Måste man ha kök/varm mat?

nej de tar inte överpris, det kostar en hel del att transportera upp sakerna. men det kostar dig en hel de mer än att handla hemma på ICA ja.

PS. Termos på sommarvandring har jag klarat mig utan, så normalt förfarande får stå för den skribenten

..."å så menar vissa att medlemmarna på "utsidan" är dryga."

Begreppet sommar är relativt m.a.p. position. Vette fan var jag nämnde det flytande begreppet sommar.
Jag tar i alla fall aldrig med mig termos på solsemester om du behöver förtydligande.

till Ts. ingår kall mat huvudsakligen din normala föda så är det väl bara att köra på! Men ta med dig en mindre metallkopp och förutsättningar att göra upp eld.
 
Meteorologerna har en rätt exakt och användbar definition av begreppet sommar. Definitionen beror inte på "position". Däremot varierar sommarens infallande med platsen.
 
Jag kommer helst undan med en fjällvandring utan att behöva ta med köket. Det går väl bra att använda kallt vatten i matlagningen, typ raw food. Jag vet att det låter äckligt, men jag tycker att all mat är äcklig ändå och ser ätandet i sig som ett nödvändigt ont. Så för min del går det lika bra med kall sörja, så länge jag inte svälter dvs. Någon som har tips på föda som man kan leva på utan kök? Jag kommer vara borta 5 veckor så lär behöva tanka på ryggan med mer någon gång.

Kall mat är väl inga problem men en termos med kaffe måste ju vara rena plågan att vara utan i 5 veckor.
 
När vi gick i Norge en gång hade vi planerat för att gå ner i dalarna imellanåt, där låg pensionat som hade postadress och lagad mat, duschar samt sängar. Packningen blev norskt lätt, portona var inte gratis men allt kom fram och vi hade en mycket fin längre vandring.
I USA har jag kamrater som mellanåt lämnat spåret och gått till närmsta by för att hämta sina PosteRestante paket. Det finns många lösningar.
Finns det en postadress kan man skicka paket. Sommarsnöstormar skall man inte skoja med.

Energibalansen är viktigare än man först tror. Jägarsnus slår näpperligen varm mat och dryck.
Vått ris är inte alltid lätt att elda.

Lustigt att jag själv inte tänkt på den lösningen på mina egna äventyr i Norge. Ett år ville jag kombinera Skarvheimen, Jotunheimen och Breheimen på en enda tur och det stupade på provianteringen. På Fjellforum fick jag käcka förslag om att avbryta på ett visst ställe, ta buss eller lift (typiskt norsk idé!)
till en viss ort med livsmedelsbutik och ta mig tillbaka på samma sätt.

Jag förklarade att då är det ju inte vandring längre.
, iaf inte en tur. I det här fallet hade en naturlig lösning varit att kontakta Sognefjellshytta som ligger precis i övergången mellan Jotunheimen och Breheimen.

En gång har jag dock kunnat proviantera. Jag tror det var 2004 som jag gick från Oppdal till Djupvatnet nära Geiranger, 13 dagar. Då passerade jag Bjorli som hade både campingplats och ICA-butik.

F ö äter jag själv väldigt lite lagad mat på turen. På morgonen är det spetsad müsli
(extra fröer och nötter)
med mjölk - ska f ö dubbla den dosen framgent.
Enda tillagningen är kaffet.
Under etappen blir det nötter, russin eller annan torkad frukt och kanske choklad, middagen efter etappen är däremot lagad. Tillkommer Gainomaxkakor eller liknande.
 
Begreppet sommar är relativt m.a.p. position. Vette fan var jag nämnde det flytande begreppet sommar.
Jag tar i alla fall aldrig med mig termos på solsemester om du behöver förtydligande.

tråden handlade väl om en sommarvandring, så jag trodde det var det vi diskuterade. Och nej jag har ändå ingen termos med mig i fjällen, går så bra ändå. Så det är en smaksak om man vandrar med eller utan, ingen absolut sanning att det ena eller andra är rätt.

Sen vad gäller priser i fjällstugor så är de höga ja, men att kalla det överpriser visar mog mest en okunnighet om vad det kostar att transportera ut det, Sen om du vill få det till dryg så får du göra som du vill.
 
Jag ställer mig nog lite frågande till om du verkligen äter så energisnålt som verkar ge sken av, vad går din kropp på? Rör du dig aldrig?

Just det där tog jag lite illa upp av även om du säkert inte menade att låta anklagande. För sånt där är känsligt. Allas kroppar är olika och för att vara kryptisk kan jag säga att jag varit sjuk en lång tid men nu mår bra igen och det är det viktigaste. Jag tränar på gym med vikter 4 dagar i veckan och tycker att resultaten är bra har tränat kontinuerligt i snart 4 år. Går till skolan varje dag, en sträcka på ca 1 mil rör det sig om, tar mig 1-2 timmar då jag inte stressar direkt.

För mig finns det ingen direkt njutning i mat (undantag: frukt, gröna grönsaker och egenfiskad fisk), jag ser mat som medicin.

F ö äter jag själv väldigt lite lagad mat på turen. På morgonen är det spetsad müsli
(extra fröer och nötter)
med mjölk - ska f ö dubbla den dosen framgent.
Enda tillagningen är kaffet.
Under etappen blir det nötter, russin eller annan torkad frukt och kanske choklad, middagen efter etappen är däremot lagad. Tillkommer Gainomaxkakor eller liknande.
Något liknande tänker jag mig. Det känns ju bra att jag inte är ensam om det. Jag är så van vid att leka överlevnad i täta skogar här hemma och då kan man ju tugga i sig allt möjligt som skogen serverar. Men det är ju ont om det däruppe så att säga. Marken är ju annorlunda.

Sen vad gäller priser i fjällstugor så är de höga ja, men att kalla det överpriser visar mog mest en okunnighet om vad det kostar att transportera ut det
Ja du har rätt, jag är helt okunnig på området. Jag tackar er för att jag fått många bra svar!
 
Senast ändrad:
För säkerhets skull: det är väsentligt att dagens huvudmåltid består av varm tillagad mat. På den tiden jag fortfarande delvis övernattade på stugor i Norge hände nån gång att kvällsmålet bestod av spekemat och rømmegrøt - jag kan bara skaka på huvudet åt sådan mat.
 
För säkerhets skull: det är väsentligt att dagens huvudmåltid består av varm tillagad mat.
Jag kan inte heller se detta som ett självändamål. Många förknippar brist på "lagad mat" med "dålig mat", och det finns ju s a s statistiska skäl för antagandet (typ tonåringens franskbrödsmacka i stället för den sunda, allsidigt sammansatta, grönsaksbemängda maträt man just stått och lagat ;))
Men detta behöver ju inte gälla per definition, och utifrån rätt lång erfarenhet påstår jag nog helt lugnt, att det inte är någon stor konst att komponera ihop en fullvärdig men kall matsedel.

För mig väger, som sagt, rena komfort- och säkerhetsaspekter betydligt tyngre, när jag ändå släpar med mig kök och bränsle - för det gör jag. Har varit med om att uppleva tillgången till en lätthanterlig värmekälla som livräddande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.