Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna!

Är det kallt ska man gå i princip direkt från måltid och lite fysisk aktivitet till att sova. Att sitta och myslaga mat, gå ner i antivitet och sen lägga sig i säcken är inte så bra. Sen upplever jag att man inte ska sova för länge. Matsmältningen känns som en kamin. Gärna fet mat och mycket vatten. Men när den passerat går jag ofta ner i temp. Därav aktivitet i mörker så att nattsömnen hålls på minimum. Lite OT men det här med att hålla värmen kommer inte bara utifrån.
 
Det verkar vara väldigt vanligt med kalla händer och fötter, ser jag. Ja har ju också kollat upp lite på nätet nu.


Jag har rent blod, för er som undrar, så ni förstår nog att jag inte lider av biverkningar på det viset. Men jag är lång, och smal, och har, vad jag tror, något lågt blodtryck, då jag ser stjärnor ibland när jag ställer mig upp. Det hände en gång i tiden när jag var 15, att jag gick i sömnen och svimmade, "i sömnen"... jag ramlade och slog mig ordentligt men vaknade inte. Konstigt, men min känsel försvinner när blodtrycket faller. Typ syrebrist i hjärnan eller nåt. Vaknade på golvet och såg att tjocktvn var ordentligt sne dessutom.

Tillbaka till ämnet, så är nog mitt blodtryck lågt, men jag tror inte att det är det som är problemet. Jag är ju varm, och en som jag som kan äta tre pizzor om dan livet ut, utan att gå upp ett enda gram, lär väl ha en ämnessomsättning som blir till inget annat än värme, istället för vikt?


I denna setup så vart det väldigt trångt mellan träden. Jag fick liksom inte använda min inbygda ridgeline pga det, och fick inte till rätt häng, så jag låg inte alls bekvämt. Dessutom låg jag på fel sida och fötterna var väl i snitt 10 cm högre. Så visst, lite. Men mitt problem är nog att kroppen inte prioterar fötterna.


Tipset om "värmekudde", tror jag på. Jag har en hel hög med sånadär järnpulvervärmare som håller i 8 timmar med snitt temp på 50+. Har testat hemma nu, och tårna är härligt varma.

Jag tror också på iden om att ha varmvatten på flaska, och enligt mitt snabbtest med min Klean kanteen och pläd i frysen, så absolut tror jag på det.


Jag känner iaf att jag får acceptera mina kalla fötter och att jag i längden kommer köra med varmvattenflaska, alt. stenar.
 
Hejsan
Att fylla en nalgen med hetvatten och skruva på korken kan resultera i spräckt kork..
Finns det nån lämplig mjukblåsa som klarar jobbet?
Mvh
 
Nu när vi fått mer grunddata och specifika dito blir det enklare.
Se till att ligga i våg. Ha bättre isolering på dina ben och fötter.
go tur
 
Mina 5-öre

Benvärmare i ull som ska täcka knät/knävecket är en viktig punkt att isolera vid kalla tår/fötter, där läcker mycket värme ut... detsamma gäller för fotleden och upp på underbenet och det fixar man med hjälp av långa strumpor, t.ex. tunna syntetiska strumpor, sen ett par tunna i någon typ av blandad material och sen ett par mellantjocka i ull och till sist mycket tjocka ull sockor eller laddar (filtad ull)

Det hjälper även att dricka lite varmt innan sänggång, och ännu bättre är det att äta lite varm mat också, det är min erfarenhet. Glöm inte att göra några "åkerbrasor" innan så du får upp pulsen lite och startar den inre termostaten.

Sen hjälpert det att skaka om sovsäcken och fluffa till den så den binder mer luft och därefter isolerar bättre.

Glöm inte mössa, halsduk och vantar!

Sen har du redan fått tipset att använda någon typ av värmekälla: kemiska, elektriska, vattenflaska och stenar etc. Kan verkligen rekommendera detta!

Och angående det att fötter ska värma varandra fungerar rätt dåligt i verkligheten, du ska isolera varje fot för sig, och ta vara på all den värme som den foten producerar, det ger högre verkningsgrad som tillför foten mer i direkt värme än indirekt... (bättre isoleringsgrad) gäller bara att kapsla in värmen på rätt sätt... och att hindra kylan att tränga igenom.

Mvh troswe
 
Finns även nitroglycerinsalva! , ja det kallas så som kan skrivas ut av läkare.

Det används av köld,vibrationskadade m.m som lätt fryser om fötter och händer och sätter fart på värmen.
Skriv ut av läkare , finns nått här på utsidan om det också i några trådar
 
Det finns en poäng att hålla ihop fötterna så att det värmer varandra, även om det inte känns så, det är att båda fötterna som håller ihop har bara en sida som kyler per fot/ben - inte båda samtidigt som ett fritt ben/fot och värmeförlusten totalt (per kg sett) är mindre än om de är separerade och kyls från alla sidor och inte få hjälp av varandras värme.

Detta är en jätteviktig fysikalisk regel att klumpa ihop sig så mycket man kan för att minska ytan som läcker värme, är man flera (ben/fötter eller hela personer) så är det samma regel - klumpa ihop sig om man fryser så att ytan blir mindre och därmed värmeavgivningen blir mindre per del/individ - samma sak att sova i fosterställning läcker mindre med värme än att ligga raklång.

Volymen ökar i kubik, ytan ökar i kvadrat när man skalar upp, och i motsvarande att ytan minskar bara roten ur som volymen minskar när man förminskar, vilket förklarar varför en liten bilmotor aldrig kan få samma höga verkningsgrad som en lastbilsmotor hur välgjord den än är - eller att en elefant behöver bara hundradel i mat per kilo kroppsvikt gentemot vad en råtta måste äta för att hålla värmen...
 
Om händer kan värma varandra, så kan väl fötterna det med. Vi människor håller ju på och gnugga händerna för värme liksom.

Tumvantar är ju tex klart bättre än fingervantar, just för att fingrarna värmer varandra. Jag går alltid med tumvantar i form av torgvante modell för att få finkänslan när jag behöver den.
 
Uppdatering

Jag tänkte uppdatera lite.

Natten till idag så var jag äntligen ute i riktiga minusgrader och då använde jag denna utrustning.

+Carinthia Defence 4, comfort temp -15 C
+DIY hammock av litet bomullslakan
+Ikea badrummsmatta som underlag för underdel
+Stolsdyna som underlag för överdel
+Ullunderställ, för hela kroppen
+Balaclava
+Mössa
+Stickade handskar
+Tunna ullstrumpor
+Medium tjocka ullstumpor
+Stövelfoder i syntet
+Ullfilt vikt som en strumpa placerad i ett örngott
+Klean kanteen fylld med kokhett vatten, vid fötterna
+resten av dagskläderna på mig


Kan bara säga att det var -15 till -17 C gader ute så jag orkade inte ens ta av mig kläderna förutom jackan, tumvantarna och stövlarna. Stövelfodret råkade hänga på även om de var blöta av kondencerat svett, oavsätt så var fötterna i denna setup varma. Jag njöt i sovsäcken och underlaget var riktigt härligt.

Jag hade på mig en stickad tröja, chino byxor, tunna vindtäta byxor och mjukis byxor

Jag körde ner i allt i en 90 liters duff bag eller vad de kallas, och jag kunde ha den som ryggsäck. Vägde typ ingenting. Jag hade med mig min tjocka ullfilt, men den låg kvar i väskan oanvänd. Jag cycklade till mitt ställe och var igenomsvett när jag var framme, det var redan natt. Jag kände mig som hemma i denna setup.

Rekommenderas!!!
 
Jätteroligt att det gick bra!

Carinthiasäcken håller verkligen vad den lovar, jag har samma erfarenheter. Den är ju såpass rymlig dessutom, att man lätt kan pälsa på sig ordentligt och ändå ha gott om plats kvar.

Vad tänker du göra nästa tur? Samma, eller tänker du ändra på något?
 
Det finns en poäng att hålla ihop fötterna så att det värmer varandra, även om det inte känns så, det är att båda fötterna som håller ihop har bara en sida som kyler per fot/ben - inte båda samtidigt som ett fritt ben/fot och värmeförlusten totalt (per kg sett) är mindre än om de är separerade och kyls från alla sidor och inte få hjälp av varandras värme.

Detta är en jätteviktig fysikalisk regel att klumpa ihop sig så mycket man kan för att minska ytan som läcker värme, är man flera (ben/fötter eller hela personer) så är det samma regel - klumpa ihop sig om man fryser så att ytan blir mindre och därmed värmeavgivningen blir mindre per del/individ - samma sak att sova i fosterställning läcker mindre med värme än att ligga raklång.

Volymen ökar i kubik, ytan ökar i kvadrat när man skalar upp, och i motsvarande att ytan minskar bara roten ur som volymen minskar när man förminskar, vilket förklarar varför en liten bilmotor aldrig kan få samma höga verkningsgrad som en lastbilsmotor hur välgjord den än är - eller att en elefant behöver bara hundradel i mat per kilo kroppsvikt gentemot vad en råtta måste äta för att hålla värmen...

Absolut! Men min erfarenhet säger att mina fötter mår bäst av att bli isolerade var för sig istället för att ha både fötterna ihop i en tajt säck för fötterna, sen är det lite omständligt att sova en hel natt med fötterna ihop hela tiden... Kör olika tjocka sockor på fötterna, bästa medicinen för mina fötter när det är riktigt kallt ute och när man ska sova.

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Fawkes Flexibelt sovsystem för två Bo och sova 14
Bokeh Pony Sovsystem för sommarbruk. Bo och sova 2
Slif Sovsystem för par? Bo och sova 15
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.