Moskoselkåta

Hej!

Är sugen på att skaffa en Moskoselkåta (www.moskoselkatan.se), troligtvis en Tåpp Combi 5.
Är det någon/några som har bra eller dåliga erfarenheter?
Jag vill ha gott om plats, vikten är relativt ointressant eftersom jag mestadels paddlar kajak.

Mvh Erik
 
Tänk på...

Hej Erik

Jag har varit lycklig ägare till ett Moskosel fjälltält (tvåmans). Kanontält! Detaljlösningarna är mycket genomtänkta och tälten andas kvalitet. Plus också för möjligheten att kunna använda en värmekälla. Även i fjälltältet!

Du skriver att du ofta paddlar. Betänk att kåtorna är helt beroende av att det finns goda möjligheter att fästa markpinnarna. Har man väl det, så bor man kungligt.

hadeochlevväl

Tord B.
 
Hejsan!
Jag äger en tåpp bas 7 och är mycket nöjd. Visst, den väger bortåt 10 kg men det glömmer man fort när man kryper in i den. Komfort!! Att fundera på är om du vill ha lättviktsväv eller bomull/polyester.
 
Jag har sytt mig en kåta som motsvarar ungefär topp bas 5 (lätt), det skedde när jag var student och hade studentekonomi och inte hade råd att köpa mig en Moskosel. Efter att i mer än 4 år använt tältkåtan så har jag följande synpunkter.

1) det finns inget som slår tältkåtan när det gäller utrymme och komfort. Folk brukar stortrivas runt elden på kvällen

2)dom är relativt vindstabila, dock tenderar "toppmössan" att fungera som ett segel vid hårdvind.

3) De är mycket svåra att sätta upp i hård vind, man måste vara minst 3 starka personer för att lyckas.

4) passar absolut bäst i skogsmiljö, är inte lämpliga på kalfjäll då vinden snabbt kan öka där.

Detta är mina högst personliga erfarenheter av tältkåtor.
 
Hej Erik. Jag har en gammal( 7-8 år) Topp Tind 5 som är använd rätt flitigt sommar höst vinter och vår, jag tror att den du funderar på är samma typ med ett annat namn. Innertältet gör att man får en utmärkt komfort med bra värme, det är en lättviktare som är mycket användbar. Var ute för 2 veckor sen o fiska en helg (pimpelmete) och då spikar jag bara fast den på sjön, blir vädret dåligt drar jag bara upp dragkedjan i golvet ( där jag har ett pimpelhål) samt drar på fotogenkaminen och har det hur gott som helst "inomhus" samtidigt som en o annan firre kommer upp ur golvet. Den används på senhöstarna vid fjälljakterna också. Skall man vara mera flera personer så har jag en Topp Jakt 9 också som jag nyttjar sommar o höst, den är väl ca 5 år. Skall man köpa ett tält som man använder året om vid alla möjliga tillfällen finns det inte så mycket att fundera på, då skall det vara en lättviktare med innertält, dom kan verka dyra, men är värd vartenda öre när kalfjallet piskas av regn och storm eller som för 2 veck sen när temperaturen sjönk under 32 MINUSGRADER celsius. Jag tror dessutom mina tält håller så länge jag lever, så det är en investering att satsa på Moskoselkåtan. Då jag var yngre bodde jag i vadsomhelst, nu vid mogen ålder vill jag ha det lite mer komfortabelt. Så satsa du Erik på en äkta Moskoselkåta och jag vågar lova att du blir nöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jakan Hyra Moskoselkåta Bo och sova 3
A-mar Dieselbrännare till moskoselkåta? Bo och sova 1
jallen Moskoselkåta Bo och sova 6
Hyra Moskoselkåta? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.