Marmot Nusku

Hej alla utevänner!

Satt och läste lite i marmot katalog och blev intresserad av deras nya tält Nusku. (tittade även på det IRL på fjällskog i uppsala).
Har ett tag gått i funderingar på att byta ut mitt HB Nallo, mest därför att jag är rätt trött på att kravla över all utrustning varje gång man skall in och ut. är nöjd i övrigt.
Eftersom det blivit en och annan natt i skärgården på kala klippor har ju tanken på ett kupoltät väckts och gansamt sneglade jag på Staika som i de flesta fall är kanon, men jag skulle vilja ha ett tält med motsvarande egenskaper med snäppet större absid.

Det var då jag snubblade över marmot Nusku. Det är väl inte "det optimala tältet" men vilket är det. verkar rätt intressant tycker jag. Några snabba funderingar som jag klurade på efter att i all hast sett tältet några få minuter:

Ligglängden är 220cm, några cm kortare än mitt Nallo, men takvinkeln är brantare så det är i praktiken den samma. hmm tål att fundera på

Ingen takventil ala Staika och i övrigt mindre ventiler. Möjligen sämre ventilation?

klart positivt med 2 absider. Även om den ena är rätt lite, men ändå.

Vikten ökar ju markant fån ett litet Nallo, men det gör det om man går över till kupol....är det värt det?

Snäppet prassligare väv...kanske inte är hela världen.

om man köper ett gult tält är det ju ljusere innuti...dock inte alltid=midnattsol tex.

Vekare är Staikat, men som et allroundtält är det OK.


Tveksamt om någon hunnit testa detta tält IRL ännu, men skulle vara kul att utbyta ider och tankar om ovanstående med församlingen!

tjenixen
 
halloj!

jag går i samam funderingar som du själv. kollade på nuskun i dag på fjällskogs, har i stort sett bestämt mig för att skaffa mig ett. jag är ute efter ett stort 2 manna tält vilket det är, det har bredare innertält än nallo 3, har varit med om att hilleberg beräknar sin liggyta efter anorektiska dvärgar ibland. visst det blir lätt, så är ma ngamjägare så funkar det ju, men jag vill gärna kunna sova utan att känna min tältkompis' flåsningar i nacken hur nära tältduken jag än ligger. plus att det är alltid bra att kunna få in mer utrustning i tältet. det går ju även att slå upp bara yttertältet, då har du en regnsäker rastplats om du vill laga mat torrt. de dubbla absiderna tycker jag också är en bra idé, då kan man röja unan saker som man inte behöve rom man har ett basläger i den ena abisden och lagra grjer som används ofta i den andra. känns genomtänkt helt enkelt!!
 
MSR Mutha Hubba alt till Nusku

Om det är ett stort kupoltält du är ute efter kan jag tipsa om Mutha Hubba från MSR. 3-pers ca 3kg drygt 4000:-
såg det här om dan på Naturbutiken i uppsala
 
Mountain hardwear

Köpte ett mountain hardwear trango 2 för halva priset. Det har två absider och gott om plats inne i tältet. Det känns stort som ett nallo3 trots att det är ett 2-manna. Kan inte säga annat än att det var ett fynd. Känns dessutom seriöst och väldigt stabilt.
Hade också funderingar på ett Nusku till att börja med. Verkar vara ett trevligt tält.
 
Re: MSR Mutha Hubba alt till Nusku

alg; sa:
Om det är ett stort kupoltält du är ute efter kan jag tipsa om Mutha Hubba från MSR. 3-pers ca 3kg drygt 4000:-
såg det här om dan på Naturbutiken i uppsala

Det problemet jag upplevt med MSR tält är att yttertältet, på de tälten jag sett, slutar alldeles för högt över marken... iaf för 3 säsongers bruk.

Thomas
 
nusku/HB

Tack för era synpunkter och förslag. Skall dock förtydliga mig. Tält med lös fly sheet går bort.

Ni som sett tältet i verkligeheten. vad säger ni om detaljlösningarna?

Några funderingar:

Länkarna mellan inner och yttertält är stumma i Nusku jämfört med Hbs resorsnoddar. Kan tänka mig att det blir lite mer stumt att hänga upp grejer i torklinan/loftet, vilket är possitivt men samtidigt har det möjligen en negativ inverkan på styrkan och livslängden i hårt väder?

Det saknas full datat för att kunna jämföra vävarna fullt ut, men på de punkter där dessa data finns att jämför är vävarna i stort de samma. HBvävarnas rivstyrka är ju onekligen sanslöst bra. Hur är det med den saken i Marmots vävar? ( en av de saker som inte går att läsa sig till för en jämförelse).

Rätt små ventiler på Nuskut. Hur tror ni ventilationen är i jämförelse med att ha en takventil som tex Staika har?

Staika har ju problem med regnintag längs med dragkjedjorna i absiderna. Vad säger ni om Nuskut?


jag tror nog at Staikat är ett bättre tält med högre kvalitet och bättre styrka, men det är bra mycket dyrare samt att det i mitt tycke har väl små absider. Nuskut vinner poäng på stort innertält och snäppet större absider samt priset. Nu är väl iofs inte priset så avgörande i smamanhanget, men jag har lovat min fru att inte köpa ett tält till utan at sälja ett gammalt först...:) så skulle det vara någon som är sugen på ett Nallo i perfekt skick så hör av dig!

Vad säger församlingen om mina tankar? Har jag missat nått att tänka över innan jag fäller det slutliga avgörandet?


/

Robin
 
jag kan inte säga så mkt om slitstyrkan i väven, men den "känns" ungefär som väven i min kompis nallo 2.

tror inte att det är någon risk för att det regnar genom dragkedjorna dock, det sitter små flärpar på utsidan som går över dragkedjorna när man stänger dem. så jag tror att regn genom dragkedjorna är inte något problem.

ventilationen verkar funka bra tycker jag, de går att staga upp med små "pinnar" som gör att det blir stora öppningar, man kan även höja tältduken från marken och på så sätt få mer genomströmning.

detaljlösningarna inuti tältet tycker jag är bra, det finns spännen i taket så man kan hänga upp packpåse som förvaringshylla. ett par småfickor på sidorna. 4 plastringa ri taket som gör att man kan spänna upp en torklina om man vill. sen finns det ett myggnät för stora öppningen i stora absiden, vilekt innebär att man kan öppna upp öppningen helt men ha kvar myggnätet och på så sätt få väldigt bra ventilation men slippa mygg.

jag är mkt nöjd med mitt Nusku.
 
Exped Orion/Orion extreme

Detta kanske är ett alternativ. Rymligare och billigare än Staikat men med samma kvalitet om du väljer extremvarianten. Fick förövrigt bäst i test i nån norsktidskrift förra året. har för mig att de klagade på väven i HB - rivstyrka är inte allt.
 

avslutad210712

Gäst
Re: nusku/HB

BOBen; sa:
...Staika har ju problem med regnintag längs med dragkjedjorna i absiderna. Vad säger ni om Nuskut?...

Var i allsin dar har du hört det?

Har själv ett Staika och efter ett antal nätter med "rätt dåligt väder" har jag aldrig upplevt att det skulle vara något som helst problem med läckage i dragkedjorna. Sitter en bred tygflärp över dragkedjan som tätar hur bra som helst även om det blåser hårt i kombination med hårt regn.
 
det blev ett Nusku

Så blev det ett Nusku att lägga till samlingen av tält. Såvida ingen annan hinner före kommer det ett omdöme efter sommaren.

/R
 
preview?

Hej, tittar själv på samma tält men har en del frågor jag inte riktigt lyckats få svar på då jag inte lyckats hitta ngn data på Marmots site - kanske kan forumet hjälpa mig - allra mest kanske BOBen?

Vad är det för beläggning på väven? Har hittat referensen som säger PU och andra som säger silikon, har tom hittat en som säger både PU & Silikon.

Kan man använda innertältet och/eller yttertält separat?
I mitt fall mest intressant främst då jag vill kunna koppla bort/ner mer eller mindre hela innertältet för att kunna laga mat inomhus i riktigt uselt svenskt sommarväder :)

Jag har varit förbi Naturkompaniet och sett tältet uppslaget, hann bara kika snabbt men det kände som att när man knäppte loss innertältet så tappade yttertältet formen helt.

Någon som sett den footprint som skall finnas som tillbehör?
 
mer fakta?

Har nu varit i kontakt med min lokala Naturkompaniet-butik som via leverantör meddelar att väven först är silikoniserad (pss som HB?) och sedan har de lagt ett lager PU på insidan. Jag har aldrig hört talas om den metoden tidigare, men det lät bra (lättlurad kille) och vikten känns rätt och jag får med lite 'home-made' tampar+karbinhakar så kupolen håller formen även med innertältet nedmonterat (även det lite HB-style) och det gör mig intresserad på riktigt. Lade en beställning tidigare i veckan - skall bli intressant att se om de når utlovad leveransdag.

Återkommer med mer info om tältet när det är testat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
MagnusEnbom Marmot Nusku 2p Bo och sova 7
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
SUPERENDURO Marmot Limelight 3P Bo och sova 15
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.