Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25?

Conny Haglund

Gäst
Funderar på att köpa ett nytt tält pga att mitt
nuvarande tält (Haglöfs twin peek) är svåruppställt
på klipphällar (man riskerar att blir blöt när det rengnar).
Jag hittade på sportsnet att det hade satt ner priset
på The North Face Moutain 25 och undrar hur det
fungerar i praktiken när man inte kan sätta ner
några pinnar i backen och inte har massa stenar
i flyttbar storlek att förankra tältet i.
- Håller tälten tätt om man inbart använder linor och
marken inte är jämn?
- Hur är det med kvaliten ?
- Är det lättuppsatt ?


Jag känner några som har Hillebergtält Staika och Unna
så jag skall göra "husesyn" nästa gång vi är ute och
paddlar med övernattning och se hur de ser ut i
verkligheten.


Är det någon som har praktisk erfarenhet av högkvalitetstält
som fungerar bra på klipphälar är jag tacksam för tips.
Det jag är ute är ett tält för en person och vikten har inte så stor betydelse.
 

Urban

Gäst
Goda erfarenheter!

Jag äger ett TNF Mountain 25 och är MYCKET nöjd. Kvaliteten är i högsta klass, men det brukar det vara i alla tält i den här prisklassen (Easton-bågar, etc). Tältet är lättuppsatt när du väl knäckt koden, dvs att plocka i alla bågar i kanalerna och sedan resa tältet i ordning svarta, sedan guldfärgade.


Vattentätheten är mycket god. Jag har hittills inte använt den Seam Sealant som följde med och tältet har inte läckt något, trots brutala regnskurar, t ex denna sommar (eller vad det nu var vi hade i juli)!


Jag har begränsad erfarenhet av att använda det på klipphäll, men de gånger jag gjort det har jag alltid haft möjlighet att fästa linorna i något (större stenar, etc). Vid dessa tillfällen har jag alltid haft med mig tunn lina att förlänga befintliga linor med. Tältet är ganska smalt och långt eftersom det primära användningsområdet, klättring, ofta innebär uppsättning på smala klipphyllor. Jag upplever innertältet som något kortare än de uppgivna 224 cm, men har inte kontrollmätt.


Jag läser vidare att du tänkt använda det för en person och min fundering är om det inte är att köpa ett för stort tält. Å andra sidan bryr du dig ju inte om vikten (4 kg)!


Som du säkert vet är tältet helt självstagande, men det som fascinerar mig är hur enormt stabilt och styvt det blir utan några fästpunkter i marken.


Klar köpvarning. "Bomb proof" som amerikanerna skulle uttryckt sig om kvaliteten.


/Urban


PS. Om du känner att någon fråga är obesvarad är du välkommen att fråga om!
 
Mina erfarenheter

Hej!


Jag köpte mitt tält för 3-4 år sedan och använt det året runt.


Tältet är tänkt för situationer med liten plats för tält och där det kan komma att blåsa mkt hårt (dvs klipphyllor och på hög höjd). Jag har fått uppfattningen att detta också är sant. Dock inte provat själv.


Vad jag använt mitt tält till är året runt aktiviteter (främst kajak och vintertältning). Tältet är alldeles idealiskt för uppsättning på hällar utan att fästa några tältpinnar.


Vad jag gillar med tältet är:


- att det är snabbt att sätta upp.


- att det är mycket trevligt ljus inuti tältet.


- att vävarna och pinnar har mycket hög kvalitet


- att tältet är relativt tyst även vid hård blåst.


- att tältet är helt självstagande (dvs du sätter upp tältet och kan sedan ensam flytta det till rätt plats)


- att packpåsen är väl tilltagen och det bara är att knöla ner tältet


- att det finns gott om linor


- att man känner att tältet kommer att funka i alla väder


Vad som jag upplevt som nackdelar är:


- tältet drar på sig mycket kondens vid kalla vinternätter (som fryser till kristaller. Dvs de trillar ner och gör sovsäcken fuktig när man vaknar på morgonen. Detta händer i alla typer av tält vid övernattningen och det är riktigt kallt). I vintras övernattade kompisen i Staika och det verkade som om Staikat inte drog på sig lite mkt kondens. Dvs Staika har ev. bättre ventilation. Jag är osäker på skillnaderna sommartid vid kraftigt ösregn. Vad jag vet är att det INTE regnar in i alla fall.


- Tältet har den amerikanska uppsättningstekniken dvs innertält först och sedan yttertält. Detta innebär att under den tid det tar för dig att sätta i stängerna för innertältet så blir det blött. Att slänga på yttertältet går ytterst snabbt.. Att ha dem separat innebär att man kan ha bara innertältet om man vill. Med svenskt ostabilt väder har jag dock aldrig funderat på detta. Jag tror faktiskt att det går att sätta upp mtn25 och Staika ungefär lika snabbt.


- Stängerna skall fästas i öljetter. Detta är svårt med handskar på. Detta skall dock vara ändrat på de senaste modellerna. Kolla så att det är denna modell som sportsnet säljer.


- För att sträcka ut absiden så kan behöva får ner i alla fall en pinne (eller lägga en sten på linan).


Avslutningsvis så är jag mycket nöjd med tältet. Ett plus för mycket snygg gul färg också. Detta var vad jag kom på nu.


Hälsningar
David - Utsidan
 

Conny Haglund

Gäst
Tältet verkar finnas i två versioner

Tackar för tidigare inlägg det verkar vara ett bra tält till det som jag skall använda det till.


Sedan hittade jag på två versioner av Mountain 25
med olika vävar! Den ena kostar "list" 5 995 Kr och
en polyesterversion för 3 995 Kr, hittade detta i
UTE Magasinet 5/2000 och sedan på utebutikens hemsida. Har letat på The North Face hemsida
utan att hitta skillnaderna mellan versionerna.
Har skickat mail till sportsnet, det verkar vara den billiga versionen(det står polyester i beskrivningen) som de kör specialpris på med 800Kr över listpriset!, det skall bli spännande och se vad för svar man får
eller om jag har missuppfattat något.


Är det någon som känner till skillnaderna, misstänker att man får det man betalar för?
 
Stämmer. Kollade i TNF:s fall 2000 katalog

Mycket riktigt!


Mtn25 finns i två varianter (info från TNF fall 2000 katalog.)


Mountain-25 (tnf:s artnr 30088) - en uppdaterad version - sitt bästa tält i starka vindar


Mountain-25 with polyester fly (artnr 30101) - ett modernt hög-alpint för expedition och extrema vinterförhållanden.


Detta är det enda som skiljer beskrivningarna åt. Alla tekniska detaljer är det samma. Det verkar som om det är något feltryck isåfall. Jag uppfattar det som om åtminstone Yttertältet tekniska beskrivning borde skilja tälten åt.


Återkommer om jag hitta något mer. Alternativet är att ringa Outside som är importören och diskutera detta.


Hälsningar David - Utsidan
 
TNF telt om vinteren

Vi brukte et TNF VE-24 i fjor vinter. Den største ulempen med teltet er at teltduken ikke går helt ned til marken. Vi hadde en stormfull natt og dagen etter var ytterteltet (og alle greiene vi hadde der) dekket av et tykt lag med snø som hadde føyket inn. Mener det er samme konstruksjon på Mountain 25 teltet.


Thomas
 

Urban

Gäst
Två olika vävar

MTN 25 finns med yttertält i:


- Polyester Ripstop (billigare) och Nylon Ripstop


I övrigt skiljer ingenting och jag tror att du klarar dig med polyestervarianten. Nylon är ett dyrare material, helt enkelt. Om jag inte är helt felunderrättad så säljs MTN 25 (och för den delen även övriga expeditionstält från TNF, VE-25, Ambition...) bara med polyesterväv i USA. Nylon är beställningsvara. I Europa har vi valfrihet att ta vilket vi vill.


Jag har själv MTN 25 i Polyestervarianten i en mild "grön" färg som kallas Cactus med enorma TNF-loggor på varje sida. Det har varit med om mycket "bus" och jag är helnöjd. Innertältet är däremot gult och svart och likadant som MTN 25 Nylon.
 
Tips

Detta dilemma gäller alla tält. Det flesta tält som säljs i sverige säljs inte med stormmattor med som standard.


Tipset är att alltid gräva ner tältet ca 50 cm och bygga en schysst kant runt om det hela med hjälp av snön. Detta hjälper en hel del.


Några andra som har bra tips på detta problem?


Hälsningar
David - Utsidan
 
Forskjell på telt

Det er riktig at de fleste telt som selges i sverige ikke har stormmatter, men det hjelper en del om teltduken går helt ned til bakken (som på Hilleberg), TNF teltene har stor åpning mellom teltduken og bakken (ca 10cm). Jeg mener det er avgjørende for om snøen føyker inn i teltet eller ikke.


Thomas
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag valde ett Mountain 25

Det blev ett Mtn 25 i slutänden.
Jag fick det idag och det var ett positivt första intryck som jag fick av det. Det stämmer att det var lättuppsatt även första gången, använde mig av tipsen från Urban. Om lite drygt en vecka skall det bli invigning av tältet i Misterhults skärgård (paddling) och se hur det fungerar i verkligheten.
I ett tidigare inlägg skrev jag om sportnet, tryckfelsnisse hade varit framme på deras sida och nu har de rättat till det (det var nylonversionen de körde med).


Tack igen för ovanstående tips
/Conny
 
mt 24/25

Jag har använt TNF´s VE-25 på Mount Mc Kinley och var då mycket nöjd.
Väl hemkommen till Sverige så köpte jag ett Mountain-24 men blev inte alls nöjd pga konstruktionen. Innertältet först samt de sedvanliga öljetterna till att spänna bågarna!!?? Inte bra...

Kvaliten på de dyra TNF tälten finns inget att klaga på men konstruktionen är för höghöjds expeditioner, inte för svenska förhållanden!

Är du ensam så skulle jag rekomendera ett Hilleberg Unna, som är självstagande, eller H Staika som slår North Face tälten stort...

Fast dom är ju snygga i gult... Annars vet jag inte varför man köper ett TNF tält!
mvh // Miche
 
Nu lyfter jag en väldigt gammal tråd. Jag undrar om någon vet om absiden på TNF tältet är tillräckligt stor för att smälta snö i?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
realout Har någon provat "Taurus I Vaude"? Bo och sova 2
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.