NeoAir kommer i April

Vi fick 2 small nu idag...

... till friluftskedjan med en björn i loggan. Verkar som att det är en "antiglid"-behandling på ytan. Lite prassligt, men jag tycker det känns ganska tåligt ändå.
 
Skövde natur svarar!

"Hej Daniel !

Tyvärr är Therma-rest NeoAir försenade och kommer ca slutet av maj.


Med Vänlig Hälsning

Peter"

Ja det är väl bara att vänta då!
 
kostar en slant. Någon som läst den och kan sammanfatta?

Thure

Kortfattat:
- De är i praktiken för smala för att funka bra. Närmast kanten blir de så mjuka så den sista biten inte riktigt går att utnyttja. Detta får till följd att armbågarna hamnar på marken om man sover på rygg. Detta gäller inte den största varianten, som är klart bredare än de andra.
- Isoleringskapitlet orkade jag inte riktigt läsa, men en tabell visade att isoleringsvärdet troligen är högre än tillverkaren angivit, eller i alla fall inte lägre.
- Antiglidmaterialet gör att det är svårt att vända sig, det är helt enkelt för dåligt glid.
- Totalt betyg: rekommenderas (för den största storleken), ok men inte mer för de övriga.

Fritt ur minnet två timmar efter att jag skummade igenom artikeln...

/OJ
 
Två till på väg!

La in en beställning nu... Blir ett till mig och ett till Malin... så nu håller vi tummarna att leveransen är snabb ;-)

//Thomas
 
Då har ett NeoAir i storlek small kommit hem till mig :)

Recension får vänta tills det provats i skarpt läge men några reflektioner kommer i alla fall här.

  • Vikten inklusive packpåse är 260g (stämmer alltså med tillverkarens viktuppgift).
  • Storleken i hoprullat läge är som en 0,5 liters PET flaska.
Jag provade att ligga på det i sovsäcken för att få en uppfattning:

  • Det är väldigt kladdigt både på ovan och undersida. Detta gör att man inte glider på det vilket jag tycker är bra. Jag kan dock tänka mig att det blir lite problem för "medvändare" att flytta sig på underlaget.
  • Bredd och längd är precis lagom för mig då jag alltid sover på sidan men även om jag sover på rygg så faller inte armbågarna ned i marken även om de kommer utanför underlaget. Detta beror i och för sig på att jag har en ganska smal sovsäck, WM Summerlite.
  • Eftersom det är kort så kan jag inte blåsa upp det helt och hållet för då blir det obekvämt precis där underlaget slutar. Detta ställer dock inte till något problem. Det blir ändå inte genomslag någonstans.
  • Det känns förvånadsvärt robust för att vara så lätt och jag tror att den kladdiga ytan gör det något mer tåligt, i alla fall för rivskador.
  • Det följer INTE med något reparationskitt.
  • Underlaget blir mycket statiskt laddat när sovsäcken legat och gnidigt mot det.

Slutsats:
  • Jag tror att jag kommer sova väldigt gott på detta underlag.

Några spontana uppfattningar men jag hoppas att det kan hjälpa någon med deras beslut om att införskaffa eller ej.

//Peter
 
Då har ett NeoAir i storlek small kommit hem till mig :)

Recension får vänta tills det provats i skarpt läge men några reflektioner kommer i alla fall här.

//Peter

När blir det skarpt test då?
Med lite tur så kanske jag har skarptest i helgen... fast det är tveksamt om dom hinner komma...

Nåja... det är väl bara att gratulera till "evig ära" ;)

//Thomas
 
När blir det skarpt test då?
Med lite tur så kanske jag har skarptest i helgen... fast det är tveksamt om dom hinner komma...

Nåja... det är väl bara att gratulera till "evig ära" ;)

//Thomas

Det dröjer nog, tyvärr, ända till i Juli :(
Den eviga äran var väl ändå för en skarp recension?? Så du har fortfarande chansen.
Men den första uppfattningen kanske är värd en "tidsbegränsad ära"? ;)
//Peter
 
Det dröjer nog, tyvärr, ända till i Juli :(
Den eviga äran var väl ändå för en skarp recension?? Så du har fortfarande chansen.
Men den första uppfattningen kanske är värd en "tidsbegränsad ära"? ;)
//Peter

LOL ...jajamän... bara skarpa recensioner gäller... men ok... fram till första fälttestet så är äran din!

Spänningen är olidlig....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Intryck av NeoAir Lättpackning 11
honkydory Thermarest Neoair - Första intrycken Lättpackning 23
jorgenl33 Pyreneerna i april/maj Lättpackning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.