Matterhorn & Mt Blanc

Jag ska åka till Chamonix i mitten av juni nästa år.
Ska där bestiga Mt Blanc.
Funderar även på att göra avstickare till matterhorn.
Vilken utrustning behöver jag utöver kläder, boende, isyxa & stegjärn. Räcker det med 30 m 8mm trekkingrep?
Behövs det snöskor så här tidigt på säsongen?
Behövs något form av snösäkringar?
Matterhorn betecknas med AD-, hur svårt är det?

Jag är tacksam över alla sorters upplysningar ni kan förmedla.
Tack på förhand // Johan Marklund
 
Cham

Bra val av semesterort! Jag var där i somras med familjen och klättrade och vandrade. Ett av målen var Mt Blanc, men det var otroligt svårt att få tag i guider. Kom till slut med på en femdagarskurs som inkluderade ett toppförsök. Tyvärr blåste det väldigt mycket den veckan så vi kom aldrig upp (det var den veckan fyra personer omkom på toppen). Hur som helst - om du tänker använda guide är det klokt att boka redan nu. Kolla den här adressen:
http://www.cieguides-chamonix.com/

Som jag förstod det innehåller turen ingen klättring, så din utrustning borde räcka. Matterhorn har jag inte varit på än, men AD är ungefär en fransk 3.

Lycka till!
 
Klättring runt Zermatt

>Funderar även på att göra avstickare till matterhorn.
Vilken utrustning behöver jag utöver kläder, boende, isyxa & stegjärn.
Räcker det med 30 m 8mm trekkingrep?

Det beror på val av rutt etc, men normalt använder man 45 meters 9 mm rep för klättring i högalperna.

>Behövs det snöskor så här tidigt på säsongen?

Tror att om det är mycket snö kommer Du ändå inte att vilja gå upp.

>Behövs något form av snösäkringar?

För Mt Blanc normalvägen, nej, det är en promenad, dock på hög höjd och med potentiella faror vid väderomslag.

>Matterhorn betecknas med AD-, hur svårt är det?

AD- = ngt svårt.

Dessa franska termer används för blandad klättring. Matterhorn har en massa rutter. Normalvägen fr Zermatt är Hörnligrat som nog kan betecknas som AD-. Den har egentligen bara tre kortare ställen som är klättermässigt krävande, övre- och undre mosley plattorna, och en bit uppe vid skuldran. Mosleyplattorna är graderas som ca 2 och biten uppe vid skuldran som 3. Där finns dock fasta rep. Tekniskt sett är Matterhorn alltså lätt vid goda förhållanden, när snön är avsmält och vädret perfect.

Men det finns andra svårigheter. Den första är att hitta rätt rutt. Det gäller att gå ett exakt spår, då går det snabbt och lätt, svårigheten är att hitta detta, om man inte gör det kan man klättra ikring i timmar utan att komma särskilt långt. Den andra svårigheten är den stora mängden klättrare, varav många är totalt okvaliciferade. Det förekommer köbildning vid kritiska passager, trängsel, och ständiga stenfall delvis utlösta av idioter som har en massa rep ute som släpar över berget och drar ner sten. Dessutom finns en hel del galningar. På nervägen mötte vi en idiot långt under mosley plattorna som klättrade ensam med rep, han ropade åt oss och ville kasta upp en repände till oss för att vi skulle säkra honom 20 m, varefter han antagligen tänkte hitta någon annan högre upp och kasta upp repet igen, då var det eftermiddag och han hade hållit på sen tidig morgon. Till saken hör, att han befann sig på en brant som alla vana klättrare gick osäkrade, fin utsikt men enda objektiva faran var stenfall.

Hela tiden surrar helikoptrar kring öronen på en som stora flugor

Visst är Matterhorn eftersökt, och kul att ha bestigit, men när det gäller Zermatt finns berg som erbjuder mycket finare alpinism. Skulle särskilt rekommendera Weisshorn, Zinal Rothorn och Dent Blanche.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Wallis90/Zermatt90.html
 
Det beror på...

Jag vandrade upp på Mt Blanc i juli i år tillsammans med två kompisar. Gouter-leden upp och Grand Mulets ner. Jag rekommenderar Gouter både upp och ner om man inte tycker om glaciärsprickor...

Har du guide så behöver du inte fundera över rep och sådant. Du bara gör som de säger och njuter av solen.

Har du erfarenhet av vinteräventyr och vill känna att du gjort något på egen hand, så rekommenderar jag att du läser på och går själv.

12 m rep mellan varje person räcker men jag rekommenderar riktigt klätterrep. På något ställe passerar man issprickor där ett rep måste kunna klara regelrätta fall om olyckan skulle vara framme. Slingor för säkring behövs på minst ett ställe, och de ska där vara minst 120cm. Fasta vajrar finns att säkra i, men risken för statiska fångryck bör uppmärksammas. Faller du längs en vajer några meter för att sedan stoppas av en bergbult, så kommer slingan att gå av. Punkt slut.

Ska du bo i stugorna så måste du boka långt i förväg. Du kanske får plats obokat även om det är fullt, men du kommer inte att vara omtyckt. Jag rekommenderar tält. Bivackering, mellan skymning och gryning, verkar vara helt accepterat.

Tältar man i sadeln på 4250 så är man dessutom ganska ensam :)

Snöskor tror jag inte är rätt doningar för ändamålet. Andra kommer att ha gått före dig, oavsett när du går. Under högsäsong toppas berget av 100 p/dag.

Snösäkring kan diskuteras. Vi hade två pickets ivar, vilket är att rekommendera om de ska vara till någon större nytta vid räddning.

Det är vädret och höjdsjuka som stoppar de flesta, så ta god tid på er.

Maila om du undrar över något, jag tittar inte in här så ofta.

Bifogar en bra länk: http://www.cs.berkeley.edu/~qtluong/gallery/slides-alps/alp-show4.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Tewertson MATTERHORN Alpin / Bigwall 12
Ghost79 Matterhorn status Alpin / Bigwall 2
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Dillesan Bok om Matterhorn - Liongrat Alpin / Bigwall 2
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
more_anduhen matterhorn 2011 Alpin / Bigwall 8
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
Farzad Matterhorn Alpin / Bigwall 12
Gab83 Guidebok Matterhorn Alpin / Bigwall 8
Masthuggare Matterhorn på vintern? Alpin / Bigwall 4
mo9jan Matterhorn på hösten? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Matterhorn Alpin / Bigwall 8
suomi-enkeli Matterhorn solo Alpin / Bigwall 7
YNWA Matterhorn Alpin / Bigwall 2
ww-user Matterhorn route Alpin / Bigwall 6
PeterWelzien Olycka på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
osse26 Storskor på Matterhorn? Alpin / Bigwall 4
marest Info om Matterhorn Alpin / Bigwall 7
CS Matterhorn i sommar Alpin / Bigwall 4
jimisola matterhorn på vintern Alpin / Bigwall 2
OKW Matterhorn! Alpin / Bigwall 13
Laila Ras på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
krille9 Matterhorn Alpin / Bigwall 0
annex klättra Matterhorn? Alpin / Bigwall 8
clahag Matterhorn video sökes Alpin / Bigwall 1
Matterhorn Alpin / Bigwall 3
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
raxzz Mt Blanc Alpin / Bigwall 26
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.