Blir detta tillräckligt varmt?

Hej!

Jag och min sambo ska ut och fjällvandra i juli och vi ska börja i jämtlandstriangeln och sedan fortsätta mot Kiruna.

Men jag har börjat fundera på om vi inte har köpt tillräckligt varma sovsäckar.
Vi använder bergans trysil sovsäck -0 och har bomulls lakanpåse inuti, vi ligger på uppblåsbara liggunderlag utan fyllning som är 6cm tjocka.

Tältet vi använder är ett fjällräven Akka 2 (4-säsong) jag har upplever det som mycket varmare än tidigare 3-säsongs tält vi haft tidigare pga att det är "tätare", sen har vi ju underställ och förstärkningskläder tex tunn dunjacka, fleece med oss.
Jag är väldigt varm utav mig men min sambo är väldigt frusen av sig, så det är väl mest henne jag är orolig för.

Klarar man sig med detta på fjället i sommar?

Med vänlig hälsning,/Fredrik
 
Langt att gå från "Jämtlandstriangeln" till Kiruna ;)
Ska ni vara ute i många dgr..?
Sovsäck runt 0:an (komfort.temp.!) brukar funka fint om sommaren i svenska fjäll. Med sovsäckslakan blir det säkert någon grad mer. Ni kan också förstärka genom att sova med underställ vid behov. Glöm inte att lufta säckarna daglig (eller när tillfälle ges) inkl sovsäckslakanet (som man också kan köpa i annat material än bomull om man vill)
Liggunderlag bör nog förstärkas..? Eller vad är det för märke/modell? Luftmadrass utan isolering kan evt bli kallt. Evt kan ni komplettera med ett billigt lätt cellplastunderlag.
Tält spelar ingen roll sålänge som det tål vinden och det gör Akka 2 (om man pitchar omsorgsfullt på rätt sätt, gäller alla tält).
Ta inte med onödiga grejor, gå med så lätt packning som möjligt!
 
Hej!

Men jag har börjat fundera på om vi inte har köpt tillräckligt varma sovsäckar.
Vi använder bergans trysil sovsäck -0 och har bomulls lakanpåse inuti, vi ligger på uppblåsbara liggunderlag utan fyllning som är 6cm tjocka.

Tältet vi använder är ett fjällräven Akka 2 (4-säsong) jag har upplever det som mycket varmare än tidigare 3-säsongs tält vi haft tidigare pga att det är "tätare", sen har vi ju underställ och förstärkningskläder tex tunn dunjacka, fleece med oss.
Jag är väldigt varm utav mig men min sambo är väldigt frusen av sig, så det är väl mest henne jag är orolig för.

Klarar man sig med detta på fjället i sommar?

Med vänlig hälsning,/Fredrik

Hejsan!

Sovsäcken har väl en comfort för dig på 0 grader och +6 grader för henne skulle jag tro...och det tycker jag räcker. Samt att eran lakanspåse ger ett par grader extra i värme....samt att ni har förstärkningsplagg.
Ni ska alltså gå till Kiruna?
Bör ju i sådana fall ta er en månad minst och i slutet av aug så kan det vara lite kyligare, men som sagt, med era plagg så löser ni det.

Ni kan komplettera med ett halv liggunderlag i cellplast att ha under torson när ni sover...också skönt att sitta på allmänt i tältet :)!
Du kan ju också hälla varmt vatten i en flaska som hon har vid fotänden av sovsäcken, gammalt vintertrix :)!

Själv har jag en säck som går ner till -1 och det upplever jag alldeles för varm under sommaren, men det är jag det. Sedan fryser man ju lättare när man är hungrig/trött och så...
 
Hehe va lite otydlig kanske, vi tar självklart bilen :p men vi stannar och går olika leder på vägen.

Då bör det ju fungera, får väl köpa en bättre säck om det skulle bli kallt på första turen!

Tack för svaret!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har ju "vanliga" liggunderlag oxå får väll dra med dom med eller dela ett, men man vill ju inte dra med sig mer än vad man behöver... Men dom uppblåsbara tar ju nästan ingen plats alls så det gör kanske inget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ett tunnt från Jula som man delar i två delar och använder under det uppblåsbara som isolering mot markkyla tycker jag har sin plats i packningen när man har ett superlätt uppblåsbart. Det tar inte mycket plats/vikt, och dubblerar som sittunderlag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Eklöv Nåt blir fel Bo och sova 37
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
liquidmonkey sovsäck blir blöt??? Bo och sova 7
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
The Trooper Många tält blir det... Bo och sova 27
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
såg Vad tror ni om detta istället för tält Bo och sova 9
GoobyFGT Är detta tält ok? Bo och sova 5
såg Det får nog bli detta i skogen Bo och sova 7
Graget Så var det detta med sovsäck! Bo och sova 13
mrhannerz Efterlysning: Vad är detta för tält? Bo och sova 12
Aidejonas Quechua 2 Seconds II - Duger den för detta? Bo och sova 15
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg vad sig om detta vindskydd Bo och sova 1
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
S Johansson Vilken säck kan detta vara? Bo och sova 7
tango är detta ett bra tält: mountain hardwear nightvision? Bo och sova 3
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
sofiah Synmat UL- hur isolera tillräckligt? Bo och sova 13
totte Vaude Bivi - tillräckligt för vinterbruk? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.