Navigera rågång

Ja, du förstår rätt.
Nu har jag inte någon 60CS, men jag använder manualen, utgåva C, som utgångspunkt.
Du ska visst använda kompassbilden också, men kanske inte så som du tänkte.
På sidan 6 finns diverse displaybilder, även kompassen. I menyn undertill kan du se att det går att välja vad datafälten ska visa. Se till att du har avståndet till målet och avvikelsen från kursen.
Sen ser du till att kompassen visar kurslinjen, inte bäringen. Se sidan 18. Zooma ut den grafiska avvikelsen så mycket det går. Då kan du se att mitten av kompasspilen "går av", och glider åt höger, om din kurslinje är åt höger och du själv alltså för långt åt vänster. På så sätt kan du se vilken sida du är på.

Alltså, ställ dig vid waypoint 1, ta ut kursen mot nummer 2 och gå i pilens riktning en lagom lång sträcka. Det beror väl på terrängen. När du kommit dit du vill sätta en käpp, kollar du om nålens mitt glidit åt höger. I så fall går du åt höger, så att fältet som visar avvikelsen blir nära noll. Slå ner en käpp. Är det åt vänster går du förstås dit, men det är ju uppenbart.
När du bankat ner käppen går du en bit till och gör om proceduren.

Alltså använder du kompassbilden för att hålla någorlunda riktning mot målet och sen "finnollar" du med datafältet, när du sätter ner pinnen.

Kompassbilden kan du alltså alltid få fram, även om du inte har den magnetiska kompassen tillslagen. Utan den beräknas vädersträcken med ledning av hur du rör dig.

Härav följer att var du vill ha norr inte spelar någon roll. Det är ju bara linjen mellan dina två punkter som är intressant.

Visst finns det antenner du kan ha ute. En liten plåtbit att sätta dem på är bra, både som magnetiskt fäste och som jordplan. Någon kommer säkert att rekommendera ett cafébord av järn, men det blir lite opraktiskt.

Hur du ska hålla en GPS beror på vilken sorts antenn den har. En 60CS har en quad helixantenn, som fungerar bäst om sprötet pekar rakt upp. En eTrex Vista har en patchantenn, som fungerar bäst om den hålls vågrätt.
Den magnetiska kompassen, som finns i båda dessa modeller, fungerar enbart om enheten hålls vågrätt! Den från GPS uträknade kompassen fungerar i alla lägen där du alls har mottagning.

Att syfta längs käppar fungerar bra, men man behöver ju en någorlunda inövad "pinnapåg".

Anders
 
Jodå, externa antenner finns och funkar fint i alla väder. Med magnet är de ju tänkta att fästas på biltak och annat, t.ex.

Till 60CS är det tydligen MCX-anslutning för extern antenn. Som exempel (inte som reklam) kan du kolla på Solteks hemsida, t.ex längst ner: http://www.soltek.se/gps/gpsantenner.htm Jag har en sån och tycker den funkar bra - kanske är 5 m kabel lite långt... men det går ju att rulla ihop.

Som nån skrev är det kanske bra med en plåtbit som jordplan och fäste för magneten, och att din GPS måste hållas vågrätt för att kompassen ska funka. Då är en extern antenn nästan nödvändig för tillräckligt bra mottagning, speciellt i tät skog. Ovanpå kepsen är, trots att det känns rätt mysko att ha den där, en bra antennplacering.

Signalerna studsar på löv, barr och grenverk, så exaktheten blir lidande i skog. Svo gjorde ett litet test med tre olika mottagare för några år sen, och fick bl.a till resultat att en helt ordinär gammal Garmin 12XL med extern antenn ger nog så bra värden i skog, jämfört med mer avancerade och dyrare sorter.

Hoppas det går bra med rågåendet! :)
 
En till

En röst till på stakkäppar och syftkompass. Enkelt att begripa, hyfsat exakt och billigt. Hur skojigt det än är med GPS så är dom inget vidare så länge man inte använder någon form av DGPS, och att sätta upp ett sånt system och checka att allt funkar är både dyrt och tidsödande. Fast det ser kul ut med folk som har antenn på huvudet...

Hittat i förrådet på jobbet:
syftkompass.jpg
 
Då är vi tre hädare!

Jag tror för övrigt att stakkäppar är exaktare än en vanlig hand-GPS utan DGPS. Med minst tre käppar är det förbluffande hur rakt man kan gå. Och nåt av det viktigaste med en rågång är att den är rak :) Med den metod jag beskrev korrigerar du ("vrider") sen hela linjen.

Hur en rågång stakas ut i terrängen är för övrigt en allvarlig sak. Det räcker inte med att staka ut den på ett ungefär.

//Anders
 
Hädelse eller inte, men jag har inte heller något emot pinnarna. Fast det är ett evinnerligt rantande, om man måste göra det ensam. Då är GPS betydligt användarvänligare.

Sen beror det ju på hur viktig noggrannheten är, förstås.

Anders
 
Silva LaserMaster

På vår fastighet har vi använt oss av en typ av syftkompass, Silva LaserMaster vilken är försedd med en laserpekare som man styr en medhjälpare med. Funkar utmärkt men kostar en del, kan kanske lånas av någon skogsfirma. Vanlig hand GPS är inte nog exakt om det inte är hyggen på bägge sidor om rå.

Så jag lägger också min röst på syftkompass, kom ihåg att justera för missvisningen.

http://www.silva.se/outdoor_swe/products/prof_laser.htm
[Ändrat av ajn 2006-08-30 kl 08:53]
 
Det där laserarrangemanget kan man ju lika väl fixa med en vanlig laserlinjal för golv mm och en magnetisk kompass som man fäster på den. En laserlinjal får man för några hundralappar, de är dessutom vanliga så det går nog att låna, en silva orienteringskompass likaså. Dessutom finns stativ till linjalerna.

Västen... Bra idé att ha reflekterande väst i bilen, faktiskt obligatoriskt i flera länder på kontinenten som del av säkerhetsutrustning (vid olyckor). Finns billiga att köpa.

Yttre antenn: Högt och fritt gäller. Proffsen har en stång på ryggsäck. Jag har gått i tät lövskog med min Garmin 12 CX, näst intill värdelös. Men det är inte säkert att en sirfIII gps är noggrannare än t ex en Garmin 60C eller en Garmin 76 C. Det är en fördel om det inte regnar och är så lövfritt som möjligt.

Så om den främre sökaren går med gps och den bakre mannen pekar med laserkompass så förefaller ni helgarderade:) Berätta vad som i praktiken var bäst i ert fall.

Proffsen använder ju referensstationer. Där är överföringen av GPRS achilleshälen, för det är inte alltid mottagningen fungerar bra i de djupa skogarna. Då får jag rekommendera ett billigt kolfibermetspö, en GSM-antenn högst upp och kabel ned till telefonen och att man använder en mobiltelefon med uttag för yttre antenn, t ex (Sony)Ericsson. Metspöt sätter man på ett maskrosjärn som man kör ned i jorden på lämplig plats.

Kaffebord av järn alt stekpanna är bra om man använder en äldre iQue med den interna patchantennen. "Signalstyrkan" ökar 15-20 dB.

För övrigt är det skillnad på fågelsträck och väderstreck.
 
Ok, försöker sammanfatta lite för att se om jag förstått rätt!?

*Jag bryr mig inte om att lägga in "Waypoints" vid rösen med funktionen "Medel", eftersom det troligen inte blir mer exakt.
*Jag inhandlar en extern antenn "Hi 02" ifrån firman Soltek, som ska passa min Garmin 60CS. Förresten, behöver den nån egen strömkälla? Denna antenn placerar jag förslagsvis på huvudet. Jag väntar tills det är lövfritt i skogen för att öka mottagningen.
*Nä, vänta nu detta steg behöver jag väl inte göra? (I programmet "Mapsource" så drar jag en rak rutt mellan mina två rös/waypoints. Tankar över denna rutt till GPS:en)
*Jag ställer in min GPS att visa datafälten avstånd till målet och avvikelsen från kursen. Jag slår av den elektroniska kompassen men har framme kompassbilden som då istället håller koll på vädersträcken via satelliterna. Kompassen är inställd på att visa kurslinjen, inte bäringen. Kan du Anders eller nån annan förklara lite närmare "zooma ut den grafiska avvikelsen så mycket det går"? Det spelar nu ingen roll om jag håller GPS:en vågrätt eller lodrätt eftersom jag använder en extern antenn?
*Stående vid rös/waypoint #1 så trycker jag på "Find" och väljer rös/waypoint #2. När jag kommer till lämpliga ställen såsom höjder rör jag mig i sidled tills avvikelsen blir nära noll och sätter där ner en träkäpp. Fortsätter sedan på samma vis till nästa lämpliga ställe och kan på så sätt hålla en visuell koll på att käpparna kommer i linje.
*Jag kommer fram exakt vid rös/waypoint #2 och känner mig tacksam mot forummedlemmarna som hjälpt till så bra ;)

Rätta mig, kom med andra förslag eller tillägg! T.ex är det viktigt att jag inte roterar eller rör mig bakåt för att GPS:en ska visa rätt?

Mvh Emil
 
Med risk för att aldrig mer bli tagen på allvar

Om nu någon misstänkte att jag bara drev med alla GPS nördar när jag skrev:
Vandrare; sa:
Fast det ser kul ut med folk som har antenn på huvudet...
Såhär ser en riktig nörd ut, med DGPS-antenn tejpad på skallen:
antenn_pa_huvet.jpg
 
Eller från Isgärde.

När kompassbilden visar kurslinjen, inte bäringen, visas också fem punkter vid varje sida om pilen. Varje punkt motsvarar olika stor avvikelse, beroende på zommnivån. Du kan se skalan för detta i bilden. Zooma ut så du får så stor visning av ditt fel som möjligt, så är det lättare att se om du är till höger eller vänster om den rätta linjen.

Det är riktigt att du inte behöver göra någon rutt, varken i Mapsource eller annars. Men utan rutt måste du stå vid första punkten när du tar ut kursen, för att kurslinjen ska komma rätt. Gör du en rutt från punkt 1 till 2 kan du stå var som helst när du börjar navigera. Kurslinjen blir då rätt ändå.

Med extern antenn kan du ha GPS:n instoppad i, ja, det kvittar, men den fungerar lika bra ändå.

Anders
[Ändrat av apersson850 2006-08-30 kl 21:58]
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.