matlista

Drickbuljong

I mit tidigare inlägg glömde jag nämna att jag brukar ha med mig drickbuljong, vilket är fantastiskt gott och värmande när det börjar bli lite svalare temperaturer.

God tur!
 
Intressant.

Mitt hetaste tips är torkade baljväxter + diverse olika kryddningar (exempelvis malen koriander, soltorkad tomat och chili) och couscous. Kan göra varierade måltider som smakar riktigt fint - också låg packvikt och enkelt/snabbt att tillreda. Klistrar in en lista på livsmedel jag brukar använda också. Listan är ganska mycket uppbyggd i fallande ordning för hur mkt jag brukar ha med i vikt av varje livsmedel :) Låg vattenhalt och hög fetthalt är nyckeln till lättviktsmat.

•Choklad
•Rapsolja
•Olivolja
•Nötter & frön av olika slag
•Torkade baljväxter (olika bönor, linser, ärtor)
•Banachips
•Sojamjöl
•Havregryn
•Några olika typer torkad frukt
•Gojibär
•Kokosflingor
•Parmesanost
•Couscous
•Bulgur
•Tortellini
•Nudlar
•Snabbris
•Äggpulver
•Mjöl
•Smör
•Jordnötssmör
•Tahini
•Torkad svamp
•Soltorkade tomater
•Pesto
•Finbuljong
•Kryddblandningar
•Vitlök, chili, ingefära
•Kaffe
•Te

Vad använder du äggpulver, torkade bönor, ärtor och sojamjöl till? Några fina recept?
 
Sojamjöl har jag haft istället för torrmjölk eftersom jag vandrat med en laktosintolerant vän, har också använt det som mjöl för att öka proteinhalt. Äggpulvret har det blivit pannkakor av - vilket jag inte ska göra om. Men borde nog vara användbart i andra sammanhang?

Böngryta med couscous 856kcal (440kcal/100g torrvaror):

50 g kokade och torkade vita bönor
50 g kokade och torkade kidneybönor
40 g couscous
2 msk olivolja
25 g Soltorkade tomater
0,75 msk malen koriander
0,5 msk malen spiskummin
1 vitlöksklyfta
0,5 tsk sambal olek
salt och peppar

Nudlar med cashew och parmesan 949kcal (475kcal/100g torrvaror):

70g äggnudlar orientalisk smak
25g cashewnötter
50g parmesanost
2msk olivolja
1 vitlöksklyfta
25g soltorkade tomater

Grön ärtsoppa:

100 g torkade gröna ärtor
buljong
2 msk olivolja
(kanske lite kokosflinger i)

Framförallt böngrytan går att göra oändligt antal varianter på och blir mycket gott :)
 

Bilagor

  • indisk_bongryta.jpg
    indisk_bongryta.jpg
    22.4 KB · Visningar: 894
  • nudlar_parmesan.jpg
    nudlar_parmesan.jpg
    8.6 KB · Visningar: 873
Senast ändrad:
Fantastiskt!

Vilken lycka att både se dina bilder och läsa dina recept! Mycket inspirerande! Torka kött har jag lärt mig men med det vegetariska alternativet har det kännts lite tomt. Det är sällan man läser om mat som är både nyttig, miljövänlig, lätt, god och billig. Skriv en friluftskokbok. Jag har tittat på flera böcker om fliluftsmat men tycker att de är riktigt dåliga. De flesta verkar även ha inställningen att kroppen är en maskin och maten mest skall vara som att tanka bilen utan tanke på miljö eller annat.
 
Bönor är ju gott och bra men min mage blir *lite* uppblåst av det. Bäst att öppna ventilerna i tältet så man inte går till väders på natten :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Min matlista för en veckas vandring. Friluftsmat 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.