Nya Hillebergtält

millimeter; sa:
Boludo; sa:
Caravan Keb var bättre, men inte går det upp mot dagens tunneltält, inte.

Jaha var Keb gjort av Caravan? På det jag har står bara "Designed by Bo Hilleberg" så jag antog att det var Hilleberg.

Som sagt, Keb funkar absolut även i fjällen, men andra tält är bättre.

Japp, Caravan gjorde tältet men H designade, liksom tältet Nomad (två-mans tunnel med glasfiberbågar, vikt 4,7 kg komplett ;) ).

Själv är jag skeptisk till rajd, hur blir man av med kondens när tak och golv är ihopsydda? Verkar vettigare med löst golv så att kondensen kan rinna ner på marken...

//J
 
joru; sa:
millimeter; sa:
Boludo; sa:
Caravan Keb var bättre, men inte går det upp mot dagens tunneltält, inte.

Jaha var Keb gjort av Caravan? På det jag har står bara "Designed by Bo Hilleberg" så jag antog att det var Hilleberg.

Som sagt, Keb funkar absolut även i fjällen, men andra tält är bättre.

Japp, Caravan gjorde tältet men H designade, liksom tältet Nomad (två-mans tunnel med glasfiberbågar, vikt 4,7 kg komplett ;) ).

Själv är jag skeptisk till rajd, hur blir man av med kondens när tak och golv är ihopsydda? Verkar vettigare med löst golv så att kondensen kan rinna ner på marken...

//J

Om du läser pdf-filen så ser du att Rajd har två stora ventiler högt placerade samt två mindre lågt placerade, men att tältet kommer till sin rätt bäst i torrare förhållanden. Vad jag tycker är mer oroande än eventuell kondens är att HB rekommenderar att man lägger liggunderlaget under tältet för att skona silnylongolvet
 
Aha! Nomad minns jag att jag valde på när jag så småningom köpte Keron. Nomad verkade bra, men jag visste inte att Bosse Hilleberg var inblandad. Hilleberg var liksom inte så känt på den tiden...

Apropå Rajd, är antagligen tanken att ventilationen ska vara lösningen på mycket av kondensproblemen. Det är väl myggnät i en stor del av gavelspetsarna. Men jag skulle inte tro att det räcker för att eliminera kondensen.

EDIT: Såg nu att öringen hunnit emellan. Silnylongolvet låter ju som nåt slags myggskydd, om det inte tål att vara mot marken.
 
Fast nu blir jag osäker om det är silnylon i golvet. Om man läser den löpande texten kan man ju tro det, men i faktarautan står det att Rajd är gjort i Kerlon 1200. Men Kerlon 1200 kanske är silnylon? Bluttan blä, jag är iaf mest intresserad av Kaitum :)
 
öringen; sa:
Men Kerlon 1200 kanske är silnylon?

Japp, samma sak, olika namn.
Hilleberg har silikonbelagd nylon i de flesta av sina tält.

Om man vill ha ett lätt tält så är det ju effektivt att spara på just golvväven, och liggunderlaget har man ju ändå med sig. Så för mig låter det som en intressant lättviktslösning att låta liggunderlaget vara slitageyta och tältgolvet vara fuktskydd.

Och om man inte gillar lättviktslösningar ska man nog köpa ett helt annat tält.
 
tigertamjaren; sa:
Boludo; sa:
Själv minns jag mitt Bävern Tundra III.

Vart har alla dessa underbara gamla produktnamn tagit vägen? Bävern Tundra III, huden knottras! ;)

Jag har just ett sâdant som faktiskt fâr göra tjänst ibland. Tältande med ett gäng hundar sliter ju lite.
Det började läcka in lite i sömmen över taket men en skvätt silikonspray fixade det lätt.
Köpte nya stänger för 8-9 âr sedan sâ det lär nog funka ett tag till.
När jag är ensam är det Sierra Design-tältet som gäller, men där gâr det bara in en vovve o husse.
 
öringen; sa:
joru; sa:
millimeter; sa:
Boludo; sa:
Caravan Keb var bättre, men inte går det upp mot dagens tunneltält, inte.

Jaha var Keb gjort av Caravan? På det jag har står bara "Designed by Bo Hilleberg" så jag antog att det var Hilleberg.

Som sagt, Keb funkar absolut även i fjällen, men andra tält är bättre.

Japp, Caravan gjorde tältet men H designade, liksom tältet Nomad (två-mans tunnel med glasfiberbågar, vikt 4,7 kg komplett ;) ).

Själv är jag skeptisk till rajd, hur blir man av med kondens när tak och golv är ihopsydda? Verkar vettigare med löst golv så att kondensen kan rinna ner på marken...

//J

Om du läser pdf-filen så ser du att Rajd har två stora ventiler högt placerade samt två mindre lågt placerade, men att tältet kommer till sin rätt bäst i torrare förhållanden. Vad jag tycker är mer oroande än eventuell kondens är att HB rekommenderar att man lägger liggunderlaget under tältet för att skona silnylongolvet

Jo, jag har läst det, men tror inte att man löser kondensproblemet bara med ventiler. Jag har sovit i enduks andastält som var generöst utrustat med ventiler (4 st) men ändå fått pölar pga kondens i fuktigt väder...

//J
 
dom trekantiga som rajd koncentrerar mycket kraft om två ställen och den raka stången kan inte gje efter. Hadde et sånt som blåste sönder i -22C, inget kul. Men det var veldig gammalt.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...