Ny begagnad hoj!

Hej!
Jag rullar förnärvarande runt på en TECH Spectre SL MTB som jag antar att ingen har hört talas om, jag köpte den för 11-12 år sedan. Funkar fortfarande bra, ingen dämpning någonstans.
Jag funderar på att införskaffa en ny sedan delar av mina händer domnade bort vid en längre tids cykling i somras.

Jag är en van cyklare men en total novis när det gäller utrustning.
Jag funderar på att köpa det mesta i delar och plocka ihop själv, så billigt som möjligt, kanske begagnat.

Jag räknar med att den ska hålla minst 10 år.

Har ni några tips något tåligt som jag ska köpa?
/nisse
 
Glömde

Växlar glömde jag, jag har något som heter typ Deore LX eller något liknade. 24 eller 21 växlar, jag använder aldrig något än det tyngsta av de tre främre dreven.
Jag vill ha något med ännu större utväxling än det jag har nu.
/nisse
 
schweingaard; sa:
Har ni några tips något tåligt som jag ska köpa?

Det blir i allmänhet billigare att köpa en färdig hoj, de stora firmorna har rabatter. Undvik Biltema o Cykelringens hojar. Sedan är det bara en fråga om hur mycket du vill spendera o naturligtvis hur mycket du kommer att hoja.

En bra hoj har normalt aluminium ram, gaffel från Marzocchi, Rockshock, Manitou el Fox, kompoenterna ska vara på minst Deorenivå, rakt igenom, XT är prisvärt och mycket bra, Chris King gör de bästa styrlagren, men FSA är också mkt bra o kostar inte ens hälften av King.

Per
 

En bra hoj har normalt aluminium ram, gaffel från Marzocchi, Rockshock, Manitou el Fox, kompoenterna ska vara på minst Deorenivå, rakt igenom, XT är prisvärt och mycket bra,
Per


Vad är "Deorenivå"?
Vad heter komponenterna under och över denna nivå?
Finns det någon värdetabell? sämst till bäst eller så?
 
Nivåerna är:
XTR
XT
LX
Deore

(här efter är jag osäker på ordningen, men det spelar kanske mindre roll)

Alivio
Altus (?)
Acera(?)

Att den skall hålla i 10 år... Mjaa... Kan vara knepigt. Det ligger nog mest på dig och hur du sköter cykeln. Titta på Giant till exempel, dom har _mycket_ prisvärda cyklar till bra priser.

Annars kan säkert TCM Cykel hitta en prisvärd cykel åt dig. Men vad får den kosta? Det är väl den springande punkten.

/Mattias
 
Tack, det är inte lätt för en som inte är insatt i fikonspråket att ha koll på vad som är vad.
 
Jag kör nog ganska snällt med mina cyklar, jag är dock ute mycket och länge.
Jag tror jag kommer att lägga kring 8000:-
/nisse

mlindstrom; sa:
Nivåerna är:
XTR
XT
LX
Deore

(här efter är jag osäker på ordningen, men det spelar kanske mindre roll)

Alivio
Altus (?)
Acera(?)

Att den skall hålla i 10 år... Mjaa... Kan vara knepigt. Det ligger nog mest på dig och hur du sköter cykeln. Titta på Giant till exempel, dom har _mycket_ prisvärda cyklar till bra priser.

Annars kan säkert TCM Cykel hitta en prisvärd cykel åt dig. Men vad får den kosta? Det är väl den springande punkten.

/Mattias
 
För 8000 får du en helt ok cykel. Konas är prisvärda.

Mattias: Altus och acera ska byta plats annars var det korrekt. (Besserwisser :))
 
gundj; sa:
Vad är "Deorenivå"?
Vad heter komponenterna under och över denna nivå?
Finns det någon värdetabell? sämst till bäst eller så?

Precis, som Mattias återgav, vad de heter under Deore vet jag ej, XTR är lättast o dyrast o mest tävlingsmässigt. XT är en förträfflig grupp, Deore är den lägsta i MTB hiearkin, men är mycket prisvärd o tål att köras hårt i skogen. Den är kort sagt gjord för det. Kom ihåg att inte bara titta på bakväxeln, kolla också in att nav, klingor, vevarmar, framväxel etc, också är Deore. Kolla in Shimanos website om du vill fördjupa dig i saken.

Per
 
Focus!!!

Hejsan!
Jag köpte en Focus Black Raider ifjol hos Evalds MTB. Kollade runt på ALLT för ca 10 000 och jag kom fram till att den var den mest prisvärda.
Den är LX utrsutad rakt igenom och den låg på strax under 10 000 Skr. Är supernöjd med den och ser fram mot många trevliga mil på den.
Fick en massa bra tips osv av de på Evalds vilket jag tycker är värdefullt, speciellt när jag köpte cykeln "osedd". Beställde via nätet.
Vet inte om de fortfarande säljer den men jag har sett i ngn cykeltidning att det finns andra försäljare av den, minns dock inte vilka...

Ha det så bra och lycka till med cykelköpet!
 
Hej Nisse!

Haller med övriga, nästan alltid billigare att köpa en färdig cykel än att plocka ihop själv.

Skulle rekommendera att hitta en bra cykelhandlare, svårt i Luleå, med hjälpa av dem sen leta efter begagnad. Mountainbikes är mycket prisvärda begagnade, särskilt nu pa våren då alla vill ha nya.. :)

Går även att hitta själv, surfa runt bland sveriges mountainbike-klubbar, finns många köp-och säljforum.

Ska du köpa ny är Giant, Kona och Avanti prisvärda, ibland även Merida.

Lagom niva pa komponenterna om du inte ska tävla skulle jag säga är Deore eller LX, inte de lättaste komponenterna, men därför ocksa hållbarare.

//Patrik
 
Patte

Tjena Patrik!

Jag ska definitivt inte tävla ;)
Möjligen cykla vätternrundan, har faktiskt fått en förfrågan om det :) (jag ska verkligen se till att ha slicks nästa gång jag drar iväg på en lång tur ;) )

Jag har kollat över min ekonomi, jag vet inte riktigt om jag vill lägga särskilt mycket pengar på en ny hoj.

Just nu funderar jag att under en 3 års period uppgradera min hoj. I följande ordning:
* Nya däck, fäljar och nav. Nuvarande har suttit på hojen sedan jag köpte den, jag har aldrig haft punka trots mina frontalkrockar med stubbar, stenar och träd. Bakdäcket har nu blivit nästan olidligt vint. Tar i vid varje rotation, lite väl mycket kraft som försvinner där.

* Nya drev, fram och bak. Nuvarande är väldigt avrunade och har suttit på sedan jag köpte cykeln.

* Ny ram och gaffel.
* Nytt växelsystem.
* Nya bromsar, knappast skivbromsar.

Låter detta vettigt, eller är jag ute och cyklar?

/nisse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.