Nikkaloukta - Kebnekajse

Hur lång tid tar det att gå denna strecka om man går i vanligt fjällvandringstempo och hur lång är streckan om man håller sig till Kungsleden (för den går väl därmellan). Jag har hört att sträckan ska vara kämpig, kämpigare än övriga Kungsleden.

Vill oxå passa på att undra hur långt på Kungsleden man kommer om man börjar i Kebnekajse och vandrar söderut i en vecka. Förutsättningaran är att man vilar tio min per timma och vandrar nio timmar per dag. Jag har inga som helst erfarenheter av fjällvandring så jag är tacksam för information om just tid hur mycket längre tid fjällmarscher tar än vanliga. Man kanske borde fråga hur lång tid det tar att avverka en typisk normalmil (på kartan) om man vandrar på Kungsleden.

Mvh
Anders Henriksson
 
andrevs; sa:
Hur lång tid tar det att gå denna strecka om man går i vanligt fjällvandringstempo och hur lång är streckan om man håller sig till Kungsleden (för den går väl därmellan). Jag har hört att sträckan ska vara kämpig, kämpigare än övriga Kungsleden.


Mvh
Anders Henriksson

Det beror väl på vad du menar med normal tempo. Sträckan är väl 19 km har jag för mig. Men det beror på om du tar båten över Ladtjojaure eller om du väljer att gå runt. Sträckan går lätt att klara av på en dag. När jag vandrade den sträckan så kom jag fram till Nikkaloukta runt 13.00. Jag var sedan framme vid keb-fjällstation runt 18.00 om jag minns rätt. Å då gick vi i en ganska behaglig tempo. Vi tog även båten över Ladtjojaure.
 
Nikkaloukta-Kebnekaise

Sträckan är ca 19 km. Ett lugnt vandringstempo är ca 2 km/timme. 7 km av sträckan kan man åka båt på Ladjojaure (stavning??). Jag rekommenderar detta av två skäl. 1. Etappen (ej kungsleden) är lite tråkig eftersom stigen är stenig och mestadels löper genom björkskog (=mygg och ingen utsikt). 12 km är m.a.o. alldeles tillräckligt att gå till fots. Satsa krutet på turer från Keb istället.
2. Båtturen är jättefin. Vattnet är alldeles grönt och vyn mot ladjovaggi med bl.a. Toulpa gorni i fonden är fantastisk. Turen kostar något på 100-150:-.
/Ulrika
 
En vecka söderut på från Nikkaloukta vidare ut på Kungsleden torde nog avslutas i Vakkotavare.Även om du skulle kunna ta bussen och fortsätta igen från Saltoloukta hinner du knappast längre än ,till någon lämplig plats som skulle vara Kvikkjokk på EN vecka.Om du istället utgår söderifån dvs från Vakkotavare,kan man kanske om du vill bestiga Kebnekaise/Dualbagorni eller en tur till Tarfala.
Möjligheterna finns att kunna anpassa avslutet på veckan allt efter som man känner vid Kebnekaise fjällstation .Sista dagen går man sedan till Nikkaloukta utan några större problem.Kolla gärna på
http://www.kebnekaise.nu
//Matserik
 
Kvickjokk - Kebnekaise

Skulle vilja veta ungefär hur långt det är mellan de i rubriken nämnda platserna. Till de som har gått denna sträcka tidigare: Hur lång tid tog det för er?

Mvh
Anders H
 
En dag

andrevs; sa:
Hur lång tid tar det att gå denna strecka om man går i vanligt fjällvandringstempo och hur lång är streckan om man håller sig till Kungsleden (för den går väl därmellan). Jag har hört att sträckan ska vara kämpig, kämpigare än övriga Kungsleden.

Nikkaloukta - Kebnekaise tar en dag. Vi gick hela vägen till Tarfalla en midsommarafton då båten över Ladtjojaure inte gick. Sträckan är kämpig. Inte tekniskt svår eller något oövervinnligt ens för den som aldrig vandrat i fjällen. Den är jobbig eftersom den till stor del består av blockterräng. Glöm inte myggrepellant!

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Gå i din takt.

Nikkaloukta - Kebnekaise är en av flera svenska leder som tidvis är tätt trafikerad. Anpassa inte din fart till de andra utan gå i din takt. Jag har guidat en lätt handikappad förstagångsvandrare längs sagda sträcka under garanterad myggfria förhållanden. Genom att stanna ofta, äta och dricka gott och se var man sätter fötterna så blir det en positiv upplevelse även för den som är ovan.
Många kommer med buss till Nikka och har kvar stadstämpot i kroppen och jäktar för att hinna med båten, vill du inte jäkta så finns ingen anledning till det. Mig veterligen avgår inget tåg från Keb... Därmed inte sagt att det inte kan vara kul att springa på fjället ibland också *ler*
 
Normalt är väll att vandra 8-13 timmar per dag och stanna i fem minuter när man är törstig och en lunch på 30-60 minuter... Det är iaf vad jag gör. Keb nikka gick jag på 4.10 i sommras fast då hade vi bråttom till keb för att köpa kamerabatterier innan de stängde och nästan sprang med 25 kg packning... trodde att jag skulle falla ihop i en hög när jag kom fram.
Normalt är nog 5 timmar...

Tackten 50-10 är den som iaf vi gick med i lumpen. Tanken är då att man ska marcha i 6 km/h som med vila blir 5 km/h vilket ger en mil på två timmar... Inget tempo som funkar så jättebra i fjällen förutom kanske på autostradan kungsleden ;). Tycker inte att det är ett bra sätt att vandra på då man på ngt sätt blir styrd av tiden. Vandring har för mig inget att göra med tid.
Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
Lofthouse Nikkaloukta-Vistasstugorna-Alesjauro-Nikkaloukta Fjällvandring 9
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Fredrik.O Samåkning taxi Kiruna-Nikkaloukta 31/8 eller Nikkaloukta-Kiruna 5/9?? Fjällvandring 0
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
FrankR Dela Taxi Kiruna -Nikkaloukta 12/8 Fjällvandring 0
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
Eáránë Nikkaloukta-Saltaloukta Fjällvandring 1
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
Jallur Dela taxi Nikkaloukta-Kiruna flygplats 7 augusti? Fjällvandring 2
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Red Robin Köp av tågbiljetter vid Nikkaloukta? Fjällvandring 10
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
Emma84 Ritsem-Nikkaloukta Fjällvandring 17
clara.b Kiruna-Nikkaloukta september Fjällvandring 3
LinusS kiruna flygplats- nikkaloukta 29/7 kl 14 Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.