa fettet.
När jag rekommenderade fett visste jag inte att det var nubuk-kängor det rörde sig om. Man brukar inte rekommendera fett till nubuk, och dessutom fungerar vax så pass bra på nubuk att det inte behövs.

På vanligt läder lägger sig vaxet utanpå, och nöts lätt av. Därför brukar man fetta in lädret först, då fettet går in och sitter längre. Nubuk tar upp vaxet på ett helt annat sätt, så fett är helt överflödigt.
 
Skippa fettet.
När jag rekommenderade fett visste jag inte att det var nubuk-kängor det rörde sig om. Man brukar inte rekommendera fett till nubuk, och dessutom fungerar vax så pass bra på nubuk att det inte behövs.

På vanligt läder lägger sig vaxet utanpå, och nöts lätt av. Därför brukar man fetta in lädret först, då fettet går in och sitter längre. Nubuk tar upp vaxet på ett helt annat sätt, så fett är helt överflödigt.

Ok, så Nikvax och sen vara nöjd så!
 
Ut och använd dina kängor så mycket det går, du kommer inte bli besviken.
Jag använder mina flitigt året om och brukar endast tvätta av dom och dra på ett lager Nik-wax 3-4 ggr per år.

Du kommer gilla dina nya kängor, ett bra köp.
 
Jag har haft ett antal lundhags med olika läderkvaliteter!

Har kommit fram till följande,,, efter att tidigare fått smörjt in dem efter varje eller varannan långtur
(vid blött väder) för att hålla dem ordentligt infettade , har jag sedan ett par år tillbaka börjat smörja dem med tjära,

Det håller uppskattningsvis 4-5 ggr bättre än någon skokräm som går att köpa!

Har provat allt från nikwax till meindl , fett som wax, inget sitter så länge som tjära,

Just nu kör jag alcros hälsingetjära, litte lägre viskositet än dalbränd tjära =torkar fortare ,suger troligtvis in djupare , att tänka på , smörj alltid in när lädret är fuktigt/blött , och förvara i rumstemp under torktiden, eller ännu bättre högre än rumstemp,

Har oxå ranger just nu , och självklart är det ju inte grått nubuck utseende längre på dessa, så vill man bevara utseendet på sina kängor så är inte detta att rekomendera
 
Jag slutade med vax för ett par år sedan och kör bara med Lundhags egen lädersmorning på mina Syncro. På jakt smörjer jag ibland varenda kväll i tältet men då är det myrmark och ris vi går i hela dagarna. Det blir till slut lite fuktigt men t.ex. Nikwax-vax, provat både på tub och burk, tyckte jag var ganska dåligt (grundat ordentligt med fett före). Jag tror det är rätt individuellt men jag smörjer kängorna många många gånger per år och rengör dem ordentligt då och då. Jag har haft mina Syncro i 4½ år nu och använt dem mycket och smort dem mycket med Lundhags egen smorning och är inte alls rädd mer för att de ska bli för mjuka så det där känns testat och lite överdrivet. Tycker nu bara att kängorna är jäkligt sköna och tror inte det skiljer mycket mot när de var nya.

Här fanns det lite tips från Lundhags: http://lundhags.se/varda-din-investering/ (stod särskilt om nubuck)

Jag jobbar in fettet med fingrarna eller med en tandborste och i skogen och på fjället lägger jag på riktigt flödigt på ytan och särskilt i sömmarna. Ser inte stiligt ut men allt överflöd är ändå borstlipat efter någon timme i riset. Är jag bara på "fintur"över dagen hemma så brukar jag inte ta så flödigt så man riskerar smörja på kläder och annat. På fjället har jag tom smort insidan av plösen nån gång när det var förbaskat blött och inte gick att torka så bra (körde med varmvattenflaska för att trycka ut det värsta).

images
 
Nja, börjar nog med nikvax alt nåt annat vax...ytan på nubucken skiter ja i egentligen, men ja vill gärna kunna ta på prylarna utan att lukta sotare :D
 
Jag gör som jag gjorde förra gången jag köpte nya Lundhags för 20 år sedan hehe
Lite överkurs men har fungerat kanon!

Använd kängorna mellan 2-5km ett par gånger först.
Sen smörjer jag in dom med vax inte fett,en gång om dagen i en vecka.Perfekt i reklampausen framför tv:n...
En gång i veckan i en månad sen en gång i månaden i ett år,därefter vid behov...beroende på hur dom används så klart!
Mina Lundhags Alaska har varit i ett fantastiskt skick (lädermässigt) fram till jag köpte Bielne nu precis.Jag kör ett vax som heter Fibertech och köptes på Naturkompaniet.Luktar bivax och smälter in bra när man handgnider in det som jag gör...

Sen är det ju fräscht att skölja ur dom några ggr per år med ljummet vatten och lite såpa i...sen självtorka liggande med hopknölat tidningspapper i som man byter tills det är torrt.

Dubbla ullstrumor och original filtsulor kör jag med.Som tas ur så det luftar bättre efter blöta turer.
 
Senast ändrad:
Med risk för dåd: Jag har gått åt andra hållet, lämnat lundhags efter 20 år med blöta fötter på långa höstturer till fjälls. Samt att efter i princip varje gång jag kommit hem varit tvungen att skicka donen till Järpen för lagning.

Nu går jag med snustorra fötter överallt. Säger därmed inte att lundhags är dåliga skodon, jag har dock gjort andra val.
 
När jag i början av 2000 köpte mina kängor i Järpen blev jag rekommenderad vax för att det inte mjukar upp lädret vilket man ju inte önskar. Det är mjukgjort från fabrik för att ge rätt stabilitet. Har dock aldrig någonsin behandlat mina kängor och de fungerar utmärkt än. Då kan jag tillägga att jag hade dem på under de två år som jag bodde i skogen så de är väl använda och läcker fortfarande inte när jag går genom djupt vatten. (Utom när det går över skaften).

Kvaliteten är helt ok med undantag att både mina och min dåvarande sambos Professional som kostade 3000 rullade ner sig i det limmade överlappet i hälpartiets insida.
 
När jag i början av 2000 köpte mina kängor i Järpen blev jag rekommenderad vax för att det inte mjukar upp lädret vilket man ju inte önskar. Det är mjukgjort från fabrik för att ge rätt stabilitet.

Jag är å andra sidan av den uppfattningen att enkla läderskalkängor (tunnt läderskaft och cellgummifot e.d.) inte är beroende av stadga. Skaftet knyter man så att det sitter som en "socka", medan gummifoten kan sitta ganska löst. Foten får gott om utrymme, men eftersom skaftet sitter fast sitter alltid kängan som den ska.
Det känns inte som man har en känga på sig och foten kan röras i alla riktningar (ger suverän känsla och fäste på blockig/halkig terräng), samtidigt som det finns ett skydd mot "överböjning".

Fast detta är ju naturligtvis en fråga om personligt tycke =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
EvaR Skalkängor, enbart Lundhags? Kläder 5
Challe77 Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.