Fick deras nya katalog igår, överlag ganska rejäla påslag.
Hittade dock några värstingar; sid113 mer eller mindre ett helt vanligt spännband som du köper på biltema för 19:- NK klipper till med 699:-
sid 29, nån plastkratta till "bärplockare" för 299:-
sid 129, ett hundkoppel i nylon för 349:-
ovanstående lär det vara flera 1000% påslag på. priser som folk uppenbarligen sväljer med hull och hår.
sen finns ju dom "normala" överprissättningarna, vilket i praktiken innebär nån hundring mer rakt över hela sortimenet.
gerber gator machete 399:- jula 289:- = 40% dyrare, för att bara ta ett exempel
med tanke på Naturkompaniets ställning och dominas kan man förmoda att inköpspriserna redan är lägre än hos de flesta konkurrenterna. När jag läser nya katalogen får jag dessutom en klar känsla av att tillverkarna går in och sponsrar ytterligare mot att dom som tex på sidorna 133, 158, 167 får presentera sig lite mer ostört.
Det är klart att dom har mycket och väl instatt personla, stora och lättillgängliga lokaler ganska centralt, men frågan är om inte vi konsumenter ändå mjölkas lite väl hårt?
Borde inte dessa marginaler och påslag indikera att det finns utrymme för flera aktörer?
Hittade dock några värstingar; sid113 mer eller mindre ett helt vanligt spännband som du köper på biltema för 19:- NK klipper till med 699:-
sid 29, nån plastkratta till "bärplockare" för 299:-
sid 129, ett hundkoppel i nylon för 349:-
ovanstående lär det vara flera 1000% påslag på. priser som folk uppenbarligen sväljer med hull och hår.
sen finns ju dom "normala" överprissättningarna, vilket i praktiken innebär nån hundring mer rakt över hela sortimenet.
gerber gator machete 399:- jula 289:- = 40% dyrare, för att bara ta ett exempel
med tanke på Naturkompaniets ställning och dominas kan man förmoda att inköpspriserna redan är lägre än hos de flesta konkurrenterna. När jag läser nya katalogen får jag dessutom en klar känsla av att tillverkarna går in och sponsrar ytterligare mot att dom som tex på sidorna 133, 158, 167 får presentera sig lite mer ostört.
Det är klart att dom har mycket och väl instatt personla, stora och lättillgängliga lokaler ganska centralt, men frågan är om inte vi konsumenter ändå mjölkas lite väl hårt?
Borde inte dessa marginaler och påslag indikera att det finns utrymme för flera aktörer?