MATTERHORN

Hej!

Letar alla tips man kan få inför kommande Matterhorn-tur denna sommar. Eller tips generellt.. Är fullt medveten att det är en tuff bestigning och krävs mycket träning innan, de har jag redan förstått!

- Vilken rutt är att rekommendera Hörnli eller Lions ridge?
- Jag ska klättra med guide, några rekommendationer? Har kollat på guide via explore-share.com och svenska företaget Adventurelovers.
- Vad ska man tänka på vid val av väska?
- Tips på träning innan? Förutom att träna MASSOR, med långa jogg och backpass.

Tack på förhand!
 
Zermatt är en ganska fint ställe, så väska av Gucci eller Lagerfeld uppskattas.
Skämt åtsida, Matterhorn är inte direkt en Everest expedition. Finns hundratals guider i Zermatt som lever på att släpa turister uppför Hörnligrat. Fysiska krav är ganska låga, de är vana med otränade turister som aldrig tidigare bestigit en berg och inte heller kommer göra det efter Matterhorn turen.
Sorry att vara en party pooper, men Matterhorn är väldigt lite bergsklättring och mycket big business. Och det var det redan i mer än 50 år.
Men lite tips, se till att du är hyfsat akklimatiserat, enklast genom att anlända några dagar i förväg och ta lite längre vandringar med mycket höjdmeter. Finns väldigt mycket av den varan runt Zermatt och Täsch. T.ex. vandring upp till Domhuette är grymt fin. Fixar du den, så fixar du Matterhorn.
 
Senast ändrad:
Jag har egentligen inte jättemånga nya tips än tidigare kamrater inkommit med. Jag har gjort Hörnli-rutten själv (för mer än 20 år sedan), och redan då var det väldigt vanligt med guidade turer där.

Jag tror att Lena Wilderäng (https://adrenalena.se ) har lett turer på Matterhorn också - om du vill ha tips på fler svenska guider.

Träning - well - du behöver inte vara något unikum av Gunde Svan-typ i fysiken för att traska upp där, men det är klart att det är lättare ju bättre tränad du är. Jag tycker själv att det vid bergsbestigning är generellt viktigare med någon form av grundkondition och att du vant kroppen att gå med ryggsäck än att du behöver vara jättestark. Traditionell marschträning med ryggsäck (med över tiden allt mer ökad last och distans) är god grundträning, liksom (som du själv skrev) en del backträning.

Vad det gäller "väska" antar jag att det är vilken ryggsäck som åsyftas? I så fall brukar det vara bra med en som sitter tight mot ryggen när man går uppåt, och inte för stor. Någon vettig "alpinist"-ryggsäck (t.ex. har jag sett att decathlon säljer några stycken från märket simond, som jag tycker verkar prisvärda) i lämplig storlek 35-50l kanske? Det är ju inte direkt någon Himalaya-expedition, så man behöver ju inte ha med sig så mycket utrustning i ryggsäcken.

Men kul att du ska dit. Det kommer bli en fantastiskt rolig resa! Kör hårt och lycka till!
 
Tack för alla nyttiga tips! Skönt att höra att man inte behöver vara elit tränad ;)

Tyvärr så ska inte Johan på bergsresor.se ha bestigningar på Matterhorn i år, fick jag svar på mejl. Synd!
 
Tips: Som sagt träna i god tid innan, i min mening MÅSTE du kunna springa en vanlig mil på UNDER 60min, kan du det, ja då är det hur lätt som helst. Kan du inte det, ja då klarar du säkert oxå av det hela, men du kommer inte att kunna njuta av det på samma sätt.

Kan du springa milen på under 60 minuter eller ännu hellre på 50 minuter, ja då skulle jag rekommendera dej att tillbringa 2 veckor nere i alperna innan turen och gå upp på höjd var och varannan dag, först upp på ca 2800, sedan, 3200 osv, ju mer och längre desto bättre...

Vill du träna på något specifikt, så köp hem 6 meter av sånt där tjockt gym-rep, dra dig upp och häng länge i det, både med och utan handskar. (Det finns massor av sådana rep på branta och utsatta ställen på Matterhorn)

Lycka till !
 
Om du ska anlita en guide så skulle jag föreslå att du antingen anlitar en guide i Zermatt, vilket möjligen kan vara en poäng eftersom de sannolikt har bättre lokalkännedom än de flesta andra, eller så anlitar du en svensk bergsguide som är UIAGM-certifierad. Det fanns några förslag tidigare i tråden, men ett tips är att kolla på SBOs (Svensk Bergsguideorganisation) hemsida, SBO Auktoriserade guider
 
Varför skulle man föredra en svensk guide framför någon som är från området och har lokalkännedom (uppriktig fråga, ingen sarkasm)? Är de billigare?
 
Varför skulle man föredra en svensk guide framför någon som är från området och har lokalkännedom (uppriktig fråga, ingen sarkasm)? Är de billigare?

Nej, jag tror inte att de är billigare. Snarare kan det väl vara tvärtom eftersom de också måste resa om de inte är stationerade där nere. Men de kan svenska, ifall man känner sig obekväm med utrikiska.
Att jag lyfte fram UIAGM-guider, och då länkade till SBO, var mer för att jag inte tycker att man ska anlita guider som inte har den kvalitetsstämpeln.
 
Nej, jag tror inte att de är billigare. Snarare kan det väl vara tvärtom eftersom de också måste resa om de inte är stationerade där nere. Men de kan svenska, ifall man känner sig obekväm med utrikiska.
Att jag lyfte fram UIAGM-guider, och då länkade till SBO, var mer för att jag inte tycker att man ska anlita guider som inte har den kvalitetsstämpeln.

Då förstår jag. Jag håller fullständigt med om att man ska vara noga med att guiden har riktig UIAGM-certifiering.
 
Tips: Som sagt träna i god tid innan, i min mening MÅSTE du kunna springa en vanlig mil på UNDER 60min, kan du det, ja då är det hur lätt som helst. Kan du inte det, ja då klarar du säkert oxå av det hela, men du kommer inte att kunna njuta av det på samma sätt.

Kan du springa milen på under 60 minuter eller ännu hellre på 50 minuter, ja då skulle jag rekommendera dej att tillbringa 2 veckor nere i alperna innan turen och gå upp på höjd var och varannan dag, först upp på ca 2800, sedan, 3200 osv, ju mer och längre desto bättre...

Vill du träna på något specifikt, så köp hem 6 meter av sånt där tjockt gym-rep, dra dig upp och häng länge i det, både med och utan handskar. (Det finns massor av sådana rep på branta och utsatta ställen på Matterhorn)

Lycka till !

Tycker det här är intressant med avseende på hur det i någon mening går att översätta fysisk förmåga på lågland (Stockholm) till högalpin terräng; så om man springer 12 km med viktväst på 10 kg under 60 minuter på löpband, så bör (normalrutten på) Matterhorn fysiskt vara enkel?
 
Om du klarar att springa 12 km med viktväst på 10 kg under 60 minuter på löpband, så betyder det endast att du klarar av att springa 12 km med viktväst på 10 kg under 60 minuter på löpband!
Det säger oxo att har skaplig kondis. Men det säger ingenting om hur du klarar ansträngning på hög höjd. Jag var mer än en gång med om folk som var klart bättre löpare än jag och hade en jädrans kondis kroknade totalt när det närmade sig 4000m, medan andra med mer medioker kondis kunde fortsätta utan större problem. Höjd har lite egna reglar och hur du fungerar på hög höjd vet du endast när du försöker.
Men bra akklimatisering minskar problemen avsevärd och klarar du t.ex. turen upp till Domhuette och ner igen på en dag, så har du en bra chans med guide på Matterhorn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Matterhorn status Alpin / Bigwall 2
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Dillesan Bok om Matterhorn - Liongrat Alpin / Bigwall 2
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
more_anduhen matterhorn 2011 Alpin / Bigwall 8
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
Farzad Matterhorn Alpin / Bigwall 12
Gab83 Guidebok Matterhorn Alpin / Bigwall 8
Masthuggare Matterhorn på vintern? Alpin / Bigwall 4
mo9jan Matterhorn på hösten? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Matterhorn Alpin / Bigwall 8
suomi-enkeli Matterhorn solo Alpin / Bigwall 7
YNWA Matterhorn Alpin / Bigwall 2
ww-user Matterhorn route Alpin / Bigwall 6
PeterWelzien Olycka på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
osse26 Storskor på Matterhorn? Alpin / Bigwall 4
marest Info om Matterhorn Alpin / Bigwall 7
CS Matterhorn i sommar Alpin / Bigwall 4
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
jimisola matterhorn på vintern Alpin / Bigwall 2
OKW Matterhorn! Alpin / Bigwall 13
Laila Ras på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
krille9 Matterhorn Alpin / Bigwall 0
annex klättra Matterhorn? Alpin / Bigwall 8
Raskolnikov Matterhorn & Mt Blanc Alpin / Bigwall 3
clahag Matterhorn video sökes Alpin / Bigwall 1
Matterhorn Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.