Bestigning av mount Blanc

Hejsan!

Jag har alltid velat bestiga mt Blanc och håller nu på att kolla runt om det är möjligt att boka in det inför sommaren. Jag skulle vilja be om råd från er här på utsidan, t ex var man kan leta osv. Just nu är jag inne på en sida "klätterkurser.se" vilket verkar låta bra. Har ni tips på andra sidor?

Dessutom, Jag vet att det har varit liknande trådar om detta ämne då folk här på forumet har snackat ihop sig till att tillsammans åka till Mt Blanc på sommaren , dock verkar det inte ske något sådant just nu, men om det finns några här som skall ner så är jag intresserad ;).

Jag hoppas verkligen att det inte är försent för att boka in något, men jag vet att dom på klätterkurser.se verkar vilja att man ska ha grundkunskaper om klättring innan man får boka in sig. Jag har aldrig bergsklättrat förut, men skulle gärna vilja lära mig! Det vore idealt om jag skulle kunna ta en grundkurs ihopkopplat med mt Blanc, även här hade "klätterkurser.se" några förslag.

Bestigningen av mt Blanc (inklusive några övernattningar på hotell och andra bestigningar) verkar ligga på 8495 kr för 5 dagar. Om det är möjligt att genföra detta ännu billigare så är jag öppen för förslag! Ju billigare desto bättre, särskilt då jag inte direkt behöver unna mig lyxmiddagar på hotell osv.

Grunkurs i bergsklättring för 2 dagar á 8 timmar verkar ligga på ca 2000 kr.

Här är länkarna till de sidor jag kollat:
http://www.klatterkurser.se/guidad_klattring/mtblanc_bestigning.asp
http://www.mountainevent.se/grundkurs_klippklattring.asp
 
Det är svårt att ge precisa råd eftersom du inte skriver något om förkunskaper. Vad har du gjort innan? Har du glaciärkunskaper? Kan du grundläggande inknytning i replag? Är du van vid svenska vinterfjäll? Har du varit på höjder uppåt 3000 m? Har du god kännedom om din kropp och vet dina gränser? Du riskerar att få råd på fel nivå. På för låg om du ändå har klätttererfarenhet, för hög om du är helt nybörjare.

Men jag läser mellan raderna att du inte klättrat så mycket berg? Då är Mt Blanc ett ambitiöst projekt, men inte omöjligt. Mt Blanc är inte ett tekniskt klätterberg. Mest en lååång brant vandring på glaciär. Utmaningarna ligger i att behärska höjden, kylan, vädret, lavinrisker, sprickor, ceracer, överhäng, din kropp i en ny miljö, hårt arbete under många timmar (lätt uppåt 12 h), trötthet, stegjärn och isyxa samt mat/vätska i kall miljö. Ganska långt från vanlig klippklättring. Utmaningen med bergsbestigning är att man måste vara allmänbildad i olika klätterdicipliner då allt kan dyka upp. De tekniska svårigheterna behöver inte vara så stora, men du gör det i kyla och på hög höjd.

Du har tre val:
1. Hyra en guide som leder dig till toppen. Guiden tar hela ansvaret och talar om allt du ska göra. Dyrt och du lär dig knappast alpinism, men du får stå på toppen om du bara orkar.
2. Gå en kurs i alpinism (inte klippklättring) och sedan åka med en kompis, som också gått kursen. Du är grön men vill bli alpinist på riktigt? Perfekt väg in och ett roligt projekt med en polare. UCPA har prisvärda kurser i alpinism. Har varit med dem på klippklättring och det var en underbar upplevelse. Har bara hört bra om deras andre aktiviteter. Är du lite tätare har de en lång kurs som slutar med en bestigning av just Mt Blanc. Borde kosta ungefär vad en guidad bestigning kostar och då får du en riktig alpinismkurs på köpet. Runt Keb finns det flera som ger alpinismkurser. Friluftsfrämjandet bl a.
3. Åka med erfarna kompisar. Detta var min väg in i klättringen. Hade väl gjort en via ferrata innan och lite klätterväggar. Detta kräver dock att du har en ganska gedigen bakgrund i vinterfriluftsliv. Du måste i grunden kunna ta hand om dig själv i kalla miljöer. Du kan inte lämpa över ansvaret för din säkerhet på dina kamrater, som man gör på en guide. De förväntar sig att du aktivt kan hjälpa dem om det går åt helvete. Att knyta in sig med en annan människa är en förtroendeförklaring att ni lägger ert liv i den andres händer. Innan gör ni några småturer och övningar, där ni går igenom det som är nytt för dig. Det är helt okej att vara den svagaste länken i gruppens säkerhetskedja, någon ska ju vara det och lära sig, men man ska vara en riktig länk och inte ett snöre. Du måste ha ett eget driv att lära dig och öva öva öva.

Vad som passar dig bäst vet du bara själv. Mt Blanc-massivet är det dödligaste (i antal) i världen. Mest för att så många klättrar där, men också för att det lockar många nybörjare som inte är tillräckligt förberedda.

Play it safe och lycka till!

Anders
 
UCPA låter intressant, fast det stod ingenting om vad de tar för priser, jag antar att jag måste ringa dem om det. Deras långa program lätt väldigt bra, skulle nog kunna fungera.

Angående det här med förkunskaper och tidigare erfarenheter... Allt jag kan säga är att jag har viss fjällvana och erfarenhet av fjällvandring. Jag vet inte hur mycket jag skall gå in i detalj eftersom det blir en hel del att skriva, men huvudsaken är att jag aldrig har hållit på med rep, karbinhakar, isyxor, och dylikt. Jag har "klättrat" flera berg i den betydelse att jag tagit mig till toppen med hjälp av fötterna. Glaciärer har jag hållit mig borta ifrån pga. att de kan vara...oförlåtande, speciellt om man inte ens har isyxor eller stegjärn på sig.

Jag ser mig inte som den mest händigaste personen, tror därför att en sådan här alpinism-kurs skulle kunna ge väldigt bra kunskaper när man får lära sig att hantera alla saker och prylar så att det sitter i bakhuvudet när man väl är på plats och förberedd för bestigningar.

Annars har jag alltid haft relativt lätt för mig att prestera i fysiskt ansträngande moment (låg fetthalt) så att jag tror inte att det fysiska kommer att ställa till med allt för stora problem. Och konditionen går rätt fort att få upp till bra nivå. Frågan om hur min kropp kan hantera t ex syrebrist kvarstår eftersom jag bara varit som högst på kebnekaise sydtopp.

Tack annars för informationen! Och kom gärna med fler synpunkter! Ju mer vi diskuterar detta desto seriösare tar jag hela denna grej :)
 
Då har du svaret själv, en seriös alpinism-kurs. Ta med en polare så ni kan bli ett bra replag i framtiden. Sen är det bara ni själva som sätter gränserna.

Sommarpriserna på ucpa brukar dyka upp här i feb mars. De brukar vara förmånliga. Min klätterkurs på 5 dagar gick på 3700 inkl mat boende instruktör och utrustning.
 
Ucpa

UCPA har (haft i alla fall) en 10dagarskrs där toppförsök på Mont Blanc ingår. Jag gjorde denna 1999 och man utgår från Argentiere-centret. Nu är ryktena om dess renovering intensivare än någonsin tidigare så om UCPA ger MontBalnckurs till sommaren får vi väl se när sommarkatalogen kommer. Kanske med Chamonix-centret som bas?
Jag har för mig att denna 12dagarskurs (mån-fre i veckan därpå) går loss på ca 12-15000 inkl allt utom resa Sverige-Farnkrike ToR. Dvs all mat, boende och utrustning utöver kläder. Då har du tillsammans med 6-8 andra en bergsguide hela tiden och får lära dig en hel del. Vi gjorde toppattack måndag i v 2 för att ha möjlighet till senare försök om vädret hindrat oss. VI lyckades direkt och kunde således göra lite annat kul (isklättring och via ferattaI de sista dagarna.
Prisvärt om du frågar mej men kanske inte allra billgasta alternativet men lärorikt och tryggt med bergsuide.

/Patrik, som åkte offpist-skidor med med v4 i Argentiere
 
I somras var budskapet att Argentiere-centret ska renoveras så fort vinter(skid)säsongen är slut. Det kommer fortfarande att vara öppet men i begränsad utsträckning. Dessutom renoveras det stugor på Mt Blanc så i somras var deras klätterguider högst osäkra till att det skulle bli några UCPA-bestigningar av Mt Blanc under 2012.
 
och nu i vinter var budet helstängt på UCPA Argentiere minst 1 år (dvs en sommar och en vinter men troligen längre) dock ryktades finansiering och tillstånd inte vara på plats ännu. den som lever får se.

/Patrik, trogen gäst
 
Oj då, jag hoppas verkligen att de kommer att ha kurserna ändå, man måste ju få kunna bestiga Mt Blanc på sommaren! Jag får väll avvakta helt enkelt och invänta information från deras sida. Tack för info.
 
Min solo resa till M blanc

Hej

Min solo resa till Mont Blanc c:a 6 år sedan.
Flög till Geneve utanför flygplatsen står bussen till Chamoni, Åkte till La Houches.
Bussen stannar vid kyrkan, bakom den fins ett speceri affär för lite proviant o vatten.
Vägen börjar bakom kyrkan till höger genom villa området c:a 1km in till vänster vid en liten parkering, upp genom skogen till en sten hus " Baraqe Forestiere Arandellys" så långt hann jag
förste dagen, jag startade från kyrkan 15 tiden.
Dag 2 forsätter upp tills man möter spåren till tranway mont blanc vid slustationen
kan vara 2000 m upp här kunde man köpa ytterligare proviant o vatten men nu till andra priser
priserna ökar med höjden.
Härifrån startar man mot Baraq Foriester Rognes brant jobbigt men inte så långt upp till 2700m
Man bör ha min 3-4 liter vatten med sig. Man kan över natta i refugen ( gratis ganska snuskigt)
ell tälta.)
3:e dagen upp till Tete Rousso 3200m bemannad refug man kan köpa mat o proviant stanna här för att vänja dig vid höjden.
4:e dagen upp till refug Gutier 3800m jobbig bit, här över nattar man, väckning kl 02 så upp mot toppen, man måste stegjärn bra stavar ell is yxa, pann lampa, de brukar vara en 50 tal som
startar så du blir inte ensam.
Ha en bra resa
csaba
 
Oj vilken tuff solo-historia, du får det att låta som att det inte alls är så komplicerat att gå upp mot toppen! Bara man har en isyxa och stegjärn så är det bara att köra på sen! Och det kanske ligger mycket sanning i det, när man går mot en bergstopp gäller det ju bara att vara koncentrerad och se till att man inte ramlar, och ramlar gör man ju inte när om man är koncentrerad!

Men såklart, jag har ju bara gått upp för många fjäll vid kebnekaise/abisko/björkliden - området, i Lappland, och ser inga problem alls med att ta en sådan där 11-dagars kurs från UCPA, vi får bara hoppas att dem kommer att ha dem tillgängliga nu i sommar med!

För övrigt så hittade jag bara "Les Houches" och "Refuge de Tête Rousse" på kartan, det verkar också gå någon slags spårvagn i närheten av refugen. Jag hoppas att transporter inte kostar allt för mycket, skulle helst vilja att allting som innefattar hela resan kostar mindre än 10 000kr.

Befarar också att tvingas åka själv, mina kompisar är nog inte tillräckligt intresserade för att följa med på en sådan här resa. Men det gör nog inte så mycket, så länge man träffar trevligt folk i samma kurs och grupp som en själv, så att man känner god gemenskap på toppturerna.
 
mera Mont Blanc

Hej

Sista bemannade stugan nästan mera som ett hotell på 3870m heter Refuge de I. aig du Gouter
Kanske pl för ett 70 tal pers. Middag o fukost (magert) severas lyfts upp med helikoper dagligen
Om stugan är fullt, av visas ingen utan man får sova på golvet i matsalen väckning sker vid
2 tiden på natten. Härifrån är det evig snö så utan stegjärn kommer man ingenstans
De fans folk som tältade nära stugan, de var säkert 10 minus på natten.
De fins en obemannad stuga nära toppen, mer för nöd läge.
Min resa gick på kanske 5000:- men då var jag i Chamoni 2 dagar ochså.
De gäller o få tag i billiga flyg biljetter.
Om du undrar över något kan du ringa mig 0411-17937
csaba
 
Hej

Sista bemannade stugan nästan mera som ett hotell på 3870m heter Refuge de I. aig du Gouter
Kanske pl för ett 70 tal pers. Middag o fukost (magert) severas lyfts upp med helikoper dagligen
Om stugan är fullt, av visas ingen utan man får sova på golvet i matsalen väckning sker vid
2 tiden på natten. Härifrån är det evig snö så utan stegjärn kommer man ingenstans
De fans folk som tältade nära stugan, de var säkert 10 minus på natten.
De fins en obemannad stuga nära toppen, mer för nöd läge.
Min resa gick på kanske 5000:- men då var jag i Chamoni 2 dagar ochså.
De gäller o få tag i billiga flyg biljetter.
Om du undrar över något kan du ringa mig 0411-17937
csaba

Ok, tackar för info!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LongDistanceBiker Långdistans + bestigning av Vita Berget Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
johnnybass Var är foten av mount everest Expeditioner 7
Cremytos Mount Logan Expeditioner 2
Fredrik Ericsson Mount Everest Film på TV4 ikväll Expeditioner 1
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.