Mt Blanc

Är det fransk guide att hålla i handen, boka stuga för dig, lagad mat etc som du letar efter?

Eller söker du ett team med mer erfarenhet än dig som planerar att åka och har platser över?
 
Hej

Det finns olika att välja på men vill du ha en svensk guide så finns Alpinemadness.se och Mountain Guide Travel.
 
Hej,

Var i Monte Rosa i somras med Icicle Mountaineering, en brittisk arrangör som har kontor i Chamonix. Tyckte det var helt OK. Annars är väl Jagged Globe den mest kända vad jag vet. Går ju att boka guide direkt via guidekontoret i chamonix också fast är du novis så skulle jag nog rekommendera ett lite mera uppstyrt program.
 
UCPA brukar vara ett bra novistips. Då får du allt uppstyrt med guide, resa, mat, boende, lite träning och får låna den utrustning du inte har. Förhållandevis bra pris också.
 
UCPA brukar vara ett bra novistips. Då får du allt uppstyrt med guide, resa, mat, boende, lite träning och får låna den utrustning du inte har. Förhållandevis bra pris också.

Jag har sett några guider med klienter där nere. Guiden går två meter bakom och berättar i princip varje steg man skall ta. Tycker det borde kännas lite som dagisbarn i snöre. Vill man det är det väl helt ok. Det finns plats för alla på berget från guidad tur till självständig expedition i alpin stil.

Som jag förstår UCPAs katalog kör de mera en alpin kurs på två veckor där Mt Blanc är slutmålet. Tanken där är väl att man faktiskt skall lära sig att bli en självständig alpinist. Är du intresserad av att självständigt kunna hänga med ett gäng ut är det något att sträva mot. Att gå med erfarna kompisar är inte samma sak som att gå guidat, där du lägger över huvudansvaret på guiden. Då måste du själv kunna göra alla bedömningar och vara en säker länk i replaget. Å andra sidan tycker jag att det är en tillfredsställelse och en trygghet i att endast klättra berg där jag vet min egen förmåga och mina kunskaper räcker till, utan att vara helt utlämnad till en annan människas goda omdöme. Bergen står kvar tills/om jag når dit att jag fixar dem själv. Men smaken är som baken...
 
Jag funderar på att dra ner och ta toppen på egen hand. Vad jag har är konditionen till det och naturvana, inte alpinvana. Kommer jag upp på detta eller bör man ha en dagismamma?

Någon som varit där kanske kan berätta kortfattat vad det innebär.

mvh
 
Jag skulle verkligen avråda någon som helt saknar alpin erfarenhet att ge sig på Mt Blanc på egen hand. Ett stort antal människor dör varje år i chamonixdalen, många på Mt Blanc för att de är på ställen de inte borde vara eller gör saker de inte borde göra.

Har själv aldrig varit uppe på MB, men andra toppar runt 4500.
 
Om man inte har mer erfarna polare som man kan följa med, och vilka är beredda på att ta på sig merarbetet som extraansvaret innebär, så är det bästa att hyra en guide. Alla har vi varit nybörjare någon gång. Är det ens premiärtur i Alperna vore dumt att chansa. En guide har utbildning, erfarenhet och betalt för att instruera/lära och se efter dig. Det är något du inte kan förvänta dig av en erfaren polare. Ibland är det så att en person kan massa saker, men vet inte hur man lär ut.

Alltså Anders, mitt råd är att du inte ska känna dig pressad till att kunna allt själv. Gå du med guide. Förhoppningsvis blir det en positiv upplevelse som gör att du vill utvecklas, och vem vet, om några år kanske du, och några polare, kan genomföra en självständig bestigning av Mt Blanc.

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.