Norge

Hej,
Efter några år i Sarek är jag sugen på Norge. Men vad jag har sett så är Norge fullt med stugor vilket jag vill undvika. Så vart tar jag mig? Mina önskningar är vilt, bergigt och ostugigt. Lite som Sarek alltså. Finns det?

Vänligen
Johan
 
Beror nog på vad du vill. Om du vill ha vilda, bergiga och ostugiga kortare turer så kan du gå så gott som överallt. Om du ska gå i många dagar utan att vara i närheten av andra så blir det kanske lite svårare då fjällområdena ofta inte år så väldigt stora mellan dalar med vägar och fjordar. På den andra sidan så blir det rätt öde rätt fort når man börjar gå.

Skulle tro att man kan få en rätt öde tur om man startar på dovre fjäll och går mot Romsdalen tex.
edit: såg på en karta att den turen kanske inte var så bra ända.
 
Senast ändrad:
Hej,
Efter några år i Sarek är jag sugen på Norge. Men vad jag har sett så är Norge fullt med stugor vilket jag vill undvika. Så vart tar jag mig? Mina önskningar är vilt, bergigt och ostugigt. Lite som Sarek alltså. Finns det?

Vänligen
Johan

Norges motsvarighet till Sarek är väl Borgefjell. Det är alltså den nationalpark som Norge bestämt att lämna "orörd". Där finns inte broar och stugor eller markerade leder. Kanske någon renskötarstuga och sånt, det har jag inte koll på.

Jag har inte varit där men jag har förstått det som att bergen inte är lika spektakulära som i Sarek. Finns ju gott om ställen i Norge med spektakulära vyer och det är ju sällan svårt att undvika stugorna även om det finns. Men vill man "vara för sig själv en stund" så är nog Borgefjell rätt ställe.

Det ligger nära svenska Stekenjokk.

Lars Monsen har skrivit någon bok om området också.
 
Under mina vandringsår blev det 19 besök i Sydnorge och 1 i nord. 12 av dessa resor finns beskrivna, med bilder, på min sajt huthyfs.com. För mig har det aldrig varit ett självändamål att undvika leder -- man är ju ändå rätt beroende av broar om man inte ska köra fast helt. Men jag lärde mig rätt snart att hitta turer med

Jag har således varit sju gånger i Jotunheimen men aldrig på Besseggen, Glittertind eller Galdhøpiggen. De södra delarna är bitvis mycket fina med t ex Fleskedalen och Hjelledalen och få möten. Man kan få med rätt mycket av detta på de båda varianterna från Finse, genom Skarvheimen, till Jotunheimen. I Skarvheimen är området norr om St Øljuvatnet utan tillrättaläggning -- på Fjellforum fick jag tips om ett par etapper där. Den som tipsade mig har också publicerat en berättelse från en mycket kvalificerad tur i området.

I Reinheimen, mellan Dovrefjell och Tafjordfjella, finns inga anläggningar, men väl en del jakt- och fiskestugor. Fint att gå in via Asbjørnsdalen. En längre variant går infrån Lesjaskog över Loralia, båda beskrivs på sajten. Den senare var den mest utmanande jag gått när det gäller orientering -- dimma så tät att jag inte såg från ena till andra änden av en sjö. Minns att jag på ett ställe hade att följa en bäck och hitta rätt punkt att svänga av genom att räkna biflödena.

På min näst sista tur i Norge (men sista fullföljda) passerade jag genom Vindedalen som har stig, men inte T-stig. Det var kort före min 70-årsdag och en av de snyggast komponerade fjällturer jag gjort.
 
Jag tror inte att något område i Norge har lika lite mänsklig påverkan som Sarek men det finns många guldkorn med få människor i. Dessutom så är så gott som alla stugor från Tröndelag och nordover ubetjente och har en helt annan karaktär än de som finns på svensk sida. Om svenska stugor i norr är lite "70-talsbarack" (hej Pältsa) så har de norska en stil som mer liknar privata stugor. Mycket trevligare. Någon är donerad av en lakselord (Nedrefoss i Reisadalen) och ser därefter, någon är en donerad timmerkoja (Argalad i Skaitidalen). Vad jag vill ha sagt är att stugupplevelsen många platser i Norge är lite mer vildmark i sig själv. Några stugor har väldigt få besök per år.

Men för att svara på din fråga: När jag sett på kartor som beskriver områden med lite mänsklig påverkan så är dessa störst:
Börgefjell
Inre Tröndelag
Lomsdal/Visten
Fjällen i Steigen mot Narvik
Litegrann innerst i Dividalen (Rohkunborri nationalpark, området norr om Torneträsk)
Vidda mellan Kvänangen och Kautokeino
Nästan all vidd öst om Lakselv

Bland dem är det väl Börgefjell och Steigen/Narvik som har mest berg. Eftersom Börgefjell är nämnt så är det bara Steigen/Narvik kvar, alltså Laponia fast på norska sidan. :)
 
Personligen skulle jag prioritera häftig natur på turer i Norge istället för stora ödemarker. Är inte heller så många stugor, stigar eller folk att man inte kan gå långa turer utan att möta folk om man vill det.
 
Jag tror inte att något område i Norge har lika lite mänsklig påverkan som Sarek men det finns många guldkorn med få människor i. Dessutom så är så gott som alla stugor från Tröndelag och nordover ubetjente och har en helt annan karaktär än de som finns på svensk sida. Om svenska stugor i norr är lite "70-talsbarack" (hej Pältsa) så har de norska en stil som mer liknar privata stugor. Mycket trevligare. Någon är donerad av en lakselord (Nedrefoss i Reisadalen) och ser därefter, någon är en donerad timmerkoja (Argalad i Skaitidalen). Vad jag vill ha sagt är att stugupplevelsen många platser i Norge är lite mer vildmark i sig själv. Några stugor har väldigt få besök per år.

Men för att svara på din fråga: När jag sett på kartor som beskriver områden med lite mänsklig påverkan så är dessa störst:
Börgefjell
Inre Tröndelag
Lomsdal/Visten
Fjällen i Steigen mot Narvik
Litegrann innerst i Dividalen (Rohkunborri nationalpark, området norr om Torneträsk)
Vidda mellan Kvänangen och Kautokeino
Nästan all vidd öst om Lakselv

Bland dem är det väl Börgefjell och Steigen/Narvik som har mest berg. Eftersom Börgefjell är nämnt så är det bara Steigen/Narvik kvar, alltså Laponia fast på norska sidan. :)
Undrar hur opåverkat av människor Sarek egentligen är -- det är dock några tusen som går där årligen. Ur just den synvinkeln kanske Børgefjell är mindre påverkat. Jag har en gång försökt planera en tur i Bfjell och fann det osäkert redan hur jag bäst skulle hitta in och ut, klafa älvkorsningar, och ta mig till och från. Hade jag varit mer motiverad hade jag frågat lite på Fjellforum. Sarek är ju väldigt utförligt dokumenterat i fråga om vad etc.

När jag gick norr om Øljuvatnet 2013 (se huthyfs.com) fick jag mycken hjälp på sagda forum (den lokalkunnige kallade området Nordfjella, Skarvheimen är ju ett "lavet navn"). Hur klarar jag mig över älven i östra änden? Det finns bro (men det är förstås fusk enligt Utsidans purister...)
 
Under mina vandringsår blev det 19 besök i Sydnorge och 1 i nord. 12 av dessa resor finns beskrivna, med bilder, på min sajt huthyfs.com. För mig har det aldrig varit ett självändamål att undvika leder -- man är ju ändå rätt beroende av broar om man inte ska köra fast helt. Men jag lärde mig rätt snart att hitta turer med

Jag har således varit sju gånger i Jotunheimen men aldrig på Besseggen, Glittertind eller Galdhøpiggen. De södra delarna är bitvis mycket fina med t ex Fleskedalen och Hjelledalen och få möten. Man kan få med rätt mycket av detta på de båda varianterna från Finse, genom Skarvheimen, till Jotunheimen. I Skarvheimen är området norr om St Øljuvatnet utan tillrättaläggning -- på Fjellforum fick jag tips om ett par etapper där. Den som tipsade mig har också publicerat en berättelse från en mycket kvalificerad tur i området.

I Reinheimen, mellan Dovrefjell och Tafjordfjella, finns inga anläggningar, men väl en del jakt- och fiskestugor. Fint att gå in via Asbjørnsdalen. En längre variant går infrån Lesjaskog över Loralia, båda beskrivs på sajten. Den senare var den mest utmanande jag gått när det gäller orientering -- dimma så tät att jag inte såg från ena till andra änden av en sjö. Minns att jag på ett ställe hade att följa en bäck och hitta rätt punkt att svänga av genom att räkna biflödena.

På min näst sista tur i Norge (men sista fullföljda) passerade jag genom Vindedalen som har stig, men inte T-stig. Det var kort före min 70-årsdag och en av de snyggast komponerade fjällturer jag gjort.
Stort tack! nu gogglas det för fulla muggar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
hsp Hundalshytta i Norge till Stor-Kerpel Fjällvandring 0
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Björsa Dagstur in i Norge Fjällvandring 3
cloud76 fjällkartor Norge Fjällvandring 3
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
tsarpjotyr Norge över en helg? Fjällvandring 3
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Hemiume Sarek - Norge - Abisko? Fjällvandring 14
matsh Vandring från Finse i Norge Fjällvandring 2
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Yakherden Djur i det vilda? Norge/Sølen Fjällvandring 1
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
-vickan- Tåg till Brønnøysund, Vegaöarna Norge Fjällvandring 1
bico Storvigeln i Norge? Fjällvandring 1
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
Vindskydd Dagstur Rjukan (Norge) Fjällvandring 6
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
bernekorn Vandring strax över trädgränsen i Norge Fjällvandring 1
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.