MTB med elmotor i naturresevat?

Hur vida en 25 kg EMTB  utan elassistans sliter mer än en 10 kg MTB, kan ju diskuteras, då du lätt kör betydligt vildare (och förmodlingen även betydligt längre) i terrängen med din lekfulla 10 kg hoj än din tunga klumpiga EMTB.

 Med elassistans blir det ju en helt annan femma. Ty nominell 250W kan ju i praktiken innebära maximalt 600W i assistans i s.k. turbo-läge (t.ex. på Bosch CX-motorn). Lägg sedan till kanske 500 W från cyklistens topptrampkraft, så snackar vi alltså kanske totalt max 1100W. Alltså drygt 1,5 hk! Å då sliter det ju givetvis en hel del på ett löst underlag.

Sedan vad gäller naturreservatets syfte, så lär det väl stå i länsstyrelsens reservatsbeslut. Alla naturreservat har ju inte syftet att maximera naturnyttan, utan de kan ibland ha helt andra syften.

I vissa rara växter etc. behöver ju också ha regelbundna störningar, för att kunna överleva. Å vissa banområden för enduro/motorcross har också visat sig ha en förvånansvärt god artrikedom.

Dock, i vissa reservat får det inte cyklas, vare sig med EMTB, MTB eller vanlig cykel och det beslutet ska givetvis respekteras fullt ut!
/Niklas
 
Senast ändrad:
Min långa erfarenhet säger mig att ingen, med trovärdighet, kan påstå att h*n vill cykla EMTB  utan elassistans i skog och mark, för att sedan ha assistansen påslagen dit och hem.

Kör man EMTB, så vill man helt enkelt ha elassistansen påslagen under resan dit, resan hem  och på turen över stock och sten!

Å som sagt, battericykling ingår inte i allemansrätten, utan det kräver helt enkelt markägarens uttryckliga tillstånd. I annat fall får du hålla dig på vägarna!
/Niklas

Det är tur att du inte är polis, åklagare eller liknande, som hänvisar till hur "man" gör. Det är inte ett hållbart argument eller bevis, oavsett hur många ord i din text du väljer att feta.
 
Det är tur att du inte är polis, åklagare eller liknande, som hänvisar till hur "man" gör. Det är inte ett hållbart argument eller bevis, oavsett hur många ord i din text du väljer att feta.
Tur för vem?

Din trovärdighet är och förblir noll, när du hävdar att du cyklar din EMTB utan elassistans I terrängen, för att sedan sätta på elasistansen så fort du når bilväg.
/Niklas
 
Tur för vem?

Din trovärdighet är och förblir noll, när du hävdar att du cyklar din EMTB utan elassistans I terrängen, för att sedan sätta på elasistansen så fort du når bilväg.
/Niklas

Jo jag har förstått att det är så du resonerar. Du hänvisar til hur "man" gör. Du framför en åsikt och vad du tror, inget annat än så.
 
Jo jag har förstått att det är så du resonerar. Du hänvisar til hur "man" gör. Du framför en åsikt och vad du tror, inget annat än så.
Skulle du (eller någon annan) åka fast för att ha cyklat EMTB i terrängen, så är det nog du som har bevisbördan. Å då gäller det det att ha en trovärdig story, (vilket vi hittills inte sett röken utav).
/Niklas
 
Tycker att man kan ha högre krav på sig själv om vad man gö, än att "det kanske inte är förbjudet" och "liten risk att man åker fast".
 
Det är väl ändå den som anklagar som har bevisbördan, inte den anklagade.
Räcker att man ser någon cykla en EMTB i terrängen, så är det ju en indikation nog på elassistans.

Sedan är det alltså upp till cyklisten att bevisa att denne inte hade elassistansen aktiverad.

Eller vad anser du att det ska krävas för bevis, då?
/Niklas
 
Räcker att man ser någon cykla en EMTB i terrängen, så är det ju en indikation nog på elassistans.

Sedan är det alltså upp till cyklisten att bevisa att denne inte hade elassistansen aktiverad.

Eller vad anser du att det ska krävas för bevis, då?
/Niklas
Du använde orden "åka fast" så jag antar att du tänker dig en domstolssak, och i så fall är det såklart åklagarens uppgift att lägga fram bevis för att brott begåtts. Inte den tilltalades sak att bevisa att brott inte begåtts.

Vad jag anser ska krävas är fullständigt irrelevant. Det är domstolens sak, inte min, att avgöra om bevisen åklagaren lägger fram håller.
 
  • Gilla
Reactions: DaK
Du använde orden "åka fast" så jag antar att du tänker dig en domstolssak, och i så fall är det såklart åklagarens uppgift att lägga fram bevis för att brott begåtts. Inte den tilltalades sak att bevisa att brott inte begåtts.

Vad jag anser ska krävas är fullständigt irrelevant. Det är domstolens sak, inte min, att avgöra om bevisen åklagaren lägger fram håller.
Å jag hävdar att EMTB ska vara bevis nog för polis/åklagare. (Ty det kan ju lika gärna bli böter direkt på plats för "tagande av olovlig väg").
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.