Nagon som cyklat BA-Mendoza?

Jag skulle vilja ha tips om nagra skona stallen, dar man kan ta vilodagar. Samt om det finns nagon bra vag som ar att rekommendera.

Tack pa forhand
 
Istället för att avsluta färden i Mendoza ska du satsa på att korsa Anderna till Vina del Mar vid Stillahavskusten. Resan över Anderna är grymt vacker, speciellt på den Chilenska sidan. Den Argentinska sidan är något kargare men bjuder ändå på många höjdpunkter. En av dessa är Uspallata som ligger tolv mil väster om Mendoza. På grund av stigningen tar det två dagar att trampa dit från Mendoza.
Uspallata är mest känd för att den var inspelningsplats för "Sju år i Tibet" med Brad Pitt i huvudrollen, men den är dessutom känd för alla sina soldagar. Det är nästan konstant solsken i den lilla staden.
Mendoza är en av planetens skönaste städer och du bör absolut ge staden några dagar innan du ger dig av upp i bergen. Ta exempelvis en vinsafari i någon av de närbeliggande vingårdarna medan du vilar benen.

Resan från Buenos Aires till Mendoza bjuder inte på några större höjdpunkter för kameralinsen, men det finns så mycket annat efter vägen. Människorna är enastående gästvänliga och väldigt nyfikna på cyklister. (Lägg all kraft på spanskalektionerna istället för cykelträning innan du ger dig av dit!)
Jag har trampat efter Routa 7 och Routa 8 och höjdpunkterna är den väldiga katedralen i Lujan 6 mil väster om Buenos Aires och San Luis längre västerut. Har du tid och möjlighet ska du ta en omväg och istället för rakt västerut åka nordväst mot Cordoba. Vid sidan av Buenos Aires tävlar om Cordoba om att vara Argentinas "kulturella huvudstad" och är enligt mig strået vassare. Till skillnad mot huvudstaden finns allting samlat på några få kvarter i Cordoba. Jag älskar Buenos Aires men det krävs mycket tid för att göra staden rättvisa.

Enda nackdelen med att cykla i Argentina är att städerna ofta ligger ett par km utanför de större vägarna. Det krävs alltså att man cyklar fram och tillbaka några km för att ta sig till städerna efter exempelvis Routa 7. Studera kartan noga innan du ger dig av varje morgon så att du kan planera dina dagar.
Tänk även på att deras mattider är helt andra än de vi är vana vid i Sverige och de har dessutom siesta i de flesta städer väster om Buenos Aires.
Ett annat litet aber är sträckan mellan San Luis och San Martin (4 mil öster om Mendoza) som mer eller mindre är en halvöken med långa avstånd mellan städerna. Satsa på att campa i den lilla kurorten Balde (två mil väster om San Luis) och nästa natt i La Paz. Köp dessutom en liten ryggsäck (exempelvis Deuter) vars konstruktion alltid erbjuder kallt vatten, så blir det inga problem på denna sträcka. Det kan vara långt till skuggan i detta parti.

Har du gott om tid kan du även ge Uruguay en chans. Det tar typ 2 - 3 dagar från Montevideo till Colonia del Sacramento (med på Unescos världsarvslista) där du tar en båt över till Buenos Aires. Gamla stan i Montevideo är charmant, men höjdpunkten är ändå Colonia del Sacramento. Missa inte!

Lycka till!
/A
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.