Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling.

crazy; sa:
...tycker det är bedrövligt att ni fördröjer processen då många (många fler är några futtiga 800 pers inkl mig själv som skrev på protestlistan, hmm eller gjorde jag det?) länge velat att nackareservatet just skall vara ett reservat.

Du är uppenbarligen dum i huvudet. Reservat blir det i varje fall som helst. Som formuleringen är nu så är det ajöss och goodbye med MTB i det blivande reservatet, därav överklagandet. Och nej, det ska inte bli några separata MTB-spår. Även vi har rätt att välja vilken stig vi vill i skogen.
 
2190; sa:
crazy; sa:
...tycker det är bedrövligt att ni fördröjer processen då många (många fler är några futtiga 800 pers inkl mig själv som skrev på protestlistan, hmm eller gjorde jag det?) länge velat att nackareservatet just skall vara ett reservat.

Du är uppenbarligen dum i huvudet.

Ja, det är inte utan anledning han kallar sig ”Crazy” kolla den här tråden
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19501
Sakligt är det åt pipan, syftet med reservatet är ju att rädda Hellas åt det s k ”aktiva frilufslivet” och det syftet är redan uppnått, om det kallas reservat eller ej spelar mindre roll. Det avgörande är att kommun och stat inte kommer att bevilja bygglov eller dra nya vägar.

Thure:

Det finns en hel drös överklaganden, sju eller åtta, ett ligger här http://happymtb.org/forum/read.php/1/307438/308018#msg-308018

Jag har haft kontakt med HNS och de jobbar seriöst för att hålla stigarna öppna.

Per
 
Inga personliga påhopp tack!

Trist när det kommer personliga påhopp i debatten sådana trådar kan behöva suddas helt och det vore synd för det här ämnet är angeläget. Försök att förklara sakligt vad du/ni har emot argumenten som framförs i stället.

Skall bli intressant att följa den vidare utvecklingen om cykling i Nackaskogarna.

En personlig reflexion är att det finns flera potentiella konflikter mellan olika frilufsare i välfrekventerade skogsområden t ex mellan skidåkare och vandrare / cyklister. Skidåkarna vill gärna ha spår där vandrare, hundar, hästar och cyklister inte trampar och gör sina andra behov.

Hälsningar Thure
 
Hellas skulle kunna vara en Stockholmsk motsvarighet till Nordmarka i Oslo, om än i liten skala. En stor resurs för för folkhälsan i Stockholm, för lokala näringsidkare inom friluftsbranschen, för Stockholmsfrilufsare av alla de slag, allt ifrån svamplockande barnfamiljer till MTB-cyklister, orienterare, längdskidåkare, långfärdsskridskoåkare osv. Men hallå, man kan ju bli överkörd av dessa vettvillingar på två hjul, de eroderar ju marken med sina cyklar! Detta måste stoppas! Tänk på trädrötterna, ugglorna, myrorna! Herregud, tänk på människorna.
 
ipg289h; sa:
2190; sa:
crazy; sa:
...tycker det är bedrövligt att ni fördröjer processen då många (många fler är några futtiga 800 pers inkl mig själv som skrev på protestlistan, hmm eller gjorde jag det?) länge velat att nackareservatet just skall vara ett reservat.

Du är uppenbarligen dum i huvudet.

Ja, det är inte utan anledning han kallar sig ”Crazy” kolla den här tråden
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19501
Sakligt är det åt pipan, syftet med reservatet är ju att rädda Hellas åt det s k ”aktiva frilufslivet” och det syftet är redan uppnått, om det kallas reservat eller ej spelar mindre roll. Det avgörande är att kommun och stat inte kommer att bevilja bygglov eller dra nya vägar.

Thure:

Det finns en hel drös överklaganden, sju eller åtta, ett ligger här http://happymtb.org/forum/read.php/1/307438/308018#msg-308018

Jag har haft kontakt med HNS och de jobbar seriöst för att hålla stigarna öppna.

Per

Ha ha

Jag tror de flesta här på forumet har förstått att du och jag spelar i hela olika ligor vad gällande knäpphet. Om jag spelar i div 5 så kör du hårt i allsvenskan. Angående tråden som du hänvisar till så var den mer ett utryck på människor ökade egoism och jag har en tendens att blanda ironi och lösryckta ascociationer. Veckan efter blev jag faktisk manglad av en barnvagnmarodör på en buss. Den äldre mannen försökte trycka in en barnvagn i en fullspäckad buss. Det var faktiskt inte så komiskt som det låter.

Kontentan av den tråden var att vi måste lämna plats år varandra. Även folk med barnvagnar måste visa hänsyn. Det var allt. Men jag tror inte du förstår detta så du får fortsätta leva med det helt enkelt.

Ha ha, helt sjukt att jag sitter här och orkar förklara mig tre år senare. Jag gör nog skäl för mitt nick....

God Luck med ditt världsförbättringprojekt. Du är nog ganska unikt som nichat dig inom MtB världen.

By the way. Jag har typ faktiskt inte haft några incidenter alls de senaste åren. Jag hade garanterat bara otur då slumpen spelade mig ett spratt. Så kan det gå.

Punkt. (detta innebär att du får fortsätta diskussionen med dig själv)


[Ändrat av crazy 2005-11-16 kl 04:41]
 
Markus observation var av empirisk karaktär. Avsikten med hänvisningen till tråden om ”barnvagnsmarodörers” och andra ”promenisters” oförblommerade och ökande egoistiska framfart var närmast att peka på beläggande empiri, snarare än att argumentera ad hominem.

Per
 
Hänsyn legitimerar ett individuellt beslutsfattande

Jag precis som alla andra människor är födda här på jorden under samma villkor. Det innebär att ingen människa har tillstånd att berätta för mig vad jag ska alternativt inte får göra. UNDER FÖRUTSÄTTNING att det jag gör EJ har negativ påverkan på tredje part. Det hela går i paritet med ett liberalt marknadsekonomiskt tänkande. Problemet är helt enkelt det gamla vanliga, marxist-kommunistiska funderingar är allt för frekventa i dagens samhälle.

Jag känner mig mycket motiverad att åka till Nacka och med gott hänsynstagande cykla där om det blir förbjudet.


Mikael
 
Det skulle vara riktigt tråkigt om cyklingen förbjöds inte för att jag brukar bry mig allt för mycket om var man får och inte får cykla men när cykling förbjuds i ett helt område så är det jäkligt tråkigt.
 
Iceface; sa:
Det skulle vara riktigt tråkigt om cyklingen förbjöds inte för att jag brukar bry mig allt för mycket om var man får och inte får cykla men när cykling förbjuds i ett helt område så är det jäkligt tråkigt.

Vad jag vet så handlar det inte om att förbjuda cykling. Man kommer fortfarande att få cykla på de utmärkta anlagda slingorna som är väldigt frekventa i området.

Det det handlar om är att man inte får cykla fritt i naturen. Det tycker jag är rimligt med tanke på att det skall bli ett reservat.
 
Förbudet är ologiskt och urbota dumt

I och med att förbudet drabbar hundratals mtb-cyklister så är det allvarligt.

Dessutom så löser förbudet inte något problem. Den irrtation som förekommer mellan cyklister och andra eller för den delen mellan cyklister i Nackareservatet uppstår pga vissa cyklister rör sig väl snabbt där det är trångt och skymd sikt på grusvägar och anlagda stigar och där skall det fortsatt vara tillåtet att cykla.

Tvärtom kan förbudet leda till att mtb-cyklisterna i ännu större utsträckning frekventerar grusvägarna / grusstigarna och irriterar andra som vistas eller promenerar där.

Tyvärr så tror jag att vissa Nackapolitiker har en avog inställning mot cyklister det har tidigare förekommit omotiverade förbud mot cykling på anlagda stigar vid Lilla Sickla.

Cykling bör i det stora hela generellt uppmuntras men cyklisterna skall naturligtvis visa hänsyn och följa allmänna trafikregler som naturligtvis gäller överallt både på vägar och stigar samt på andra cykelbara ställen som isar, fält hedmark i skog osv.

Thure
 
Re: Förbudet är ologiskt och urbota dumt

thureb; sa:
Den irrtation som förekommer mellan cyklister och andra eller för den delen mellan cyklister i Nackareservatet uppstår pga vissa cyklister rör sig väl snabbt där det är trångt och skymd sikt på grusvägar och anlagda stigar och där skall det fortsatt vara tillåtet att cykla.

Det är en riktig observation. Annorlunda uttryckt, cyklisterna bör hålla sig där det inte går att dra barnvagn. Konflikterna uppstår huvudsakligen på släta snabba barnvagnsvänliga stigar, där man kan blåsa på rejält.

Mickael, det är ingen MTB cyklist som är intresserad av att cykla "fritt i naturen". Cyklister håller sig på stigarna av det enkla skälet att cykling vid sidan av dem medföra att man får kvistar o grenar o diverse annat material i drivlina o ekrar. Härvidlag är faktiskt cyklister bättre för naturen. Om man förbjöd folk att gå på stigarna skulle dessa smalna och mer natur vara orörd.

Per
 
crazy; sa:
Vad jag vet så handlar det inte om att förbjuda cykling. Man kommer fortfarande att få cykla på de utmärkta anlagda slingorna som är väldigt frekventa i området.

Det det handlar om är att man inte får cykla fritt i naturen. Det tycker jag är rimligt med tanke på att det skall bli ett reservat.

Jag fattar inte varför du skriver här om du inte är intresserad av mountainbike.

Sen har du uppenbarligen missat den lilla detaljen att det enligt den lokala ordningsstadgan är förbjudet att cykla på markerade motionsspår i Nacka kommun.

Du kritiserar uppenbarligen mig för att reservatsbildningen fördröjs. Kan du vänligen förklara exakt vad som är problemet med det? Vad är det för tragiskt som kommer att inträffa i och med denna fördröjning?

Sen skulle jag gärna att du utvecklar din bild av vad det innebär att inrätta ett kommunalt naturreservat, eftersom du anser att det är rimligt att besluta om cykelförbud vid en reservatsbildning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miriam MTB i Nackareservatet- vad gäller? Mountainbike 2
grodanbolle MTB i Nackareservatet? Mountainbike 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.