Multifuelkök med gasmöjligheter...

Är det inte lika bra att köpa en bensinkök man trivs med och sen en liten pocketrocket eller liknande. De där 90 g extra är itne så tungt att bära och man slipper ändra köket stup i ett.
 
Är det inte lika bra att köpa en bensinkök man trivs med och sen en liten pocketrocket eller liknande. De där 90 g extra är itne så tungt att bära och man slipper ändra köket stup i ett.
Jo det är det. Mitt Primus MFS skaffade jag med syftet att köra med gas under varma årstiden, bensin/fotogen under den kalla. Verkade smidigt att bara behöva ett kök. Men multifuelköket låter mycket (MYCKET) och ger dålig effekt på gas. Bättre med ett renodlat gaskök under varma årstiden.

Raskesven
 
Det beste alternativet må da være et Coleman bensinkøk som er nesten like lett å bruke som et gaskøk. Ingen forvarming om sommeren, men du må pumpe.
Om vinteren forvarming med pasta.

dsk

Du tipsade om Coleman (Exponent) i en tråd jag hade om MF-brännare,nu undrar jag om du har någon erfarenhet/tankar om hur det är med bränsleförbrukningen.Är det nån skillnad gentemot andra brännare,eller är den så enkel och smidig som den ser ut att vara?


peter
 
Du tipsade om Coleman (Exponent) i en tråd jag hade om MF-brännare,nu undrar jag om du har någon erfarenhet/tankar om hur det är med bränsleförbrukningen.Är det nån skillnad gentemot andra brännare,eller är den så enkel och smidig som den ser ut att vara?


peter

Jag har ett Msr Whisperlite som ska funka med båda (finns iaf två olika munstycken till det), det är iaf underbart att ha att göra med när det gäller bensin och är väldigt robust. (mitt ex minns jag inte exakt hur gammalt det är men det är iaf ett tvåsiffrigt kök, köpt begat av en vän).
Det är mycket tyst för att vara ett MF.
Hur man löser anslutningsfrågan när man kör på gas vet jag inte, inget jag testat. För mig är det nog så smidigt med bensin året runt.
 
Att multifuelköken låter som reaplan, det vet jag....
Men jag hade inbillat mig att de skulle vara tystare under gasdrift - är det en villfarelse?
 

avslutad210712

Gäst
När man efter tags gaskörande tröttnar på pryttlar och slangar skaffar man ett toppmonterat kök som t ex Pocket Rocker, det räcker länge. Multifunktions användbarheter i all ära men ute vill säkert du som jag ha det enkelt och lätt. Att värdera allt utifrån KISS perspektivet är ett sätt att komma närmare naturen...
Men de flesta MF kök går med lite puhl att köra med gas, inte lättare, inte effektivare men det går.
//J

Efter några år med Omnifuel testade jag att köra Optimus Crux på första vandringen i sommar och det blir ingen mer gång med toppmonterat gaskök. Lätt och enkelt - javisst, Men problemet är vindskyddet och framförallt effekten när gasflaskan börjar krypa under halvfull eller rättare sagt bristen på effekt.
 
Du tipsade om Coleman (Exponent) i en tråd jag hade om MF-brännare,nu undrar jag om du har någon erfarenhet/tankar om hur det är med bränsleförbrukningen.Är det nån skillnad gentemot andra brännare,eller är den så enkel och smidig som den ser ut att vara?


peter

Min beste erfaring er forgjengeren til dette: http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=550B725&categoryid=24752
Jeg har anvendt dette fra tid til annen gjennom mer enn 15 år. Med fotogentilsats er køket inte mycket bra, men på bensin er det bare å fylle 2/3 fullt. pumpe å tende som et gas-køk.
Evt forvarming når det er kjølig er lettest med pasta. Når det gjelder coleman exponent henviste jeg kun til reklam, men har stor tro på produktet.

Jeg er av likevel ganske konservativ, og hadde gjerne hatt et KAP, beste alternativ til KAP er kanskje Trangia Multifuel. Selv om dette er en s.k. multifuel så er det absolut et bra fotogenkøk.
Mange andre multifuel er nok mer bensinkøk, og som "fotogen-fan" er valget klart.

dsk
 
Jag har för mig att Optimus Nova i praktiken gâr att köra med gas, men att anlendingen till att Optimus inte gâr ut med den information i sina broshyrer är Novan inte har de nödvändiga typgodkänningarna etc. för detta. Eller nàt sânt?

Det stämmer nog med de flesta kök som provkörs innan försäljning, som Nova och XGK till exempel. De provkörs med gas inhouse...

Så in i garaget med er och börja fila :).

//J
 
Min beste erfaring er forgjengeren til dette: http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=550B725&categoryid=24752
Jeg har anvendt dette fra tid til annen gjennom mer enn 15 år. Med fotogentilsats er køket inte mycket bra, men på bensin er det bare å fylle 2/3 fullt. pumpe å tende som et gas-køk.
Evt forvarming når det er kjølig er lettest med pasta. Når det gjelder coleman exponent henviste jeg kun til reklam, men har stor tro på produktet.

Jeg er av likevel ganske konservativ, og hadde gjerne hatt et KAP, beste alternativ til KAP er kanskje Trangia Multifuel. Selv om dette er en s.k. multifuel så er det absolut et bra fotogenkøk.
Mange andre multifuel er nok mer bensinkøk, og som "fotogen-fan" er valget klart.

dsk

Efter lite sökande hittade jag den här recensionen från -04,och på den verkar den ju lovande.Lägg därtill en Norrman som talar väl om den så blir valet enkelt.Tackar.


peter
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.