Naturkompaniets Marginaler

Det är ju inte första gången du visar både fascination och förvåning över att någon tycker annorlunda än dig själv. Det om något tycker jag är förvånande.

Var står det att någon tycker annorlunda än jag själv? Som jag skrev, jag är inte direkt en naturkompanietkund. Jag har uttalat mig i tråden om att man bör jämföra samma varor. förstår inte riktigt ditt angrepp.
 
flanell
Vad menar du att man ska göra då ? Skriva protestlista ?
Det enda du som konsument kan göra är att sluta handla där men så länge tillräckligt många tycker att det är ok och fortsätter att handla där kommer inget att hända. Åter igen, marknadens villkor.

Då tycker jag elbolagens prissättningssystem är betydligt värre för el behöver alla hushåll men det är en annan diskussion.
 
Man kan väl få vädra sina åsikter, det är ju det såna här forum finns till för. Att uppröras för att vi är ett antal som tycker att priserna i vissa lägen känns omotiverat höga är väl onödigt. Det där om elbolagen tycker jag är ett argumentationsfel. Bara för att elbolagen anses vara utsugare så är inte Naturkompaniet per automatik bra.
 
Det som är min poäng (och uppenbarligen flera andras) med inlägget är att det är tråkigt att inte Naturkomaniet lyckas leva upp till kraven som gör dom till vårat självklara första handsval.

Om det är det som är poängen så håller jag med helt och hållet. Det var faktiskt bättre förr.

Det kan vara så enkelt att det är som med "sportaffärerna": man tjänar inte särskilt bra på att fylla butiken med utrustning och tro att det ska sälja som smör. Det är mode som säljer. Kläder för vardagsbruk. Kläder för identitet. Alltså blir fokus på att sälja kläder med starka varumärken som gör att man får lite bättre marginaler.

Men jag tycker ändå inte att någon har bevisat att just Naturkompaniet är mycket dyrare än alla andra. Det spelar ingen roll hur många som tycker att det ligger till på ett visst sätt - det blir inte så bara för det.
 
Hur mycket får en butik lägga på sitt inköpspris från en leverantör. Låt säga att produkt A kostar 100:- får butiken lägga på 100:- för att täcka löner, hyra, försäkringar, bankavgifter, eventuella stölder, marknadsföring, påsar, mm. Sen vill staten lägga på 25% i moms. Eller kan butiken lägga på 120:-, 70:-, 150:- vad är rimligt och vem avgör det?

JH
 
vad är rimligt och vem avgör det?

Det avgör kunderna.

Jag kollade lite snabbt på vilken lönsamhet sport- och friluftsbutiker har.
Det verkar som att Naturkompaniet ligger en bra bit ovanför till exempel Addnature, Getout, Stadium och Intersport (som alla ligger på några få procents vinst).

Så Naturkompaniet kanske är onda (jobbigt att man får komma på sina egna motbevis för att det ska bli en vettig diskussion ;) ).

Clas Ohlson har i och för sig ungefär samma vinstmarginal som Naturkompaniet, så de kunde också vara billigare.
 
Men för 17, dom hâller väl inte pâ med välgörenhet.
När jag har gör nâgot för att dra in ett par spänn sâ satsar jag pâ att maximera min vinst. Är jag en ond mäniska? ( OBS, retorisk frâga).
Konsumenter som väljer att handla där har ju gjort just ett val, ett fritt sâdant. Man fâr gâ till Addout och Klätterräven outlet om man vill.
Kul NK om det gâr bra för dom, det är inte mina pengar dom lägger pâ hög :)
 
Allt i sverige är dyyyyrt!
Jag handlar väldigt mycket utomlands!
Elektronik, Whiskey, Vin, Kläder, Båtprylar, Friluftsprylar, Sportutrustning, Fiskeprylar.
Men är det brådis springer jag ibland in på Naturkompaniet för det är den enda butik där jag bor som oftast har det jag behöver just för stunden.
 
Ta nallar som exempel på avancerade produkter, produktionspris ca 50:-, men vad som inte syns är utveckling, nät och runtomapparat. Annars lär det ju inte fungera......
Enkla grejor som knivar och konservöppnare, kåsor och flaskor kostar under kronan i produktion men sen tilkommer givetvis förpackning, distribution, agenter, grossister, speditörer och butiker som alla vill täcka och tjäna på affären, slutligen till 1/4 staten.....
Nej grejorna är faktiskt billiga, i förhållande till hur lång tid du behöver jobba för dem.....jämfört med förr.
 
Ta nallar som exempel på avancerade produkter, produktionspris ca 50:-, men vad som inte syns är utveckling, nät och runtomapparat. Annars lär det ju inte fungera......
Enkla grejor som knivar och konservöppnare, kåsor och flaskor kostar under kronan i produktion men sen tilkommer givetvis förpackning, distribution, agenter, grossister, speditörer och butiker som alla vill täcka och tjäna på affären, slutligen till 1/4 staten.....
Nej grejorna är faktiskt billiga, i förhållande till hur lång tid du behöver jobba för dem.....jämfört med förr.

Du räknar då väldigt lustigt, 1/4 staten?
Säljer jag en pryl för 187,50 (150kr exkl moms) som kostat mitt företag 50kr inkl inköp, lager, frakt, lokal, annonsintäkter så fördelas det såhär av företagets resultat på dessa 100 kr.

OM jag är enskilld näringsidkare och har en miljon om året i resultat
25% egenavgifter
31% kommunalskatt
3% statlig skatt
I din plånbok 41kr

OM jag som anställd VD i eget aktiebolag har en miljon om året i resultat
Arbetsgivaravgifter 33%
67 kr
Kommunalskatt 31% (av 67kr)
-20,77 kr
Statlig skatt 3%
-2,01 kr
i din plånbok kr 44,22
 
Jovisst momsen på det mesta är väl fortfarande 25% dvs 1/4........

Om du vill redovisa totala skattetrycken gör det då men nämnde bara en enskild vara......som exempel.

J
 
För några år sedan var jag ute efter ett kombiverktyg, men ville inte slänga ut för mycket pengar, hitade en leatherman kick hos den lokale "utesäljaren" ( ej NK) han tog 499 för den utan bältesfodral, jag tvekade.

Samma dag efter att ha käkat lunch gick jag ner på "ungkarsdagiset" (Clas i sjön) de hade ett set med samma leatherman kick med bältesfodral samt en leatherman micra till ordinarie pris 399:-, jag köpte direkt!

Tyvärr har den lokala säljaren för mig hamnat mer som en "kläm och känn station" sedan köper man på nätet. Nu lär endel protestera, men när man kan spara upp till 50 % på samma varor varför ska jag ge bort mina surt skattade tusenlappar????
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallefs Naturkompaniets hemsida länkar till Primus. Butiker och leverantörer 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.