Muurikka + eldkorg=sant?

Gott folk,

Corona härjar och vi tänker umgås utomhus med några tillresande. Det ska ätas och vi har ingen grillplats på tomten. Muurikkan ska nog användas,men jag funderar på om det går att använda en eldkorg som "värmekälla". Någon som testat?

/A

1608116090900.png
 
Jag har en sån till min, min är mer som ett oljefat i storlek med fyrkantiga hål för lufttillförsel
Törs man be om en länk?

Just denna är från Classe och verkar ha en diameter på ca 40 cm. Det hade väl önskvärt med en större men detta är i alla fall en billig lösning. man kan ju steka i omgångar om det behövs.

Tack för svar!
 
typ sån är min, 50cm i diameter, eldar med ved eller kol, men lagar ju inte mat förrän det är glöder,, dock svårt att få lagom varmt, har en 60cm och en 80cm muuriika.
 
Vi har en eldkorg som den på din första bild, inköpt utan eftertanke för ganska många år sen nu. Den är väldigt vindkänslig. Det står gärna som en kvast av eld ut åt sidan om det blåser minsta lilla och veden brinner upp i ett jehu. Värmer sådär. Skulle inte få för mig att försöka med en muurikka på den, faktiskt.

Ett riktigt felköp för oss som bor vid kusten. Den kanske funkar bättre i vindstilla miljö, men var jag som du skulle jag satsa på en modell med mindre hål och mer vägg, sådan som de andra svararna länkat till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.