Hajkbricka för multifuelkök

Hej
Jag har haft en al form som underlägg till Optimus Nova helt löst. Plåten är ca 25*40 och den funkar bra men gillar tanken på att ha köket fast monterat på en bricka. Har sett någon som monterat på skärbräda i vit plast. Någon på en grov träskiva. Jag skulle givetvis kunna sätta skruvar i min al plåt.

Ner på detaljnivå vad tror ni är bäst.
Spännband eller gummiband för fästa flaskan?
 
Hej
Jag har haft en al form som underlägg till Optimus Nova helt löst. Plåten är ca 25*40 och den funkar bra men gillar tanken på att ha köket fast monterat på en bricka. Har sett någon som monterat på skärbräda i vit plast. Någon på en grov träskiva. Jag skulle givetvis kunna sätta skruvar i min al plåt.

Ner på detaljnivå vad tror ni är bäst.
Spännband eller gummiband för fästa flaskan?

Gummiband åldras över tid mer än spännabnd gör, men gör du en smart konstruktion så du enkelt kan montera nya gummiband, spelar det mindre roll. Ett enkelt sätt att montera/fästa gummiband är ju bara ett hål och en knut på baksidan men hamnar det under kan det blir problem att få det att stå stabilt på hårt helt plat underlag, men mindre problem på ojämn mjuk naturmark. Alterntivet är väl att fästa någon form av ögla på ovnasidan att fästa gummibanden i. Att trä spännband genom en smal skåra/hål gör nog marginelt på stabiliteten på hårt jämt underlag.

Hur varmt blir det under köket? Värt att tänka på om du väljer plast eller trä samt hur lätt/svårt det är att göra rent från spild mat, läckt bränsle etc.

/Patrik, med lös hajkbricka i trä/plywood
 
Använder en träplatta med fastlimmad tunn aluplåt under brännaren ifall det blir spill. Både brännare och flaska sitter fast i plattan. Kan vända hela köket upp och ner utan att något lossnar. Stabilt och säkert om du ska köra köket inne i tältet eller i absiden.
20220101_100641.jpg
 
Använder en träplatta med fastlimmad tunn aluplåt under brännaren ifall det blir spill. Både brännare och flaska sitter fast i plattan. Kan vända hela köket upp och ner utan att något lossnar. Stabilt och säkert om du ska köra köket inne i tältet eller i absiden.Visa bilaga 37896

Spännande med linspännare som fästen.
Jag har en al plåt och funderar på dra fast köket med bult dvs lite pyssel om man vill ta loss köket. Hur ser du på behovet att ta loss köket?

Sedan ser det ut som slangen på Primus är längre än på Optimus.
 
Man tager det man haver. Jag vrider bort "linsträckarna" som fungerar som spärrar och tar bort köket när jag packar det. Har även små genomgående skruvar genom plattan som göra att hela köket sitter helt fast under linsträckarna.
Som du ser finns det även tre klamrar vid kanten av alu-plattan. Dessa är till för att spänna fast mitt andra kök (MSR wisperlite) om jag använder det.
20220101_100731.jpg
 
Allt blir inte bra.
Reglage går inte att vrida och går inte utan justering rotera 90 grader.
Nu är jag inne på att Kapa plåten för att få reglaget utanför plattan vilket minskar skyddet av köket när det transporteras.
 

Bilagor

  • IMG_20220101_141509.jpg
    IMG_20220101_141509.jpg
    2.3 MB · Visningar: 117
Allt blir inte bra.
Reglage går inte att vrida och går inte utan justering rotera 90 grader.
Nu är jag inne på att Kapa plåten för att få reglaget utanför plattan vilket minskar skyddet av köket när det transporteras.

Jag kan Kapa plåten vid fötterna närmast i bilden.

Men även flytta och vrida köket så handtaget sticker ut på höger sida då kan man Kapa plåten långsidan och få en smalare platta.
 
När jag tittar på era bilder av fast monterade brännare och bränsleflaskor undrar jag stillsamt:
Hur flippar ni enkelt och snabbt flaskan mellan ON och OFF -lägena? Eller använder ni inte den
funktionaliteten? Med spännband synes det mig liiite bökigt?
/Odd
 
När jag tittar på era bilder av fast monterade brännare och bränsleflaskor undrar jag stillsamt:
Hur flippar ni enkelt och snabbt flaskan mellan ON och OFF -lägena? Eller använder ni inte den
funktionaliteten? Med spännband synes det mig liiite bökigt?
/Odd

Jag har inte använt min konstruktion ännu men att lossa på bandet och dra ut flaskan för att vända den kommer inte tillhöra högre ingenjörskunskapen. Sedan vända till onläge när köket slocknat och trycket är borta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.