mini-trangia eller biltema/ÖB's kök?

Hejsan,

Är det någon som har erfarenhet av både mini-trangia och av biltemas eller öb's stormkök?
Vilket rekommenderar du/ni i så fall? Jag går lite i valet och kvalet här.

Vill ha ett litet och lätt kök som inte väger mycket, men det ska helst inte ta hundra år att laga mat på heller.

Andra förslag mottages tacksamt.
 
Det beror lite på (som vanligt). Om du är villig att öka budgeten något skulle jag rekommendera ett toppmonterat gaskök, en enliters trangiakastrull och en pajform som lock; glöm inte att köpa en tamoj också. Lättare och gas tycker jag är avsevärt mycket smidigare (och snabbare!) än t-dojja. Kan landa på runt 400 pix.

Om du ska laga mat till fler än en går Minitrangia bort, 8 dl i kastrullen blir max 6 om man vill slippa spilla, och det räcker inte till två oim man inte går på varma koppen-diet. Då får det väl bli ÖB/Biltema... Jag har inte testat nåt sånt dock, vet inte hur det är ställt med kvaliteten.
 
Hejsan,

Är det någon som har erfarenhet av både mini-trangia och av biltemas eller öb's stormkök?
Vilket rekommenderar du/ni i så fall? Jag går lite i valet och kvalet här.

Vill ha ett litet och lätt kök som inte väger mycket, men det ska helst inte ta hundra år att laga mat på heller.

Andra förslag mottages tacksamt.

Har testat trangia 25 mot biltemas båda sprit køk. det finns ett sammanheng mellan pris och kvalitet. Skal det kunne holde i mange år så gå for trangia. Gasoltilsats kann komme efter en tid.

dsk
 
Öb...

Hejsan,

Är det någon som har erfarenhet av både mini-trangia och av biltemas eller öb's stormkök?
Vilket rekommenderar du/ni i så fall? Jag går lite i valet och kvalet här.

Vill ha ett litet och lätt kök som inte väger mycket, men det ska helst inte ta hundra år att laga mat på heller.

Andra förslag mottages tacksamt.

Kolla tråden "Lättare kök, ge förslag"...där har jag och andra skrivit om små kök...

Jag har använt öb´s stormkök (se recension)under min första vandring, och visst det funkar utan problem...så gör säkert mini-triangiat oxå!
Men nackdelen är att det tar tid att laga mat....

Men mitt tips är att du köper ett litet gas kök, perfekt för en-två personer och en liten kastrull.. 8dl-1 liter räcker gott och väl för två personer!

//A
 
Det beror lite på (som vanligt). Om du är villig att öka budgeten något skulle jag rekommendera ett toppmonterat gaskök, en enliters trangiakastrull och en pajform som lock; glöm inte att köpa en tamoj också. Lättare och gas tycker jag är avsevärt mycket smidigare (och snabbare!) än t-dojja. Kan landa på runt 400 pix.

Är definitivt intresserad av att öka budgeten till förmån för ett bra kök. Låter bra med gaskök; något förslag på sort eller går vilket som helst bra? Jag har surfat lite och det verkar finnas många olika. Men du menar ett sådant där som väger under 100 g eller?
 
Hejsan,

Är det någon som har erfarenhet av både mini-trangia och av biltemas eller öb's stormkök?
Vilket rekommenderar du/ni i så fall? Jag går lite i valet och kvalet här.

Vill ha ett litet och lätt kök som inte väger mycket, men det ska helst inte ta hundra år att laga mat på heller.

Andra förslag mottages tacksamt.

Vad ska du ha det till? Som kök för fikat på dagsturen eller på en sommarvandring i fjällen duger minitrangian bra (om du är ensam). Då skulle jag komplettera med alufolie som vindskydd och vara noga med att ställa köket på sten (det brinner friskt runt minitrangian när den kommer igång). Obs dock att minitrangian drar mer bränsle än vanliga trangian...ett nr 27 kan nog vara ett klokare val om du vill vara ute länge och ska ha spritkök. ÖBköket funkar nog också men bör kompletteras med trangiabrännare (har jag hört).

Annars instämmer jag med föregående om det gäller sommarbruk, en liten gasbrännare och en kastrull med ngt lock är enkelt och lika lätt som ett minitrangia men snabbare och enklare.

//J
 
Jag behöver ett kök för året-runt bruk faktiskt. Eftersom jag är nybörjare på detta var jag kanske lite naiv som hoppades att ett öb-kök skulle kunna hålla för det (?). Är intresserad av att ha ett som väger så lite som möjligt och som gärna går relativt snabbt att laga mat på, räcker till 1-2 personer och inte kostar alldeles för mycket, samt går att använda året-runt då.
 
Är definitivt intresserad av att öka budgeten till förmån för ett bra kök. Låter bra med gaskök; något förslag på sort eller går vilket som helst bra? Jag har surfat lite och det verkar finnas många olika. Men du menar ett sådant där som väger under 100 g eller?

Jag använder ett MSR Pocket Rocket för första gången i år och det är jag väldigt nöjd med. Har ett gammalt Primus Trek (som fö är till salu) som också fungerer utmärkt, men är tyngre. Pocket Rocket tillhör dessutom en av de billigare modellerna, å det är ju trevligt. Enkel konstruktion, färre grejer som kan gå sönder. Jag har en Trangiakastrull till det, en med teflon (ifall jag nu gör potatismos nån gång, annars kokar jag mest vatten). Den är emellertid vädigt glatt på undersidan och stod lite ostadigt på fickraketen. Efter en omgång med smärgelduk fick jag ordning på det.

Runda pajformar i aluminium med passande diameter väger 6 g styck, jag har med mig två, där jag skurit ut hål för tamojen i den ena.

Vikt:
MSR PR plus en liten packpåse: 96g
Gryta Trangia 1 l: 105
Folielock 2 st: 12g
Tamoj Trangia min: 20g
Påse till köket: 10g
Vindskydd (hemmabygge av 2 ölburkar): 23g

Totalt: 266g

Priset för detta blir väl runt 500 kr skulle jag tro. Plus pant ;)

EDIT:
Ska det vara för året runt-bruk så är nog gas inte den bästa lösningen, så skulle i alla fall jag kolla på ett flerbränslekök. Om dessa kan jag för lite, så jag passar vidare till nån annan... Men: även om jag skulle vara ute efter att använda köket året om så skulle jag för vår-sommar-höst i alla fall ha skaffat mig ett gaskök pga den överlägsna smidigheten. De gånger jag har använt flerbränsle har jag upplevt det som avsevärt mycket meckigare än att vrida på gasen och tända...
 
Senast ändrad:
Jag äger ett sk ÖBkök, BilTema egentligen men en Trangiarip-off iaf. Jag är nöjd men man märker ju skillnad. På brännaren, som ska bytas till en vintertillsats men även på själva godset. Det känns tunt och det blir överdrivet lätt bucklor och skevheter. MEN och det vill jag poängtera, för en tredjedel av priset får man mer än ett tredjedels Trangia. Nu menar jag detta bildligt på något vänster, inte att att Öb-och Biltemaköken skulle sakna delar eller så...
Det var prisfrågan, vad tidsåtgång gäller så är den som vanlgt för spritkök för jävla lång men det visste väl alla?
 
Behov?

Trangia Mini är ett bra kök om man är ensammen och bara behöver en kastrull. Ofta behöver man 2 kastruller och då går minitrangia bort direkt. Ö&B köket är lite lättare än Trangia 25 men inte alls lika snabbt (och hållbart). Låt dina behov styra! Ö&B köket kan inte växa, Trangia 25 kan du komplettera med gasbrännare och Multifule om då får andra behov i framtiden.

Trangia Mini bör kompletteras med ett vindskydd av folie om det blåser.
 
Jag behöver ett kök för året-runt bruk faktiskt. Eftersom jag är nybörjare på detta var jag kanske lite naiv som hoppades att ett öb-kök skulle kunna hålla för det (?). Är intresserad av att ha ett som väger så lite som möjligt och som gärna går relativt snabbt att laga mat på, räcker till 1-2 personer och inte kostar alldeles för mycket, samt går att använda året-runt då.

Etter at jeg kjøpte Optimus Nova og gjorde min egen vindskjerm har dette blitt min favoritt.
Jeg har også en hjemmelaget adapter for butan.
Som kjeler bruker jeg mine Trangia med teflon.

Du finner en del linker og info på min side: http://www.geocities.com/dagskarlsen/

dsk
 
Jag behöver ett kök för året-runt bruk faktiskt. Eftersom jag är nybörjare på detta var jag kanske lite naiv som hoppades att ett öb-kök skulle kunna hålla för det (?). Är intresserad av att ha ett som väger så lite som möjligt och som gärna går relativt snabbt att laga mat på, räcker till 1-2 personer och inte kostar alldeles för mycket, samt går att använda året-runt då.

Året runt betyder snösmältning och då är minitrangia helt olämpligt, dels för den lilla volymen, dels för att den dricker t-sprit i större mängder än mer kompletta t-spritkök.

Jag skulle i så fall gå på ett stort trangia av Ul-modell, ju större volym på kastrullen desto enklare/snabbare snösmältning. Utrustat med två spritbrännare slipper man fylla på bränsle mitt under snösmältningen/matlagningen. Kan du få tag på ett jägarkök från det militära (ÖB-köket är i vissa avseende likt men saknar originalets stora brännare och har simplare alukvalitet) så får du ett bra vinterkök - brännaren rymmer nästan dubbelt så mycket som trangiabrännaren :).

Använder själv jägarköket på flerdagarsturer vintertid ibland, det är skönt med ett helt tyst kök :). De dyker upp på tradera ibland och brukar kunna gå att få för ca 250-300 spänn...

Bäst för åretruntbruk är enligt min uppfattning ändå ett flerbränslekök typ Nova eller XGK, möjligen Omnifuel. Dyrare men hög effekt, enkla att hantera och driftsäkra i alla väder.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
iveqy Bättre än trangia mini? Kök och brännare 28
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
zaipper Gas till mini Trangia Kök och brännare 2
sajberjohan Mini trangia Kök och brännare 15
Newlin Alpine Mini Duo Kök och brännare 0
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.