MTB med elmotor i naturresevat?

Om bevisen håller prövas i domstol. Trovärdigt eller ej...

Alltid trist när domstolar skämmer ut sig! Se bara på den omtalade s.k. snippa-domen t.ex.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Åklagaren säger väl bara att du har färdats med ett elassisterat fordon. Jag tror inte det går att argumentera att elcykeln inte är elcykel bara för att du för tillfället inte använde motorn.

Det är ungefär som om man skulle parkera bilen i skogen och neka till att man kört den dit så man inte kan fällas för terrängkörning.
Ungefär så tänker jag också. Alltså...kör inte med elcykel där det är naturreservat. Det är väl där vi landar i diskussionen.

"Det var Mållgan som cyklade!"
 
Det är ju solklart. Regleras i Jaktlagens §35

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

OK, det var uppstyrt i lag, det kände jag inte till tidigare men det är i mina ögon (dock icke-jägare) en rimlig paragraf.

/Patrik
 
För du talan för andra än dig själv i denna fråga?
Jag delar uppfattningen att det känns märkligt att cykla elMTB med motorn avslagen i naturen men att ha motorn påslagen på vägen till och från naturen. Att kånka runt på batterivikt i onödan i naturen känns för mig främmande.
Jag cyklar inte elMTB alls i dagsläget.

/Patrik
 
Jag delar uppfattningen att det känns märkligt att cykla elMTB med motorn avslagen i naturen men att ha motorn påslagen på vägen till och från naturen. Att kånka runt på batterivikt i onödan i naturen känns för mig främmande.
Jag cyklar inte elMTB alls i dagsläget.

/Patrik
Utöver batteriet, så blir det ju också en 2-4 kg tung elmotor att släpa på...
/Niklas
 
Har ingen el-cykel och kan väl tänka mig att de blir lite väl tynga att cykla utan motor men ändå:

Tycker transporten till skogen är mycket tråkigare och jobbigare än turen i skogen så nog skulle jag kunna tänka mig att cykla med assistans till skogen och sen utan motor när jag väl är där.

En annan möjlighet är att man kan cykla på vägar med el upp och cykla utan motor ned och man har långa backar.

Om man bara har en cykel och det fungerar att cykla med den utan assistans kanske man väljer att cykla uten el istället för att göra något annat.

Kan också vara så att stora delar av turen går där man får cykla med el men så har man ett kort parti där man inte får det.
 
Har ingen el-cykel och kan väl tänka mig att de blir lite väl tynga att cykla utan motor men ändå:

Tycker transporten till skogen är mycket tråkigare och jobbigare än turen i skogen så nog skulle jag kunna tänka mig att cykla med assistans till skogen och sen utan motor när jag väl är där.

En annan möjlighet är att man kan cykla på vägar med el upp och cykla utan motor ned och man har långa backar.

Om man bara har en cykel och det fungerar att cykla med den utan assistans kanske man väljer att cykla uten el istället för att göra något annat.

Kan också vara så att stora delar av turen går där man får cykla med el men så har man ett kort parti där man inte får det.
Då tycker jag får man får lägga om sin rutt så man håller sig endast på ställen där elcykling är tillåten.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.