Navigon vs. Garmin Nuvi

apersson850; sa:
När man knappar in namnet på städer, i en Garmin, visar den en lista över de som stämmer överens med vad man knappat in, när listan blir hanterligt stor. Det kan ju vara smartare att visa dem sorterade efter storlek istället för efter avstånd. Åtminstone ibland.
Anders

Dåligt formulerat av mig. Navigon visar den största staden när man matat in första bokataven. Sedan visar den en (ständigt krympande) lista i bokstavsordning över städer som verkligen matchar inmatningen.

När man sedan gör en ny sökning föreslås den senaste använda staden som default. Jag vill minnas att min C510 alltid går tillbaka till "noll-läget".

AndersLj
 
Kan vi utöka jämförelserna lite?
Mio kommer ju nu med en ny serie där värstingmodellen verkar intressant som motspelare till Garmin och Navigon.
Har någon hunnit med och titta närmare på dessa?
 
apersson850; sa:
Garmnin har en särskild lista för de 50 senast sökta tingen.
Anders

Det tror jag de flesta har idag. Vad jag menade är att när jag är i en stad och har sökt och hittat en adress, om jag sedan vill söka efter en annan så måste jag mata in staden igen med Garmin C510. Kanske är det annorlunda med Nüvi?

Ang. hur många GPS:er man kan ha utan att samhället låser in en svarade Du att Du har elva och fortfarande är fri. Men Du har ju en bil som gör 250 knyck, så Du kan ju lätt fara ifrån dem...

AndersLj
 
Bara 247 km/h, enligt två av dessa GPS.
En annan sak som jag inte vet hur det är med på andra fabrikat, men som man kan göra med Garmins navigatorer, är att lägga in Friluftskartan.

Den kan man ju tro att man inte har någon alls nytta av i en bilnavigator, men det behöver inte vara fallet. Om man ofta ska leta upp platser som Skararp, Ivla, Bräkentorp och liknande, går man oftast bet på det med kartmaterial i stil med de City Navigator Europe, som Garmin använder idag. Dessa är ju baserade på kartdata från Navteq, som flera andra tillverkare också använder. Därför blir förhållandet detsamma i en del andra fabrikat också.
Men i Friluftskartan finns en hel del av dessa småbyar med. Jag syftar alltså på sådana som består av några hus längs en väg, men något brukar de heta ändå.
Jag vet inte hur det ligger till med det underlag som TeleAtlas tillhandahåller? Har någon erfarenhet av detta? Finns byar med en grusväg och tre hus utsatta på de kartorna?

Anders
 
Njaä, lägga in Friluftskartan går nog inte, speciellt inte Garmins friluftskartor...

Men en del av de andra fabrikaten baseras innerst inne på Windows CE, och man har i många fall krackat dem så att man kommer åt OS:et direkt. Jag tror att folk har lyckats köra Ozi på en del rena bilnavigatorer.

Ang kartmaterialet verkar det som om både Navteq och Teleatlas använder precis samma underlag för vägarna, med detaljnivå ända ned till husuppfarter. Men några hus visar man inte, vare sig på N:s eller T:s kartor.

Vad man vill ha är naturligtvis möjlighet att använda både ett navigeringsprogram och ett program som visar grönsakskartan samtidigt (vem viskade tyst iQUE???).

AndersLj
 
På en Zumo, där man kan stänga av automatiska ruttomräkningar, kan man räkna ut rutten på CN och sen byta till att visa en topografisk karta. Det går bra tills rutten ska räknas om, vilket alltså är anledningen till att den funktionen måste gå att stänga av.
Men lika flexibelt som med en iQue blir det inte.

Anders
 
apersson850; sa:
Sen finns det ju speciella funktioner i vissa modeller, som är väsentliga för somliga, men betydelselösa för andra. Jag pratade med en människa, som körde servicebil för skogsmaskiner. Han hade ingen användning för en navigator, som inte kunde guida honom till en plats, anvigven med koordinater i Rikets nät, eller visa honom var han själv var, i samma system.
Jag tror han köpte en Zumo. Den är ju dessutom tåligare än många normala bilnavigatorer.

Ahaa!! så det går alltså att ange x & y koordinater(rikets nät) som "adress" i zumon? själv har jag numer en nuvi 660 som komlemment till explorist xl! och i nuvin funkar "bara" lat & long, i tre format! jag får "joborder" både via lat & long och x & y! så när jag får dom i x & y så konverterar jag dom till lat & long i Xl för att sedan knappa in dom i nuvin,vilket funkar ganska bra måste jag säga! men det vore ju betydligt enklare att kunna knappa in x & y direkt! För övrigt är jag mycket nöjd med nuvin!
 
Det borde gå att köra garminkartor på WinCe apparater som Mio t ex med GisRussa eller andra program som läser img-format. Om man nödvändigtvis vill. Fast det beror förstås på om man kan köra Pocket PC program i WinCe, sådant kan jag inte.

Enklare att använda iQuen.

Läste på någon fransk site att Navigon 7110 först skulle släppas i slutet av sommaren. Har inte kollat.
Efter en veckas intensivt användande av Mio c520t kan jag säga att den är bättre än Nuvi 660 så länge man inte behöver använda TMC. Ja skulle i dagsläget inte köpa nåndera utan att grundligt kolla Navigon 7110, men eftersom djävulen bor i detaljerna så räcker det inte med att läsa journalisters ytliga tester, man bör nog pröva själv.

Ingen skulle t ex ha påpekat en av mina invändningar mot c520t, nämligen att man inte kan zooma ut lika långt med bibehållande av alla småvägar på skärmen som med iQuen. Den senare kan zoomas ut 3 ggr längre mätt med skalan. Det spelar stor roll när man kör i glesbygd och vill jämföra med en papperskarta.

I Mion finns inte heller någon möjlighet att ändra graden av detaljering vid en given zoomnivå.

Mions smartzoomfunktion som innebär automatisk inzoomning till mycket hög detaljeringsgrad vid svängar fungerar utmärkt t ex då man kör i stad. Men det innebär också att man inte själv får bestämma graden av inzoomning på skärmen, det ändrar sig i ett. Vidare så är reglaget för att ställa in översiktlig zoomnivå alltför instabilt.

Kör man på höjden får man bättre överblick med iQuen, kör man på tvären blir det bättre med Mion. Så en lämplig kompromiss är att köra på sniskan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
GV Navigon 8110 Navigering 0
Garmin Vista NAVIGON PNA6000T MN6 Navigering 2
Jonas46 Test av Navigon PNA6000T Navigering 0
RedBreather Tomtom vs Mapsonic vs Navigon... Navigering 5
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.