Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling.

Re: Inga personliga påhopp tack!

thureb; sa:
En personlig reflexion är att det finns flera potentiella konflikter mellan olika frilufsare i välfrekventerade skogsområden t ex mellan skidåkare och vandrare / cyklister. Skidåkarna vill gärna ha spår där vandrare, hundar, hästar och cyklister inte trampar och gör sina andra behov.

Hälsningar Thure

Thure, jag kan inte låta bli... ;)

Det är sällan som skidåkare och cyklister möts i skogen :)

Däremot så är skidspår väldigt trevliga att cykla i på sommaren

/Mattias
 
Re: Re: Inga personliga påhopp tack!

mlindstrom; sa:
Det är sällan som skidåkare och cyklister möts i skogen :)
/Mattias

På förekommen anledning:
Jag har ganska många gånger mött mtb-cyklister på stigarna/vägarna i Nackareservatet när jag utnyttjat snötäcket för skidåkning. Jag tycker inte om när vissa av mtb-cyklisterna då kör i skidspåren.

Thure
 
Cykling i skidspår

thureb; sa:
Jag tycker inte om när vissa av mtb-cyklisterna ... kör i skidspåren.

Instämmer, det är ett satans oskick, och typiskt för mellansverige, dock ska sägas, att det är ett större problem med folk som går i skidspår och trampar sönder dem, för att inte tala om dem som låter sina hundar orena i dem. Något dylikt skulle knappast förekomma norr om Dalälven. Där har man skidkultur!

Per
 
Re: Cykling i skidspår

ipg289h; sa:
Instämmer, det är ett satans oskick, och typiskt för mellansverige, dock ska sägas, att det är ett större problem med folk som går i skidspår och trampar sönder dem, för att inte tala om dem som låter sina hundar orena i dem. Något dylikt skulle knappast förekomma norr om Dalälven. Där har man skidkultur!

Per

Du har inte varit på Ormberget i Luleå märker jag :)
 
Re: Re: Cykling i skidspår

nermander; sa:
Något dylikt skulle knappast förekomma norr om Dalälven. Där har man skidkultur!

Skidkultur? Där åker man väl skoter, inte skidor? :)

Poäng där Peter. Det finns en sorts beroende hos många norrländska män som verkar ha svårt för att avlägsna sig mer än några meter från skotern eller bilväg på vintern? Finns några etnografiska studier inom området?

Fast det finns faktiskt de som kombinerar skoter och skidåkning. Och skidglädjen kan vinna en hel del på skoterspår och maskingjorda skidspår.

Samtidigt har jag märkt en barnslig förtjusning hos många skkdåkare i alla åldrar som njuter av att bana sin egen väg igenom ett snölandskap på skidor. Tror att det är något som kommer alltmera framöver. Njutningen på en skidtur kan inte mätas i antalet kilometrar eller i farten utan i upplevelsen och upptäckarglädjen.

Thure
 
Re: Re: Inga personliga påhopp tack!

mlindstrom; sa:
thureb; sa:
En personlig reflexion är att det finns flera potentiella konflikter mellan olika frilufsare i välfrekventerade skogsområden t ex mellan skidåkare och vandrare / cyklister. Skidåkarna vill gärna ha spår där vandrare, hundar, hästar och cyklister inte trampar och gör sina andra behov.

Hälsningar Thure

Thure, jag kan inte låta bli... ;)

Det är sällan som skidåkare och cyklister möts i skogen :)

Däremot så är skidspår väldigt trevliga att cykla i på sommaren

/Mattias

det finns väl ingar skidspår på sommaren...
 
Re: Re: Re: Inga personliga påhopp tack!

fuchs; sa:
mlindstrom; sa:
thureb; sa:
En personlig reflexion är att det finns flera potentiella konflikter mellan olika frilufsare i välfrekventerade skogsområden t ex mellan skidåkare och vandrare / cyklister. Skidåkarna vill gärna ha spår där vandrare, hundar, hästar och cyklister inte trampar och gör sina andra behov.

Hälsningar Thure

Thure, jag kan inte låta bli... ;)

Det är sällan som skidåkare och cyklister möts i skogen :)

Däremot så är skidspår väldigt trevliga att cykla i på sommaren

/Mattias

det finns väl ingar skidspår på sommaren...

Visste att dte skulle hugga mig i hälarna :)

Dom "gatorna" som är röjda i skogen då?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miriam MTB i Nackareservatet- vad gäller? Mountainbike 2
grodanbolle MTB i Nackareservatet? Mountainbike 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.