Norge

Hejsan,

Kan inte annat än hålla med om att både Börgefjell och Jotunheimen är kanonfina alternativ. Har besökt bägge vid flera tillfällen. Men av dessa två är det främst Börgefjell som kan kallas för stug/stigfritt. Jontunheimen har betydligt högre besökstryck och gott om både leder och stugor.

Ett annat alternativ som jag vandrat+skidat genom och som till stora delar saknar både stugor och leder är området norr om Sulitjelma, med nationalparken Rago en bit upp så att säga. Om du även kan tänka dig att korsa gränsen in till Västra Padjelanta finns det gott om utrymme för olika turupplägg. Går väl att kryssa över gränsen ända upp till riksgränsen om man vill genomföra en mycket lång tur.

Håller personligen både Rago och Börgefjell före Jotunheimen, även om Jotunheimen bjuder på de vackraste vyerna.

/ Stefan
 
Det går att traska runt i Jotunheimen utan att beblanda sig med stugor och folk, och som belöning får man de mer dramatiska vyerna (och mer luft under fötterna, om man så vill). Det är bara att gå högt, ledlöst och sent på säsongen. Lokalbussarna och båtarna slutar gå redan i början på september. Senast jag var där träffade jag inte på en kotte på 4-5 dagar. Skitvädret bidrog i o f s troligen :p
 
Det går att traska runt i Jotunheimen utan att beblanda sig med stugor och folk, och som belöning får man de mer dramatiska vyerna (och mer luft under fötterna, om man så vill). Det är bara att gå högt, ledlöst och sent på säsongen. Lokalbussarna och båtarna slutar gå redan i början på september. Senast jag var där träffade jag inte på en kotte på 4-5 dagar. Skitvädret bidrog i o f s troligen :p
Vädret kan ju både vara en välsignelse och en förbannelse.
 
Nu går jag mest toppturer men skulle säga att det finns så pass många turer och områden i Norge att det att slippa folk inte år något speciellt stort problem. Gå lite utanför huvudlederna bara. Se på strava global heat map och planera turerna der man inte ser aktivitet så riskerar man i alla fall inte att möte speciellt många.

Om det är dåligt väder i september så är det väl snarare en sensation om du möter folk.
 
Ett område som jag tror ingen nämnt är Breheimen, NV om Jotunheimen, andra sidan av Sognefjellsvegen. Vildare än Jotunheimen, färre besökare.
och med flera rätt höga övergångar. De båda betjente hyttene, Sota seter och Nørdstedalseter ligger i utkanten och kan lätt undvikas. Jag har gjort två turer där, båda dokumenterade på http://www.huthyfs.com/
 
Øvre Pasvik NP är väldigt ödsligt. Finns visserligen 2 pyttesmå raststugor längs leden varav den ena fungerade en gång i tiden som gränsstuga. Finns en markerat led dock inte särskild underhållen.
Mötte bara jägare/ fiskare och en paddlare. 10 September började jaktsäsongen och samma dag startade jag ej vetandes om det. Men den var ödsligt nog.
På Varangerhalvön mötte jag inte en enda vandrare eller såg något tält uppsatt överhuvudtaget. Det finns några mindre stugor men allting är oledat dit. Mycket ödsligt och fantastiskt säregen fin natur i September.
 
Breheimen hade jag missat. Det blir ett ganska stort fjällområde med bara en väg om man går i området mellan Valdresflye i öst, Jostedalsbreen i väst, väg 15 i norr och E16/fjorden i söder (mao inkluderar det mesta av Jotunheimen).

Jag tror dock att det är färre människor mellan Rago och Frostisen än det är i Skarvheimen. Väldigt flott område.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
hsp Hundalshytta i Norge till Stor-Kerpel Fjällvandring 0
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Björsa Dagstur in i Norge Fjällvandring 3
cloud76 fjällkartor Norge Fjällvandring 3
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
tsarpjotyr Norge över en helg? Fjällvandring 3
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Hemiume Sarek - Norge - Abisko? Fjällvandring 14
matsh Vandring från Finse i Norge Fjällvandring 2
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Yakherden Djur i det vilda? Norge/Sølen Fjällvandring 1
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
-vickan- Tåg till Brønnøysund, Vegaöarna Norge Fjällvandring 1
bico Storvigeln i Norge? Fjällvandring 1
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
Vindskydd Dagstur Rjukan (Norge) Fjällvandring 6
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
bernekorn Vandring strax över trädgränsen i Norge Fjällvandring 1
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.