Nya Hillebergtält

Inget av dem har absid. Det kommer att bli blött inne. Det nedre kan väl knappast vara särskilt vindsäkert heller, så något fjälltält är det nog inte.
 
Boludo; sa:
Inget av dem har absid. Det kommer att bli blött inne. Det nedre kan väl knappast vara särskilt vindsäkert heller, så något fjälltält är det nog inte.

Om man bara tänker på takåskonstruktion så kan det visst vara helt ok i fjällen med tanke på vind. Har själv haft ett sånt i fjällen och det stod fint i håtd vind. Lite äldre kan säkert minnas tider då det inte fanns något annat. Det är mera ett resultat av duktig marknadsföring att man inte skulle kunna gå i fjällen med nåt annat än tunnlar och kupoler.

Mvh
Peter P.
 
Så blev man då lite äldre

Så hör man då till kategorin lite äldre som kan minnas tider då det inte fanns något annat tält enligt den gode Peter P.

Och han har ju rätt. Mina första fjällturer bestod av ryggåstält i bomull (ca 40 år sedan).
Hightech byxorna var svarta jeans. På fötterna hade jag sk orienteringsskor och om det knep rejält så fick gummistövlarna åka på. Värmeplagget var en tung ulltröja och vid regn åkte regnrocken på.
Det gick faktiskt bra det med förutom att det var tyngre.
Det är ju nästan så man blir frestad att ta fram någon gammal jeansjacka, jeans mm och (ok fusk) ett Marmot Precipställ eller dyl om ovädret kommer och sedan ge sig ut för det går faktiskt.

Har senare gjort Sarekturer med ryggåstält likt det ovan på bilden och det gick också bra.

Mvh Björn som numera är fullkletad med en massa hightechprylar och annat "lull-lull".
[Ändrat av Karhu 2005-12-11 kl 17:50]
 
Visst är väl 'Rajd' enkelväggigt, ett s.k. tarptent? UL är ju väldigt stort 'över där', med en uppsjö obskyra tillverkare av dylika boningar, så Hilleberg gör väl ett försök de med.
 
Boludo; sa:
Det är mera ett resultat av duktig marknadsföring att man inte skulle kunna gå i fjällen med nåt annat än tunnlar och kupoler.

I mitt fall ett resultat av erfarenhet :) Jag skulle nog aldrig frivilligt gå tillbaka till det gamla ryggåstältet "Keb" från Hilleberg som jag använde fram tills ifjol. Nu har jag tunneltält och det ÄR mycket bättre!

Men visst, det går att ha ryggåstält i fjällen. I mitt fall var det dock besvärligare, klumpigare och tyngre.
 
pal2; sa:
Boludo; sa:
Inget av dem har absid. Det kommer att bli blött inne. Det nedre kan väl knappast vara särskilt vindsäkert heller, så något fjälltält är det nog inte.

Om man bara tänker på takåskonstruktion så kan det visst vara helt ok i fjällen med tanke på vind. Har själv haft ett sånt i fjällen och det stod fint i håtd vind. Lite äldre kan säkert minnas tider då det inte fanns något annat. Det är mera ett resultat av duktig marknadsföring att man inte skulle kunna gå i fjällen med nåt annat än tunnlar och kupoler.

Det var inte alls takåskonstruktionen som jag tänkte på, för visst kan ryggåstält vara vindtåliga - om de går ända ned till marken. Det gör ju inte detta tält, och jag gissar att vinden kan få gott tag i den där tygbiten ovanför ingången.
Själv minns jag mitt Bävern Tundra III. Det var faktiskt vindtåligt och vattentätt, men trångt, och dessutom riktigt bökigt att sätta upp. Caravan Keb var bättre, men inte går det upp mot dagens tunneltält, inte.
 
Boludo; sa:
Caravan Keb var bättre, men inte går det upp mot dagens tunneltält, inte.

Jaha var Keb gjort av Caravan? På det jag har står bara "Designed by Bo Hilleberg" så jag antog att det var Hilleberg.

Som sagt, Keb funkar absolut även i fjällen, men andra tält är bättre.
 
Rajd

Vitsen med Rajd är nog inte att vara det mest tåliga tältet på marknaden.
Jag blir nyfiken på det bara för att det väger under 1kg!!! Det finns allt för få sådana tält (och ryggsäckar!) på svenska marknaden. Mer sånt! Bra jobbat Hilliberg!!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.