Navigera rågång

Hejsan.
Jag har köpt en Garmin 60CS och friluftskartan. En av sakerna jag tänker använda den till är att fastställa så exakt som möjligt var mina rågångar går. Är en riktig novis på navigering och GPS så jag hoppas få lite hjälp här...
Rågången går helt spikrakt och jag har hittat de gamla stenrösen i bägge änder av denna. Jag har gjort "waypoints" av dessa stenrös. Planerar dock att gå tillbaks till dessa rös igen och köra "Medel" för att få så exakt position som möjligt. Jag vet alltså inte var rågången går i naturen av erfarenhet, och den upphuggna gatan syns inte längre.
1. Hur ska jag på bästa sätt lokalisera rågången i naturen? Funderar på om jag ska göra en "Route" mellan dessa rös på PC:n, sedan manuellt klicka in "Waypoints" med jämna mellanrum som tangerar "Route" linjen. Döper dessa till t.ex 1, 2, 3 o.s.v och navigerar sedan upp rågången i etapper på t.ex 200m? Andra förslag?

2. Om vi nu antar att jag använder strategin i punkt 1, hur navigerar jag mest exakt? Anta att jag står vid "Waypoint" #1 och ska ta mig så rakt som möjligt till #2. Är det den elektroniska kompassen som gäller då? I såna fall "kurspekare" eller "bäringspekare"? Andra förslag?

3. Hur bör jag hantera GPS:en i övrigt?
Ska jag alltid hålla den vågrätt? Försöka att inte peka den i olika riktningar utan hålla den i samma riktning? Annat?

4. Läste nåt om att kompassen automatisk slår av/på vid olika hastigheter. Vilka inställningar bör jag ha? Jag kommer alltså att röra mig sakta fram genom terrängen eftersom träkäppar ska slås ner i marken m.m? Hur påverkar detta säkerheten?

5. Är det inställning "Nordlig referens: sann" som gäller?

6. Kopierade detta ifrån en annan tråd:
"Koordinater för gränserna kan du hämta själv genom ett besök på närmsta lantmäterikontor, du får sitta vid en besöksdator och kan klicka fram X och Y koordinater. Notera att kartans gränser är ungefärliga, det kan finnas förskjutingar på minst 20 meter."
Är det då samma X och Y koordinater som jag får fram på GPS:en, förutsatt att jag har inställning RT90?

Som ni märker så blev det mycket funderingar... Hoppas att ni som har kunskapen kan bena ut detta för mig och berätta hur jag ska genomföra detta praktiskt på bästa sätt! Tack på förhand! Emil.
 
Varför inte bara öppna Friluftskartan i MapSource på PC:n hemma. Tanka över de mest exakta waypointsen för de båda stenrösena till MapSource och visa dem på Friluftskartan.

Välj "skapa Rutt" och välj "Fågelvägen". Markera sen den ena waypointen och dra markören till den andra, så du får den markerad och ett rakt streck mellan dem. Spara denna rutt och tanka tillbaka i GPS:en och sen väljer du att gå denna rutt och väljer kursvisare och en mätare som talar om hur mycket vid sidan av kursen du är i meter.

Jag tror dessutom att allt detta går att göra direkt i din GPS om du vill det.


MVH Tony
 
Svar på punkt 6

Ja, lantmäteriets X/Y är de du får med RT90. Andra kan tipsa om user grid med ännu bättre noggrannhet.


Wikipedia: Rågång (av fornsvenska: ra, egentl, stång, råmärke), en genom vissa märken å marken betecknad gränslinje mellan skilda jordegendomar, som tillhör olika skifteslag

Ett skifteslag är väl en by ungefär. Så alla gränser utmed en en enskild fastighet kan knappast vara rågångar. PS jag visste inte vad rågång egentligen betyder så jag behövde kolla.
[Ändrat av jonasolof 2006-08-29 kl 17:41]
 
Tony:
Jag kanske inte var så tydlig men det är ungefär det jag menar i punkt/fråga nr 1. Förutom strecket mellan rösen funderade jag på att ha "deletapper" iform av på datorn inlagda "waypoints". Så när jag navigerat ifrån t.ex waypoint #2 till #3 och satt ner en träkäpp vid dessa punkter så vet jag att det ska vara en rak linje mellan dessa. Ska sedan hugga upp denna linje/rågång så den blir tydlig i terrängen och har då stor nytta av käpparna. Vet inte om jag bara krånglar till det men det kändes bara mer exakt än att bara försöka se på GPS:en när jag står på "Routen" eller att kurspekaren säger att avvikelsen är 0 meter !? Andra smartare metoder?

jonasolof:
Det är alltså jag och angränsande markägare som tillsammans ska markera och sedan hugga upp en öppen gata för att markera var gränslinjen mellan oss går. Det har tidigare varit en sådan gata som nu är igenvuxen. Finns väldigt lite att navigera efter i terrängen, det är i "urskogen". Det finns en väldigt gammal karta som lantmäteriet menar är den giltiga, men den ger ingen exakt klarhet. I det fall de finns stenrös, som i detta, så är de dessa som gäller i lagens mening.

Tack för era svar!
Mvh Emil
 
Strunta i mellanliggande waypoints. Du har ingen nytta av dem ändå. Definiera ett datafält som visar avvikelsen från rutten, det blir tydligare än att använda CDI:n i navigationsbilden. (CDI är prickarna vid sidan av kurspilen). Gör sen ett annat som visar avståndet till destinationen. Varje gång den har minskat med X meter (om nu 200 meter passar, eller vad), bankar du ner en käpp, där din avvikelse från kursen är liten.

Att medelvärdesbilda positionerna ger ibland bättre noggrannhet, ibland inte. Det kan verka märkligt, men det finns så många test på det, att det kan vi ta för sanning. Problemet är att det finns ingen som helst möjlighet att avgöra om det är bra eller dåligt, när man står där, i spenaten.
Markera en punkt när EPE (onoggrannheten) är litet, det är nog minst lika bra.

Magnetiska kompassen behöver du inte använda. Inte heller spelar det någon roll vilken referens du har till norr.

Anders
 
Vad gäller medelvärdesbildning så kan man väl med en viss förenkling säga att om positionen driver runt väldigt mycket så tyder det på att man har stora slumpmässiga fel och då kan det löna sig att medelvärdesbilda. Däremot tar ju medelvärdesbildning inte bort eventuella systematiska fel. Dem kan man däremot möjligen få bort med WAAS/EGNOS. Om platserna är sådana att man har sikt mot geostationära satelliter kan det löna sig att slå på WAAS.
 
De flesta rågångar i landet höggs en gång upp utan hjälp av vare sig GPS eller andra avancerade instrument. En gammal hederlig syftkompass och några stakkäppar att 'flukta' mellan kan också duga.

/torbjörn
 
Extern antenn

I tät skog kan ibland noggrannheten ökas genom att koppla in en extern antenn, oavsett hur bra mottagaren är i övrigt, och placera denna så högt som möjligt. Skogsvårdsstyrelsen hade tidigare sina inventerare inom Skog & Historia utrustade med en speciell keps, som hade en liten ficka mitt uppepå att sätta en extern antenn i, av just denna anledning.

GPS:en ska man väl hålla upprätt i handen, alltså inte vågrätt eller neråt, för bästa mottagning. Antennerna brukar vara konstruerade så i de handhållna modellerna. En inkopplad extern antenn gör också att du utan vidare kan sänka GPS:en neråt, stoppa den i en ficka eller dylikt under tiden du bankar ner käppar utan att tappa satellitkontakten. Noggrannheten i mätningarna ökar också ju längre obruten kontakt din enhet har med satelliterna - och omvänt... har jag märkt.

Mvh
Stefan Nilsson
 
tobbedj; sa:
De flesta rågångar i landet höggs en gång upp utan hjälp av vare sig GPS eller andra avancerade instrument. En gammal hederlig syftkompass och några stakkäppar att 'flukta' mellan kan också duga.

/torbjörn

Föreslår att du använder syftkompass och stakkäppar.

Eftersom du har hittat båda ändpunkterna (rösena) kan du ju beräkna vilken kompasskurs du ska hålla mellan rösena, alternativt ta ut kursen på kartan. Dessutom vet du ju avståndet mellan ändpunkterna.

Utgå från det ena röset och ta ut kursen så noga du kan med syftkompassen. Håll sen med hjälp av minst tre stakkäppar och minst en medhjälpare kursen tills du kommer i närheten av andra ändpunkten/röset. Förslagsvis sätter du ut "hjälppinnar" som du låter stå kvar utefter din väg mellan rösena. Träffar du mitt på andra röset är allt gott och väl. Dina hjälppinnar står då i rågången. Missar du andra röset, vilket är det troliga, kan du där mäta upp din avvikelse i sidled. Utifrån den avvikelsen kan du sen beräkna hur stor avvikelsen mellan dina hjälppinnar och rågången är på olika punkter utefter den sträcka du gått, och sedan flytta hjälppinnarna till rågången.

Hoppas detta gick att förstå :)

//Anders
 
graylingman; sa:
tobbedj; sa:
De flesta rågångar i landet höggs en gång upp utan hjälp av vare sig GPS eller andra avancerade instrument. En gammal hederlig syftkompass och några stakkäppar att 'flukta' mellan kan också duga.

/torbjörn

Föreslår att du använder syftkompass och stakkäppar.

Eftersom du har hittat båda ändpunkterna (rösena) kan du ju beräkna vilken kompasskurs du ska hålla mellan rösena, alternativt ta ut kursen på kartan. Dessutom vet du ju avståndet mellan ändpunkterna.

Utgå från det ena röset och ta ut kursen så noga du kan med syftkompassen. Håll sen med hjälp av minst tre stakkäppar och minst en medhjälpare kursen tills du kommer i närheten av andra ändpunkten/röset. Förslagsvis sätter du ut "hjälppinnar" som du låter stå kvar utefter din väg mellan rösena. Träffar du mitt på andra röset är allt gott och väl. Dina hjälppinnar står då i rågången. Missar du andra röset, vilket är det troliga, kan du där mäta upp din avvikelse i sidled. Utifrån den avvikelsen kan du sen beräkna hur stor avvikelsen mellan dina hjälppinnar och rågången är på olika punkter utefter den sträcka du gått, och sedan flytta hjälppinnarna till rågången.

Hoppas detta gick att förstå :)

//Anders

Att göra på det här viset är väl nästan att häda i detta forum, men nu är vi i alla fall två som gör det. :)

/torbjörn
 
Anders:
Är som sagt inte så insatt i detta... Förstår jag dig rätt att jag ska lägga en rak "rutt" mellan rösen och sen få till en ruta i GPS:en som visar hur många meter ifrån denna linje jag är? Visar den då om jag är för långt till höger eller vänster? Kan man få lite tips om hur man fixar till dessa rutor? Navigerar jag bara efter denna ruta som visar avvikelse då, eftersom jag tydligen inte ska använda kompassen?

Stefan:
Vad bra att du tog upp det här med extern antenn! Har tidigare varit inne på Garmins hemsida och kikat efter nån sån, men om jag förstod det rätt så fanns det ingen som var lämpad för att ha med sig i skogen eller?
Ja, hur ska man hålla GPS:en? Tyckte bara jag läst nånstans att om man använder den elektroniska kompassen så ska den hållas vågrätt?

Anders & Torbjörn:
Syftkompass och stakkäppar funkar säkert om det är en teknik man behärskar, vilket jag inte gör. Vi kommer att sätta ut käppar för att visuellt kunna se att vi håller en rak linje. Dock så tänkte jag att GPS:en skulle underlätta detta och kanske göra att vi kommer till det bortre röset på en gång...?

Tack för alla svar och fortsätt komma med bra ideér och tips!
Mvh Emil
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.