Moskoselkåta

Hej
Är det någon som har erfarenhet av Moskoselkåtan Topp Kombi 5 (hette förr Topp Tind 5)? Jag kommer att använda tältet till fjällvandring på hösten/våren och ev. annan lättare camping. Det jag själv ser som fördel är den stora golvytan och att man har ståhöjd.
 
Kebnekaise runt 98

1998 gick jag och min dotter runt kebnekaie och hade en Moskoselkåta att bo i. Jag hade lånat den av min svåger så jag vet faktiskt inte exakt vilken modell det är, men jag har bestämt för mig att det fanns en 5a med i beteckningen. Den är gjord av silverfärgad väv (finns inte idag tror jag). Det var en fantastisk känsla att fjällvandra med en så "fjälltypisk" bostad. Som du misstänker var det praktiskt med ståhöjd. Eftersom vi bara var två personer så kunde vi förvara ryggsäckarna stående mot mittpinnen vilket gav extra stor golvyta för matlagning och käng-förvaring.
Läs min dagbok från vandringen och titta på bilderna (bl.a. av kåtan) på min hemsida: http://fjallen.get.to/keb98/index.html

Lycka till med kåtan ///Claes
 
Kanonbra

Hej!
Vi köpte oss en Tåpp Kombi 5 i våras. Vi har varit ute med den i cirka 10-15 nätter och är jättenöjda!
Det är skönt att kunna stå upp och klä på/av sig och att ha massor av plats till sig själv, matlagning och prylar. Vi har inte haft kåtan uppsatt så att den fått visa vad den går för i rejäla vindar, men den skall enligt uppgift klara det bra oxå.
Den är inte självstagande så det gäller att man kan få ner pinnarna eller, som vi gjort flera gånger, använda stenar.
Vi är som regel 2 personer som bor i den och då är den suverän. Vi tröttnade på att bo i vårt Hilleberg Staika (som för övrigt är ett kanontält) på grund av att det var snålt med plats i det.

Mvh Erik
 
Tack Erik
Det låter betryggande att höra. Tyvärr är tältet väldigt dyrt, men det finns inget värre än att vara på fjället med dålig utrustning.

/Mikael
 
Toppen!

Jag har nästan hela sommaren i olika miljöer(campingar och vildmark i Polen och Tjeckien, scoutläger och fjäll) bott i en Moskoselkåta av just modell topp-5:an.

Komforten är bra mycket högre än i vanliga låga tält.
Den enda nackdel jag upptäckt är att när man inte använder innertält och det regnar hårt droppar kondensen lätt ner.

Använde den senast en vecka i Artfjället men fick tyvärr inte tillfälle att testa den i riktigt blåsväder.


Mvh Per Wiklund, Umeå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jakan Hyra Moskoselkåta Bo och sova 3
A-mar Dieselbrännare till moskoselkåta? Bo och sova 1
eriksjos Moskoselkåta Bo och sova 4
Hyra Moskoselkåta? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.